Jaguar XF Sportbrake (2012 - 2015)
Jaguar introduceert XFR-s Sportbrake
R-S-aandrijflijn, -onderstel en -carrosseriemodificaties geven de XFR-S Sportbrake een sportiever karakter. Zijn prestaties zijn te danken aan een 5,0-liter V8 Supercharged benzinemotor met een vermogen van 405 kW/550 pk en een maximum koppel van 680 Nm. Deze krachtbron is gecombineerd met een achttraps automatische transmissie met Jaguar's 'Quickshift'-technologie.
Het resultaat is een acceleratie van 0-100 km/h in 4,8 seconden en een begrensde topsnelheid van 300 km/h. Bij deze krachtbron hoort een High Performance remsysteem met inwendig geventileerde remschijven met een diameter van 380 mm voor en 376 mm achter. Gestuurde luchttoevoer onder de bodemplaat van de auto verbetert de koeling van de remmen.
Om het extra gewicht achter van de XFR-S Sportbrake te compenseren en tegelijkertijd het instuurgedrag en de alerte respons van de XFR-S Saloon te behouden, is de achterwielophanging van de XFR-S Sportbrake aangepast met wijzigingen aan de veercoëfficiënt van de achterveren en aan de afstemming van de adaptieve schokdempers. Deze modificaties werken samen om het gevoel van verbondenheid met de weg te versterken. De afstemming van het elektronisch gestuurd actief differentieel en de Dynamic Stability Control is aangepast om samen te werken met de gewijzigde achterwielophanging van de XFR-S Sportbrake.
Naast de onderhuidse veranderingen, is ook het uiterlijk van de XFR-S Sportbrake aangepast. Zo is lift aan de achterzijde van de auto gereduceerd door de montage van een spoiler op de achterklep om de luchtstroming over het achterste dakdeel te optimaliseren.
Voor een grotere luchttoevoer naar de motorruimte heeft de nieuwe, diepere voorbumper grotere centrale en zijdelingse luchtinlaten, waarbij de eerste is uitgevoerd met een omlijsting van carbon fibre. Datzelfde materiaal is ook gebruikt voor de frontsplitter aan de onderzijde van de bumper; de eerste van een aantal aërodynamische modificaties die zijn ontworpen om bij zeer hoge snelheden de lucht gerichter rond en over de auto te laten stromen.
De bredere dorpels en aeroblade-profielen achter de voorwielen zorgen voor een scherpe rand aan de onderzijde van de carrosserie om te voorkomen dat lucht weglekt onder de auto en zo ongewenste lift genereert. Diezelfde filosofie dicteerde de diepere zijprofielen achter de achterwielen. De grotere achterbumper heeft tevens een centrale, carbon fibre diffuser om lift te reduceren.
De bredere, zesspaaks, lichtgewicht 2 inch Varuna gesmede lichtmetalen velgen geven de XFR-S Sportbrake een assertieve uitstraling. Het topoppervlak van de velg is uitgevoerd in Diamond Turned Finish, waarbij de dieper liggende delen zijn gelakt in Gloss Black. Als optie kunnen de velgen ook worden geleverd in geheel Gloss Black of geheel Technical Grey.
De uitstraling van de XFR-S Sportbrake is verder versterkt door het gebruik van een omlijsting in Gloss Black in plaats van chroom voor de grille en powervents in de voorspatborden, voor de omlijsting van voorruit en zijruiten, en voor de signature-lijst op de achterklep. Het raster in grille en luchtroosters in voorbumper is eveneens uitgevoerd in krachtig Gloss Black.
De XFR-S Sportbrake is beschikbaar in vijf lakkleuren: Ultra Blue, Ultimate Black, Stratus Grey, Polaris White en Italian Racing Red. Voor het interieur wordt de lederen bekleding in Warm Charcoal voor stoelbekleding en portierpanelen, aangevuld met accenten in carbon-effect leder voor de armsteunen en de zijwangen van de stoelen. De stoelen zelf zijn uitgevoerd met een gepreegd 'R-S'-logo en kunnen worden uitgevoerd met contrasterende stiknaden en micro-biezen in Red, Blue of Ivory. Dezelfde subtiele detaillering wordt gebruikt voor de bovenzijde van dashboard en portieren. Het dashboard is verder afgewerkt met Dark Mesh aluminium met 'R-S'-logo.