Forum Hyundai Kona (2017 - 2023)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Hyundai Kona Hybride: Bijrijdersstoel laten verhogen.
Antwoord: Bij wie heeft dat laten doen
Antwoord: wij hebben de bijrijders stoel laten verhogen met ca 3-4 cm, is door de garage uitgevoerd kosten ca 95.
Ervaring met Hyundai Kona: Na laatste - 4e - update (weer een terugroepactie) is de actieradius zo'n 20% lager, ondanks dat de auto aangeeft 100% geladen te zijn. Vandaag brief ontvangen over vervanging accupakket, met advies de lading te beperken tot 90%. Dat laat dus slechts zo'n 70% over van de oorspronkelijke 446 km uit de folder. Iemand dezelfde ervaring?
Antwoord: sinds 02/06/2021,4 maal in panne. Accupakket begrenst op 90% help niet, cell nr 27 stuk. Wagen gaat in failsafe na het laden. Er zijn geen accu,s ter beschikking om deze te vervangen. Wagen staat al sinds 02/06/2021 in panne. Iemand een idee wanneer deze campagne start? Kunnen we gezamenlijk een schadeclaim invoeren.
Antwoord: Heb geen probleem met de accu's. Met volledige accu 64 kWh de laatste tijd 515 km bereik.
Antwoord: Mijn ervaring met de Hyundai Kona Electric is niet zo best. De auto had ik net 3WK in bezit....en helaas nu al voor de eerste keer de pechhulp mee moeten maken. Accupakket kapot (64 Kwh) Dit wens ik niemand toe, wat een drama...mijn eerste belletje begon om 16:00. Na diverse telefoontjes kwam daar eindelijk hulp, nou ja...hulp...de beste man wist ook geen raad met een elektrische auto, dus afslepen maar. Bottom line: 20:00 was ik pas thuis! Dan krijg je vervangend vervoer mee, echter is dit maar voor 4 dagen! Vanuit Hyundai pechhulp zeggen ze doodleuk, succes ermee. En dus moet je weer wat regelen. Vanaf dit punt ben ik goed geholpen door Hyundai Herwers Arnhem. Maar toen moest de huurauto nog terug. Pfff u raad het al, ook dit ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Hyundai Herwers regelde een auto voor mij en zou even meerijden om de andere auto terug te brengen, staan we voor de poort, krijgen we doodleuk te horen: over 30 min bent u aan de beurt, nu even geen tijd! Al met al weinig vertrouwen in Hyundai Update: Auto staat nog steeds bij de dealer (3mnd)
Ervaring met Hyundai Kona: Na de update van december 2020 tijdens de 30k beurt zijn de problemen ontstaan. 1e keer 12v accu spontaan leeg.hier is bij de dealer een nieuwe sensor geplaatst. 2e keer 12v accu spontaan leeg. En vandaag 18/02/21 wel starten, maar het elektrisch systeem weigerde dienst. Nu voor onderzoek bij de dealer.
Antwoord: Ook ik na de update al een keer een lege 12 volt accu gehad. Behoorlijk vervelend want, dan kan je dus niets meer. Verder is het een heerlijke auto met een super bereik. Hopelijk krijg ik geen 12 volt problemen meer.
Ervaring met Hyundai Kona 64 kWh: Een geweldige auto, op bandengeluid en windgeruis na. Maar bij nieuwe banden gewoon de Michelin nemen en dat scheelt al erg veel lawaai.
Een zeer zuinige auto en rijd elke kilometer met zeer veel plezier.
Antwoord: Iemand die dit wil weten: de accu staat in instellingen. Op winterstand heb deze uitgeschakeld rijbereik. Bij normaal rij gedrag tot wel 515 km.
Ervaring met Hyundai Kona 64 kw Fashion: Wij hebben de Kona electric particulier aangekocht. Voordat ik tot de aankoop over ging heb ik de Kona electric twee keer van zaterdag 17.00 uur tot maandag 09.00 uur mogen uitproberen om de auto zo goed mogelijk te leren kennen en om ook het laden te kunnen ervaren.
Met moeite ben ik die twee zaterdagnachten een paar uur gaan slapen, wat vond ik dat toch zonde van de tijd!!:-))
Ik raad iedereen aan om geen genoegen te nemen met een proefritje van hooguit 45 minuten, het is tenslotte een hoop geld wat je ervoor moet neertellen.
Iedere kilometer is een feestje!!
Antwoord: Even een aanvulling op het bovenstaande: ik heb bewust voor een 64 kW accu gekozen omdat ik de auto altijd thuis wil opladen en dat lukt mij heel goed. Met een range van zomers 480 km en in de koude periode 400 km kan ik in Nederland alle ritten maken en thuis de Kona weer laden met stroom van mijn eigen dak (46 panelen). Ik heb een keer even aan een openbare paal gestaan om mijn laadpas uit te proberen, dat ging probleemloos, maar die zal ik in Nederland maar zelden hoeven te gebruiken.
Ik heb thuis overigens geen laadpaal aan de oprit staan, ik laad de Kona gewoon met de meegeleverde mobiele lader aan een gewoon 230v geaard stopcontact, wel op een eigen groep. Van leeg tot vol kost dat ruim 30 uur..., maar dat is voor mij als pensionado geen probleem, ik heb de auto niet elke dag nodig. Ik heb geleerd dat een accu het langste meegaat als je niet te snel laadt, bij mij gaat dat met ca 2,5 kwh.
Als het een keer voorkomt dat ik wee dagen achter elkaar grote afstanden moet rijden, dan zet ik hem wel aan een paal in de buurt of anders even naar Fastned.
Wat ik al eerder heb gemeld, het is echt een feest om in de Kona te rijden. Ik houd mij netjes aan de 100 km (ook na 19.00 uur!) en rijd 95% met 1 pedaal en rem bijna altijd met mijn linker "flipper" aan het stuur.
Ik heb onlangs een 280 km met een aanhanger gereden, toen steeg het verbruik van 15,5 naar 18,5 kwh per honderd kilometer, bij thuiskomst had ik nog 140 km in de accu zitten.
Ik ben heel tevreden met de Kona Fashion electric!
Antwoord: Mag je met een aanhangwagen rijden, in Belgie mag het niet van Huyndai, dag garantie.
Ervaring met Hyundai Kona: We zijn zeer tevreden over onze Kona comfort. Zelfs met de vouwwagen erachter heeft de Kona voldoende vermogen. De Kona is echt zuinig en de vering is goed. Zelfs met bagage en de vouwwagen erachter blijft de wagenhoogte achter vrij goed dus geen andere vering achter nodig.
Het enige minpunt is dat de passagiersstoel geen hoogteverstelling heeft. Met Auto Android mis je het navigatiesysteem niet eens. Navigatie via Google maps werkt 100% beter dan we gedacht hadden.
Ervaring met Hyundai Kona Premium EV: De Kona is me prima bevallen de afgelopen jaren. Helemaal probleemloos was de auto echter niet. Met name de leeglopende 12v na zo'n 1.5jaar was echt heel vervelend. Regelmatig gehad dat de auto niet wilde starten, zelfs een booster aangeschaft en in de auto gelegd.
Bleek dat het dakraam ondanks dat deze dichtzat stroom vroeg, net als trouwens de achterklep.
Daarnaast uiteraard te maken gehad met de grote terugroepactie van Hyundai ivm vervangen van de accu, op zich weinig last van gehad maar kost toch weer tijd.
Verder vreet de auto banden, mede ook omdat ik UHP banden eronder had laten leggen ivm grip en tractie. Indien geen UHP banden is de slijtage vele malen lager, geluid is dan ook wat lager maar grip in regen ook duidelijk vele malen minder.
Verder geen hinderlijke issues gehad, behalve dan wat software problemen zoals bv hinderlijke onderbreking sinds de 2022/23 update mbt apple CarPlay waarbij na zeg 10-20m de connectie werd onderbroken.
Btw, dat men nog steeds geen wireless carplay heeft is wel een minpunt.
Ervaring met verkoop: Bij aflevering had ik wat echte krassen in de a stijl, in de zwarte lak die ik speciaal had laten bestellen en spuiten op dak/spiegels en de a/b/c stijl. Keurig opgelost trouwens.
Ervaring met onderhoud: Prima, 1 minpuntje was wel dat men spontaan zonder overleg eens een bandenset voorzijde had vervangen. Per band 80 euro duurder dan bij de bandenboer om de hoek ondanks 25% korting. Bovendien een band met grote weerstand dus ten kost van de range, en die is met 18 inch UHP toch al beduidend minder dan met standaard 17 inch setje.