Jaguar XK Coupe (2006 - 2013)
Nieuwe Jaguar XK begin 2006 bij de dealer
De geheel nieuwe XK is opvallender en sportiever dan zijn voorganger, maar in de beste Jaguar-tradities tegelijkertijd ook elegant, subtiel en volwassen. In hardtop-uitvoering heeft hij de klassieke afmetingen van een lage Coupe, met een lange motorkap, een licht oplopende voor- en achterruit, velgen die de wielkasten vullen en een minimale overhang voor en achter. Een nieuw stijlkenmerk van Jaguar zijn de aan de zijkant geplaatste power vents, zoals deze voor het eerst te zien waren bij de exclusieve XJ Super V8 Portfolio. Daarbij doen details als de ovale grille, de prominente verhoging op de motorkap en de praktische Liftback achter denken aan de klassieke E-type. Tegelijkertijd laten de ronde vormen van de voor- en achterlichten en de krachtige katapult-uitstraling zien dat deze nieuwe XK met vier wielen in de 21e eeuw staat.
In het interieur van de nieuwe XK vormen traditioneel vakmanschap en moderne, hoogwaardige materialen zoals fijn gestikt leder een contrast met meer hightech materialen, waaronder diverse metalen accenten. Het interieur is volledig gericht op de bestuurder, met optimale ergonomie en comfortabele kuipstoelen. Deze zijn relatief laag geplaatst, zodat door de relatief hoge taillelijn een sterk gevoel van een cockpit ontstaat. Door de langere wielbasis, grotere spoorbreedte en hogere daklijn biedt de 2+2-opstelling duidelijk meer interieurruimte dan de voorgaande XK.
Net als bij zijn voorganger, verschijnen ook nu een tweedeurs Coupe en een Convertible op de markt. Beide modellen werden gelijktijdig, maar onafhankelijk van elkaar ontwikkeld. Het besluit om de Convertible uit te rusten met een klassieke soft-top in plaats van een inklapbare hard-top betekent dat de Convertible exact dezelfde 2+2 opstelling biedt, zonder dat dit ten koste gaat van de elegant gelijnde achterzijde, de krachtige, oplopende taillelijn en het gewicht van de auto.
Belangrijk voor het innovatieve karakter van de nieuwe XK is de aluminium monocoque carrosserie constructie, waarvoor dezelfde techniek werd gebruikt als bij de nieuwste XJ Saloon. Voor de aluminium carrosserie wordt gebruikgemaakt van de nieuwste lijmtechnieken en duizenden ponsnagels. Daardoor ontstaat een uitermate veilig en tegelijkertijd licht geheel. Het aluminium chassis van de nieuwe XK is zelfs aanzienlijk stijver en lichter dan het stalen chassis van de vorige generatie. Het chassis van de nieuwe Coupe is ruim 30 procent stijver dan de vorige XK, terwijl dat van de Convertible zelfs 50 procent stijver is. Het gevolg is dat de nieuwe XK sneller accelereert, minder brandstof verbruikt en ook nog eens een lagere emissie heeft dan het voorgaande model. Daarbij zijn de veiligheidsvoorzieningen van het hoogste niveau en worden rijgeluiden en trillingen meer dan voorheen geabsorbeerd. De sterk verbeterde wielophanging zorgt ten slotte voor merkbaar betere rijeigenschappen.
De nieuwe XK wordt geintroduceerd met een 4.2 liter AJ-V8-motor met vier nokkenassen. Deze compacte, lichtgewicht krachtbron is gebaseerd op de motor zoals die wordt toegepast in de nieuwste XJ Saloon. Ten opzichte van de vorige generatie van de XK heeft deze motor een aantal duidelijke verbeteringen ondergaan, waaronder een nieuw injectiesysteem voor de brandstof. Mede daardoor voldoet deze jongste variant van de 4.2 liter V8 niet alleen aan de milieu-eisen volgens de strenge Euro IV-emissienorm, maar ook aan de wettelijke bepalingen in de Verenigde Staten. De 4.2 liter V8 ontwikkelt een maximum koppel van 411 DIN Nm bij 4.100 toeren per minuut. De verdeling van de trekkracht is een wezenlijk onderdeel voor het sportieve karakter van de XK, met ruim 85 procent van de trekkracht beschikbaar in het brede toerengebied tussen 2.000 en 6.000 toeren. Desondanks is het brandstofverbruik uitermate gunstig en vertoont de CO2-uitstoot een daling van ruim 5 procent ten opzichte van het voorgaande model. Met zijn 4.2 liter V8 heeft de XK Coupe een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/h nu 6,2 seconden in beslag neemt.
Dankzij de nieuwe Jaguar Sequential Shift-transmissie kan de bestuurder nu voor het eerst ook schakelen met de paddles aan weerszijden van het stuurwiel. Zowel in Drive als in de Sport Manual Stand verlopen de schakelingen binnen 600 milliseconden door een korte aanraking van de paddles. Bij terugschakelen zorgt het drive-by-wire motormanagement ervoor dat gedurende een fractie van een seconde gas wordt teruggenomen. Doordat de trekkracht optimaal wordt benut, verlopen de schakelmomenten sneller en directer, ongeacht de stand die de bestuurder voor de transmissie heeft geselecteerd.
Om de nieuwe XK tot een echte rijdersauto te maken, was een solide en direct stuurgevoel een eerste vereiste. De XK is uitgerust met dezelfde Bosch Servotronic 2-stuurinrichting als de XJ, met enkele aanpassingen die aansluiten bij het karakter van een high-performance sportauto. Zo heeft de stuurinrichting van de XK een kortere overbrenging. Een door de motor aangedreven stuurbekrachtigingpomp zorgt voor de hydraulische druk die nodig is om het mechanische systeem te laten functioneren. Een elektronische regeleenheid bepaalt op basis van de rijsnelheid en de stand van het stuurwiel de mate van stuurbekrachtiging. Zo zal de besturing bij lage snelheid bijvoorbeeld tijdens het parkeren lichter werken, terwijl de bekrachtiging bij hoge snelheid slechts minimaal is.
De nieuwe XK staat begin 2006 bij de dealer. De voorlopige prijs is vastgesteld op € 114.000,- voor de coupé en € 125.000,- voor de cabriolet.