Hyundai i20 (2008 - 2014) 1.2 i-Vision
Hyundai verkoopt 100.000ste i-model
Omdat bij een nieuwe levensfase ook nieuwe klanken horen, werden de namen van de modellen zoals Atos, Getz, Accent, Elantra, Sonata, Matrix en Tucson aangepast in i-modellen, waarvan de i10, i20, i30, i40, ix20 en ix35 nu de exponenten zijn.
In Nederland is het volume tussen 2007 en 2012 met 38 procent gegroeid van 14.263 exemplaren naar 23.094 eenheden per jaar. De aantallen:
- Hyundai i10 41.040
- Hyundai i20 16.943
- Hyundai i30 14.616
- Hyundai i40 4.223
- Hyundai ix20 9.843
- Hyundai ix35 13.335
- Totaal 100.000
Eind jaren vijftig was Hyundai een typisch Koreaans bedrijf, dat een bijdrage leverde aan de wederopbouw van het door oorlog geteisterde land. Hyundai was actief in de auto-industrie, met name op het gebied van onderhoud, bezat scheepswerven en investeerde enorm in grote weg- en waterbouwprojecten. Toen Hyundai in 1967 de eerste Koreaanse auto produceerde (onder licentie van Ford, de Cortina) was dat een hoogtepunt en een morele overwinning voor de Koreanen die altijd hadden gezucht onder het juk van de Japanners of de Chinezen.
De opening van de eerste autofabriek (80.000 eenheden) was een nieuwe sprong voorwaarts. Hyundai was nog wel afhankelijk van andere autoproducenten. Het duurde tot 1991 dat Hyundai met de introductie van eerste eigen Alpha-motor technologisch volledig onafhankelijk werd.
Pas bij de aanstelling van de huidige President Chung Mung Koo in 1999 kwam er echt vaart in de Koreaanse machine van Hyundai. Hij besefte dat Hyundai alleen in de mondiale auto-industrie kon overleven als de kwaliteit werd verbeterd. Na de Hyundai Pony, Stellar kwamen voertuigen onder de naam Atos, Accent, Elantra en Sonata. Later de Getz, Tucson en Santa Fe. Steeds verbeterde de kwaliteit en het design.
De Atos mocht met een gemiddelde verkoop van 4.000 stuks per jaar in Nederland zeker niet mopperen. Met de komst van de Hyundai i10 in 2007/2008 groeide het volume naar ruim 7.000 eenheden gemiddeld per jaar.
Ook in het B-segment gaf het i-model Hyundai vleugels. De Hyundai Getz ging van 2.500 stuks naar gemiddeld dik 3.500 eenheden van de Hyundai i20. De Hyundai Accent en Hyundai Elantra – klonen van het 'oude' Hyundai – klommen van 400 naar 2.500 eenheden van de Hyundai i30. De 'good old' Hyundai Sonata ging van 200 naar meer dan 2.500 stuks voor de Hyundai i40, doordat deze auto nu ook ineens een belangrijk aandeel in de zakelijke markt verkreeg.
Van de Hyundai Matrix werden er gemiddeld 1.250 verkocht. De Hyundai ix20 verkoopt nu 2.500 stuks per jaar. Alleen de Hyundai Tucson, die gemiddeld 5.000 auto's per jaar verkocht, is met de Hyundai ix35 met eveneens 5.000 stuks op hetzelfde aantal gebleven.
Hyundai vestigde naam in Europa sinds in 2004 het Europese ontwikkelingscentrum in het Duitse Rüsselsheim werd geopend en er voorzichtig een begin werd gemaakt met de ontwikkeling van Europese modellen voor Europeanen. In 2007 werd de eerste echte Europese Hyundai-autofabriek, in Tsjechië, geopend. Aanvankelijk werd daar alleen de Hyundai i30 ontwikkeld, het eerste model van de i-lijn. Nu lopen daar ook de Hyundai's ix20 en ix35 van de band.
Hyundai profileert zich steeds nadrukkelijker als 'Europese autobouwer'. Onlangs werd de Hyundai-fabriek in het Turkse Izmit volledig vernieuwd. Met een investering van bijna een half miljard euro werd de fabriek, waar al de i20 wordt geproduceerd, klaargestoomd voor de fabricage van de nieuwe generatie i10. Ook werd de productiecapaciteit vergroot van 90.000 naar 200.000 eenheden per jaar. Vanaf eind 2013 wordt meer dan 90 procent van alle Hyundai's die in Europa rijden ook in Europa ontwikkeld en geproduceerd.