Hyundai i20 (2008 - 2014)
Facelift voor Hyundai i20
Eén van de drie leverbare krachtbronnen is de nieuwe 1.1-liter driecilinder 'U-II'-dieselmotor met 55 kW (75 pk) en 162 Nm koppel. De CO2-uitstoot van 84 g/km is lager dan die van alle andere verbrandingsmotoren op dit moment. Deze motor is ontwikkeld in het Hyundai Research en Development Centre in Rüsselsheim en uitvoeringen met deze krachtbron kunnen ook na 1 juli van dit jaar BPM-vrij en wegenbelastingvrij aangeschaft worden.
De andere beschikbare benzinemotor is een 1.2-liter viercilinder met 63 kW (85 pk) en een CO2-uitstoot die verlaagd is tot 109 gram/km terwijl het vermogen met 5 kW (7 pk) toenam. Daarmee is ook deze uitvoering wegenbelastingvrij tot 2014 én vrijgesteld van BPM tot 1 juli. De i20 is er is ook met een 74 kW (100 pk) sterke 1.4i benzinemotor.
Voor een optimale balans tussen prestaties, zuinigheid en milieuvriendelijkheid wordt de Hyundai i20, afhankelijk van de gekozen motor, geleverd met een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of een optionele viertrapsautomaat. De handgeschakelde transmissies zijn geoptimaliseerd voor een preciezer schakelgevoel. De 1.2i benzinemotor is standaard voorzien van een vijfversnellingsbak, de dieselmotor van een zesversnellingsbak. De 1.4i motor wordt geleverd met een zesversnellingsbak of een automaat met vijf verzetten.
Ook de nieuwe i20 ontleent zijn vormen aan de Fluidic Sculpture-designtaal. De krachtige carrosserielijnen geven het idee van constante beweging, terwijl de koplampen een luxueuze en technologische uitstraling hebben.
Omdat de belastingmaatregelen per 1 juli 2012 wederom veranderen en de prijzen daardoor stijgen, heeft Hyundai een First Edition voor snelle beslissers (kentekenaanvraag voor 1 juli 2012) samengesteld. Voor € 11.995,- levert Hyundai de 1.2 Blue 5 MT First Edition. Zakelijk rijders profiteren van een gunstige bijtelling van slechts 14 procent als de auto voor 1 juli 2012 op naam staat. Deze uitvoering is gelijk uitgerust als de i-Drive met als extra uitrusting airconditioning en heeft ook 5 deuren. Dat levert een voordeel op van € 1.500,- Na 12 juli kost dezelfde auto € 13.495,-.
Na 1 juli 2012 blijft de i20 laag geprijsd. De 1.2 i-Drive met handgeschakelde vijfbak 3-deurs kost € 11.995. De i-Drive uitvoering is de basisuitvoering. Alle veiligheidsvoorzieningen die beschikbaar zijn voor de i20 zitten standaard op de basisuitvoering. Denk hierbij aan zes airbags, ESP en actieve hoofdsteunen die in hoogte en diepte verstelbaar zijn. Ook centrale deurvergrendeling met afstandbediening en het uitgebreide audiosysteem met USB-aansluiting is standaard. Nieuw bij de facelift is het Blue start-/stopsysteem op de handgeschakelde uitvoeringen en mislampen met LED dagrijverlichting in de voorbumpers.
Het volumemodel is de i-Motion, vanaf € 13.295,-. Dat is € 1.300,- meer dan het basismodel. De i-Motion heeft extra's zoals airconditioning, een volwaardig reservewiel, stuurwiel en pookknop bekleed met leer, elektrisch verstelbare buitenspiegels, waarin ook knipperlichten zijn geïntegreerd. Deze spiegels zijn in de carrosseriekleur gespoten.
De i-Vision (vanaf € 14.795,-) biedt extra's zoals Bluetooth carkit, cruise control, 15-inch lichtmetalen velgen en parkeersensoren (achter) voor een scherpe prijs. De luxe i-Catcher-uitvoering (vanaf € 16.295,-) heeft extra's zoals een achteruitrijcamera, smart key met startknop, semi-lederen bekleding en een regensensor. Ook is er een Business Edition vanaf € 13.795,-. Deze uitvoering is gebaseerd op de i-Motion maar heeft ook een 2 DIN navigatiesysteem met Bluetooth carkit en parkeersensoren in de achterbumper.
Het vernieuwde onderstel is volledig gericht op het Europese verkeer en vormt een doorontwikkeling van dat van het vorige model. Dat heeft gezorgd voor een dynamischer rijgedrag. Verder is de elektrische stuurbekrachtiging geoptimaliseerd voor stadsgebruik en dus praktische inzetbaarheid.
Op het gebied van geluidsemissie zijn door toepassing van nieuwe materialen, gewichtsbesparingen en structurele versterkingen verbeteringen geboekt op het gebied van transmissie van vibraties, windgeluid, in- en uitlaatgeluid, resonanties en rolgeluid.