Jaguar XK Coupe (2006 - 2013)
Jaguar introduceert XKR
Door toevoeging van een supercharger en een dubbele luchtinlaat levert de XKR 120 SAE-pk meer vermogen dan de atmosferische 4.2 liter V8 XK waarmee hij de technische basis deelt. Het koppel, een essentieel element voor instant acceleratievermogen bij ieder motortoerental, is toegenomen met 36 procent ten opzichte van de XK, terwijl het voertuiggewicht van de XKR 70 kilogram hoger is. Dat resulteert in een pk/kilo verhouding die 34 procent hoger is dan de atmosferische 4.2 liter V8 XK.
In vergelijking tot de vorige generatie XKR produceert de nieuwe motor meer vermogen en meer koppel. Samen met de aanmerkelijk stijvere en lichtere aluminium carrosserie van de nieuwe XKR zijn de prestaties ten opzichte van de vorige generatie toegenomen. De pk/kilo verhouding is 12 procent gunstiger dan bij de vorige XKR, de even zo bruikbare koppel/kilo verhouding is met 7,7 procent verbeterd. Om tot dezelfde pk/kilo verhouding te komen, zou de vorige XKR over 50 pk extra vermogen moeten beschikken. De acceleratie van 0 tot 100 km/u van de nieuwe XKR Coupe is 0,2 seconden korter. De nieuwe XKR levert 420 SAE-pk bij 6.250 omw/min en 560 EEC-Nm bij 4.000 omw/min waarmee de Coupe versie in 5,2 seconden naar 100 km/u accelereert (Convertible: 5,3 seconden) en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u bereikt.
De toename van vermogen en koppel ten opzichte van de vorige XKR is terug te voeren op twee grote aanpassingen aan de motor. De luchttoevoer naar de motor is verbeterd door toepassing van een dubbele luchtinlaat en het Variable Inlet Camshaft Timing System dat voor het eerst in de XKR wordt toegepast. Het systeem past de timing van beide inlaatnokkenassen continu aan op basis van motortoerental en belastinggraad. De afstemming is in de eerste plaats gericht op verbetering van het motorkoppel, vooral bij lage toerentallen.
Voor het realiseren van de best mogelijke rijkwaliteiten en wegligging zijn de schokdempers en veren van de XKR aangepast ten opzichte van de atmosferische XK. De veerspanning van de voorveren nam toe met 38 procent, van de achterveren 24 procent. Gekoppeld aan de Servotronic 2-stuurinrichting, waarvan de gewijzigde mechanische en elektronische afstemming bijdraagt aan meer gevoel en betere respons, zorgt de wielophanging voor een vertrouwenwekkende wegligging. Dankzij de sterkte en stijfheid waren modificaties aan het chassis niet noodzakelijk. De enige toevoeging aan de XKR is een aanvullende veerpootbrug tussen de achterste schokdempers die de toegenomen veerspanning opvangt.
Het ontwerp van de XKR legt meer nadruk op zijn atletische eigenschappen, dankzij de toevoeging van:
- Nieuwe XKR voorbumper met speciale mistlampbehuizingen in exterieurkleur
- Power vents in aluminiumfinish aan de zijkant
- Louvres in de motorkap en speciale XKR aluminium afwerking van de bovenste en onderste grillerasters
- Aluminium afwerking van het XKR-logo op de achterzijde en chroomafwerking van diverse exterieuraccenten
- Speciale Jupiter-design 19 inch lichtmetalen velgen zijn standaard, 20 inch Cremona XKR velgen zijn optioneel
- Zwartgelakte remklauwen met R logo
- Viervoudig uitlaatsysteem en bijbehorende, aangepaste achterbumper
- R badge op de achterzijde
Speciaal ontworpen sportstoelen bieden extra ondersteuning aan bestuurder en voorpassagier en zijn voorzien van een R badge op de hoofdsteunen, de toerenteller, het stuurwiel en de selecthendel van de transmissie. Het design van de standaard aluminium fineerafwerking van het interieur is eveneens voorbehouden aan de XKR en is uitgevoerd in een weefpatroon zoals toegepast in het Advanced Lightweight Coupe prototype. XKR klanten kunnen eveneens kiezen voor het optionele Interieur Luxury Sport met zacht gelooid leder op de zestienvoudig verstelbare stoelen, het instrumentenpaneel, de portierpanelen en de middenconsole.