Jaguar XK Coupe (2006 - 2013)
Nieuwe Jaguar XK heeft wereldprimeur van Pedestrian Deployable Bonnet System
In het onverhoopte geval van een aanrijding met een voetganger, komt de motorkap een paar centimeter omhoog om meer ruimte te creeren tussen de motor en de motorkap. Dit gebeurt in minder dan een tiende van een oogknippering en helpt voorkomen dat de voetganger in aanraking komt met de harde componenten in de motorruimte.
Jaguar is met zijn actieve veiligheidsmotorkap een van de eerste fabrikanten die voldoet aan Fase Een van de nieuwe Europese veiligheidswetgeving. Deze nieuwe norm is in het leven geroepen om het letsel van een voetganger bij een aanrijding tussen eerstgenoemde en een motorvoertuig zo veel mogelijk te beperken. Deze wetgeving schrijft een tweefasige invoering van een aantal actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen voor nieuwe autos voor die voetgangers tegen de gevolgen van een aanrijding dient te beschermen.
Ian Callum, Design Director van Jaguar Cars: "Het ontwerpteam van Jaguar overwoog al tijdens de eerste besprekingen over het concept van de nieuwe XK het idee van een omhoogkomende motorkap. Deze oplossing spaart zo'n 50 tot 65 mm aan hoogte van de motorkap en de daklijn uit, waardoor we de nieuwe XK toch een zeer laag en slank profiel konden geven". Het actieve systeem, standaard gemonteerd op alle nieuwe XK-modellen, wordt aangevuld met een passieve bumperconstructie die bestaat uit samendrukbaar schuim met een kunststof omhulsel. Een sensorsysteem in de voorbumper detecteert bij een aanrijding het verschil tussen een voetganger en een voorwerp. Een van de meest indrukwekkende aspecten van dit PDBS is dat het de 18 kg wegende motorkap van de XK in ongeveer dertig milliseconden optilt: dit vereist een versnellingswaarde van vijftig keer de zwaartekracht (50 G).