Jaguar XK Coupe (2006 - 2013)
Jaguar toont productieversie nieuwe XK
Een blik op de nieuwe XK is voldoende om te zien dat Jaguar met deze auto een grote stap voorwaarts zet. Het verleidelijke, krachtige uiterlijk verschilt nauwelijks van het Advanced Lightweight Coupe studiemodel, dat in januari van dit jaar zijn debuut maakte tijdens de Detroit Motor Show. Belangrijk voor het meer sportieve karakter van de nieuwe XK was het gebruik van strakke lijnen en overzichtelijke vormen.
Belangrijk is dat zowel het interieur als het exterieur van de nieuwe XK breekt met de bijna retro vormen die Jaguar de afgelopen jaren kenmerkten. In het interieur worden eenvoudige en moderne lijnen gecombineerd met traditioneel vakmanschap en tijdloos luxueuze materialen zoals secuur gestikt leder. Dit contrasteert met de meer hightech afwerkingsmaterialen, waaronder diverse metalen accenten. Het interieur is volledig gericht op de bestuurder, met optimale ergonomie en comfortabele kuipstoelen. Deze zijn relatief laag geplaatst, zodat door de relatief hoge taillelijn een sterk gevoel van een cockpit ontstaat. Door de langere wielbasis, grotere spoorbreedte en hogere daklijn biedt de 2+2 opstelling duidelijk meer interieurruimte dan de voorgaande XK.
Hoewel de nieuwe XK met zijn opvallende uiterlijk direct een goede eerste indruk maakt, ligt de ware essentie van de auto onderhuids. Wellicht de meest bijzondere techniek die werd toegepast is zichtbaar in Jaguars Lightweight Vehicle Technology, de volledig uit aluminium vervaardigde carrosserie zoals deze voor het eerst werd geintroduceerd voor de nieuwste XJ Saloon. Bij de constructie wordt gebruik gemaakt van technieken uit de luchtvaartindustrie, waar stevigheid en een laag gewicht van cruciaal belang zijn.
Bij zijn introductie is de nieuwe XK leverbaar met Jaguars 4.2 liter V8-benzinemotor, met een vermogen van 300 DIN pk. Deze AJ-V8-krachtbron is gebaseerd op de motor zoals die wordt toegepast in de nieuwste XJ Saloon. Ten opzichte van de vorige generatie van de XK heeft deze motor een aantal verbeteringen ondergaan, waaronder een nieuw injectiesysteem voor de brandstof. Mede daardoor voldoet deze jongste variant van de 4.2 liter V8 niet alleen aan de milieueisen volgens de strenge Euro IV-emissienorm, maar ook aan de wettelijke bepalingen in de Verenigde Staten. De 4.2 liter V8 ontwikkelt een maximum koppel van 420 DIN Nm bij 4.100 toeren per minuut. De verdeling van de trekkracht is een wezenlijk onderdeel voor het sportieve karakter van de XK, waarbij 85% van het koppel tussen 2.000 en 6.000 toeren beschikbaar is. De motor geeft de XK Coupe een automatisch begrensde topsnelheid van 250 km/h en een acceleratietijd van 0 tot 100 km/h van 6,2 seconden. Dankzij het lage gewicht van de nieuwe XK benadert de auto de prestaties van de vorige XKR, die beschikte over een Supercharger.
Dankzij de nieuwe Jaguar Paddle Shift-bediening aan het stuurwiel kan de bestuurder nu voor het eerst ook schakelen met de paddles aan weerszijden van het stuurwiel. Bij terugschakelen zorgt het drive-by-wire motormanagement ervoor dat gedurende een fractie van een seconde gas wordt teruggenomen. Doordat de trekkracht optimaal wordt benut verlopen de schakelmomenten sneller en directer, ongeacht de stand die de bestuurder voor de transmissie heeft geselecteerd.