Forum Hyundai Kona (2017 - 2023)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Even een aanvulling op het bovenstaande: ik heb bewust voor een 64 kW accu gekozen omdat ik de auto altijd thuis wil opladen en dat lukt mij heel goed. Met een range van zomers 480 km en in de koude periode 400 km kan ik in Nederland alle ritten maken en thuis de Kona weer laden met stroom van mijn eigen dak (46 panelen). Ik heb een keer even aan een openbare paal gestaan om mijn laadpas uit te proberen, dat ging probleemloos, maar die zal ik in Nederland maar zelden hoeven te gebruiken.
Ik heb thuis overigens geen laadpaal aan de oprit staan, ik laad de Kona gewoon met de meegeleverde mobiele lader aan een gewoon 230v geaard stopcontact, wel op een eigen groep. Van leeg tot vol kost dat ruim 30 uur..., maar dat is voor mij als pensionado geen probleem, ik heb de auto niet elke dag nodig. Ik heb geleerd dat een accu het langste meegaat als je niet te snel laadt, bij mij gaat dat met ca 2,5 kwh.
Als het een keer voorkomt dat ik wee dagen achter elkaar grote afstanden moet rijden, dan zet ik hem wel aan een paal in de buurt of anders even naar Fastned.
Wat ik al eerder heb gemeld, het is echt een feest om in de Kona te rijden. Ik houd mij netjes aan de 100 km (ook na 19.00 uur!) en rijd 95% met 1 pedaal en rem bijna altijd met mijn linker "flipper" aan het stuur.
Ik heb onlangs een 280 km met een aanhanger gereden, toen steeg het verbruik van 15,5 naar 18,5 kwh per honderd kilometer, bij thuiskomst had ik nog 140 km in de accu zitten.
Ik ben heel tevreden met de Kona Fashion electric!
Antwoord: Mag je met een aanhangwagen rijden, in Belgie mag het niet van Huyndai, dag garantie.
Ervaring met Hyundai Kona: We zijn zeer tevreden over onze Kona comfort. Zelfs met de vouwwagen erachter heeft de Kona voldoende vermogen. De Kona is echt zuinig en de vering is goed. Zelfs met bagage en de vouwwagen erachter blijft de wagenhoogte achter vrij goed dus geen andere vering achter nodig.
Het enige minpunt is dat de passagiersstoel geen hoogteverstelling heeft. Met Auto Android mis je het navigatiesysteem niet eens. Navigatie via Google maps werkt 100% beter dan we gedacht hadden.
Ervaring met Hyundai Kona: Ik ben benieuwd naar de ervaringen met het nieuwe model. De mijne is 17 december 2019 opgeleverd. Dat heeft als voordeel dat je 4% bijtelling hebt, maar als nadeel dat je veel leuke dingen mist. Geen app waarmee je de auto kan bedienen op afstand. Niet op afstand laten (voor)verwarmen of koelen. Als je deze een beetje leeg rijdt sta je een uur bij de snellader (van bijvoorbeeld Fastned). Hij laadt max 50kW en kan geen gebruik maken van de 175kW of hoger opties. Het is me niet gelukt om mijn Android telefoon aan de praat te krijgen met de stembediening. Dit heb ik als frustrerend ervaren. Uiteindelijk heb ik maar een iPhone gekocht.
De banden zijn notoir luidruchtig, slechte grip bij (half)nat wegdek, ook is de windruis op hogere snelheden vrij storend. De auto rijdt verder heel comfortabel. Heeft alle toeters en bellen, hoewel ik persoonlijk de bediening niet altijd even logisch vind en er regelmatig achter kom dat ik te veel naar beneden kijk om knoppen te bedienen in plaats dat ik op de weg kijk.
Antwoord: Maximaal 50 kW achter de snellader? Dan moet je toch echt een andere snellader pakken. Okay, jouw uitvoering laadt maar 1 fase, maar dat is voor thuis relevant. In DC uitvoering laadt hij toch echt tot maximaal 72kw...
Antwoord: met een wallbox kan je op 3 fasen laden
Antwoord: Prima auto, alleen snelladen valt tegen. Alleen de 1e keer bij snellader 72kW gehaald, daarna alle keren rond de 40kw met uitschieters van een paar minuten naar 55kW. Alle type snelladers geprobeerd, maar steeds hetzelfde. Vandaag bij de dealer geweest om dit na te laten kijken, maar ze geven aan na overleg te hebben gehad met Hyundai dat dit zo hoort.
Ervaring met Hyundai Kona: Nog steeds erg tevreden.
Ervaring met Hyundai Kona Electric 64 kWh Prem: Uitstekende EV. Na 5 jaar Zoe is dit een next level ervaring. Luxe, comfortabel, snel en op de koop toe nog eens een stuk zuiniger ook. Ik ridj gemiddeld 14 kWh/100km, dus het bereik benadert de 450 km. Verder super compleet en voldoende ruim. Voor de vakantie hebben we een dakkoffer gebruikt, en zelfs dan haalden we nog 400 km. Opladen thuis aan de PV-panelen gaat langzaam (3,6kW), maar na een avond/nacht heb je er weer 300km bij. Zoveel rijd ik zelden per dag. Aanrader, jammer van de levertijd!
Ervaring met Hyundai Kona Electric 64 kWh Prem: Gelijk Nexen banden vervangen, haspel in de schuur opbergen en vakjeslade eruit om laadvloer te verlagen. Verder gewoon genieten!
Ervaring met Hyundai Kona 88kw Premium: Een fijne auto om in te rijden. De motor is sterk en het verbruik is goed als je er normaal mee rijdt. Voor de premium uitvoering betaal je wel veel, maar je krijgt er wel luxe voor terug. Leuk hebbeding!
Antwoord: Inderdaad luxe. Ik heb mijn Tucson Comfort van 1,7 jaar ingeruild voor een Kona 64kWh Premium en rijd er nu 1 week mee. Zit veel pit in. Veel rijplezier gewenst!
Ervaring met Hyundai Kona 64 kw Fashion: Wij hebben de Kona electric particulier aangekocht. Voordat ik tot de aankoop over ging heb ik de Kona electric twee keer van zaterdag 17.00 uur tot maandag 09.00 uur mogen uitproberen om de auto zo goed mogelijk te leren kennen en om ook het laden te kunnen ervaren.
Met moeite ben ik die twee zaterdagnachten een paar uur gaan slapen, wat vond ik dat toch zonde van de tijd!!:-))
Ik raad iedereen aan om geen genoegen te nemen met een proefritje van hooguit 45 minuten, het is tenslotte een hoop geld wat je ervoor moet neertellen.
Iedere kilometer is een feestje!!