Hyundai i30 (2012 - 2017)
Hyundai maakt prijzen nieuwe i30 bekend
De nieuwe Hyundai i30 wordt voor dezelfde prijs in de markt gezet als zijn voorganger. Net als zijn voorganger is ook de nieuwe i30 ontworpen en ontwikkeld in het "Hyundai Motor Europe Technical Centre" in het Duitse Rüsselsheim. Chief designer Thomas Burkle (ex-BMW) is verantwoordelijk voor de Fluidic Sculpture-designtaal van Hyundai, die in de nieuwe Hyundai i30 sterk is geëvolueerd.
De nieuwe Hyundai i30 is in Nederland leverbaar met een 1.6 direct inspoten GDI-benzinemotor én een 1.6 VGT CRDi dieselmotor. Beide motoren krijgen het schoonste energielabel A. Hyundai verwacht bij de verkoop van de i30 een 30/70-verdeling tussen de diesel- en benzinemotoren.
De 1.6-liter 'U-ll VGT'-dieselmotor levert een vermogen van 94 kW (128 pk) bij 4.000 toeren per minuut. Het maximumkoppel bedraagt 260 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur bedraagt 10,9 seconden en de topsnelheid is 197 km/uur. De 1.6-liter 'Gamma GDI'-benzinemotor levert 99 kW (135 pk) en een trekkracht van 164 Nm.
Uitgerust met "Blue"-technologie biedt de i30 meer efficiency en lagere CO2-waarden. Tot de Blue-technologie behoren een energiebesparend start/stop-systeem, lage rolweerstandbanden en een motorvermogen-besparend dynamo-managementsysteem (less: accu laadsysteem). Met een CO2-emissie van 97 g/km en een vermogen van 94 kW (128 pk) behoort de nieuwe 1.6-liter dieselmotor van de nieuwe generatie i30 tot de efficiëntste in zijn klasse.
Ook de 1.6 GDI benzinemotor is relatief zuinig. De CO2-uitstoot is 118 gr/km. Beide modellen vallen in het gunstige bijtellingtarief van 20 procent. Hyundai biedt kopers de keuze uit een handmatig te bedienen zes versnellingsbak en een automaat met zes versnellingen.
Voor het interieur en de uitrusting vond Hyundai inspiratie bij de eigen i40. Bestuurders kunnen profiteren van bijvoorbeeld de nieuwe optie "Flex Steer" (standaard vanaf de "i-Motion"). Het systeem kent drie standen: Comfort, Normal en Sport. Hiermee bepaalt de bestuurder de mate van bekrachtiging en feedback van de besturing.
Net als de Hyundai i40 is de nieuwe i30 verkrijgbaar met een groot geïntegreerd TFT-kleurenscherm waarop de bestuurder de meest uiteenlopende informatie kan aflezen. Het navigatiesysteem is geïntegreerd in de middenconsole met een 7-inch touchscreen. Het scherm dient tevens als display voor de achteruitrijcamera.
In vergelijking to zijn voorganger is de nieuwe i30 langer (+ 4.300 mm) en breder (+ 1.780 mm) geworden. Doordat de hoogte (1.470 mm) juist is afgenomen, oogt de i30 sportiever dan zijn voorganger zonder aan functionaliteit in te boeten. De bagageruimte bedraagt 378 liter, dat is tien procent meer dan in het vorige model.