Kia Cee'd (2007 - 2012)
Tweede ronde
"Vernieuwd" is het juiste woord, want de wijzigingen aan de Cee'd gaan verder dan alleen een facelift. Maar de veranderingen beginnen wel bij het uiterlijk. Het front is geheel opnieuw ontworpen en heeft nu scherpere lijnen en mede daarom een sterker karakter. Dit nieuwe "familiegezicht" is ook terug te vinden op de geheel nieuwe Kia Sorento.
Als vanouds is de Cee'd een middelgrote auto die zowel voor- als achterin volop ruimte biedt. Dit middenmaatje is handelbaar in stadsverkeer, laat zich eenvoudig parkeren en biedt toch ruimte voor het hele gezin.
Uitrusting
De belangrijkste wijzigingen zijn onderhuids te vinden, te beginnen met de uitrusting. De airconditioning is voortaan links/rechts gescheiden, zodat bestuurder en bijrijder ieder hun ideale temperatuur kunnen instellen.
Het audiosysteem is aangepast en een iPod-aansluiting is standaard (let op: deze werkt alleen met de door Kia geleverde kabel, gebruik van de standaard Apple-kabel resulteert in een foutmelding). Optioneel kan de Cee'd worden voorzien van een navigatiesysteem met een groot kleurenscherm.
De rest van de uitrusting is niet overdadig, maar de Cee'd biedt alles wat mag worden verwacht van een moderne auto en zelfs meer dan gebruikelijk in deze prijsklasse.
Veiligheid
Wanneer de Cee'd is voorzien van een elektronisch stabiliteitssysteem, kan dit voortaan actief ingrijpen in de besturing. Wanneer de auto onverhoopt in een slip raakt, wordt een verkeerde stuuractie bemoeilijkt terwijl de besturing juist lichter is wanneer een effectieve stuurcorrectie wordt gemaakt.
Omdat voorkomen nog altijd beter is dan genezen, is ook het onderstel aangepast. Kia heeft andere stabilisatoren geplaatst en de afstemming van het onderstel verfijnd. Volgens Kia biedt de Cee'd nu meer comfort, maar in de praktijk geeft de auto vooral meer vertrouwen. Het gevoel in het stuurwiel is erg goed, waardoor de bestuurder direct het idee heeft dat deze auto tot heel wat in staat is. De verleiding is daarom groot om de eerste bocht direct op volle snelheid te nemen; remmen lijkt overbodig.
Uiteraard is de Cee'd geen sportwagen, maar de wegligging is uitstekend voor een auto in dit segment. Bovendien heeft Kia een prima balans tussen sportiviteit en comfort weten te vinden.
Het is slechts een detail: ook het stuurwiel is vernieuwd. Het heeft verdikkingen op "10 voor 2" en ligt erg prettig in de hand. Onderbewust draagt ook dit bij aan het prettige gevoel met de auto.
Motoren
De dieselmotor is geheel nieuw ontwikkeld, maar omdat de Cee'd vooral favoriet is bij particuliere kopers is voor deze rijtest toch gekozen voor de vertrouwde 1.6 liter benzinemotor. Deze levert 122 pk / 154 Nm en dat is minder dan voorheen. Toch komt de Cee'd 1.6 met gemak mee met het overige verkeer. Ook heeft de krachtbron altijd voldoende reserve in huis om vlot te passeren of snel over te steken.
De versnellingsbakverhoudingen zijn zo gekozen dat de Cee'd 1.6 vlot en levendig is in de stad, maar helaas wat meer toeren maakt op de buitenweg. Gevoelsmatig had een zesversnellingsbak niet misstaan in deze Cee'd.
De Cee'd is sinds kort voorzien van een start/stop-mechanisme, of "ISG" zoals Kia het zelf noemt. Dit staat voor "Intelligent Stop and Go" en dat is precies wat het doet: wanneer de auto tot stilstand komt, de versnelling in neutraal wordt gezet en de koppeling wordt losgelaten schakelt de motor vanzelf uit. Zodra de koppeling weer wordt ingetrapt, start de motor automatisch. Dit gaat zo snel dat het nooit storend is.
Het valt op dat Kia's "ISG" vrijwel direct na een koude start actief is. Veel andere auto's met een soortgelijk systeem moeten minuten lang rijden voordat de motor warm is en het start/stop-systeem werkt. Afhankelijk van het verkeersbeeld kan een start/stop-systeem 3 tot 10% brandstof besparen.
Helaas kent ook de vernieuwde Cee'd een klein ongemak dat de vorige generatie ook al plaagde. Zowel de 1.6 als de 2.0 liter benzinemotor hebben de neiging iets in toerental te zakken wanneer de koppeling aangrijpt. De bestuurder zal intuïtief meer gas geven of de koppeling iets laten slippen om dit op te vangen. Door de toevoeging van het start/stop-systeem, is dit effect nog groter en rijdt de Cee'd de eerste dagen wat onwennig.
Kia belooft dat de Cee'd 1.6 dankzij alle aanpassingen zeer zuinig is en dat maakt de auto in de praktijk absoluut waar. Wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden op de snelweg bedraagt het verbruik 5,7 liter per 100 km. Over de gehele testperiode bedraagt het gemiddelde verbruik (dus inclusief stadsverkeer) een keurige 6.2 liter per 100 km. De Kia Cee'd was al voordelig in aanschaf, maar is nu nog voordeliger in gebruik geworden!
Conclusie
Drie jaar na de introductie van de Kia Cee'd al een facelift lijkt erg snel. Maar er kan ook gesteld worden dat Kia er alles aan doet om bij de tijd te blijven. Nog steeds is de Cee'd een middelgrote gezinsauto die een prima balans biedt tussen ruimte en handelbaarheid.
Het nieuwe uiterlijk geeft de Cee'd meer karakter. De rijkere uitrusting zorgt ervoor dat de auto een (nog) scherpere prijs/prestatie verhouding biedt. De belangrijkste wijziging is onderhuids te vinden, want de rijeigenschappen zijn verbeterd terwijl het verbruik is verlaagd.
- Scherpe prijs
- Vlot en zuinig
- Moderne vormgeving en uitrusting
- Onwennige koppeling