Honda NSX
Acura / Honda onthult nieuwe NSX
De NSX, die specifiek werd ontworpen om een ‘nieuwe sportervaring' (of New Sports eXperience) te introduceren in het supercarsegment, tart volgens de makers de klassieke opvattingen over supercars, net zoals de eerste generatie dat een kwarteeuw geleden ook al deed. Hij doet dat door middel van een gloednieuwe aandrijfeenheid: een V6-motor met een blokhoek van 75 graden en een dubbele turbo, een 9-versnellingsbak met dubbele koppeling (DCT) en een Sport Hybrid-systeem met drie elektrische motoren. Deze zijn geïntegreerd in een superstijve lichtgewichtcarrosserie, die gebruikmaakt van innovatieve productieprocessen en diverse nooit eerder toegepaste materialen.
De nieuwe NSX is een volledig nieuw ontwerp en het resultaat van bijna drie jaar intensief ontwikkelingswerk, uitgevoerd door een wereldwijd design- en engineeringteam geleid door ingenieurs in het ontwikkelingscentrum van het bedrijf in Raymond (Ohio).
De carrosserie van de NSX wordt gekenmerkt door klassieke lage en brede proporties in combinatie met moderne en fraai ogende oppervlakken, een agressieve neus en achterlichten die hulde brengen aan de originele NSX. De karakteristieke zij-inlaat met zwevende C-stijl hapt lucht om de middenmotor te voeden en geleidt de luchtstroom over de achterpartij om de downforce te verhogen.
Om plaats te bieden aan de nieuwe overlangs gemonteerde twinturbo-V6 en 9-versnellingsbak met dubbele koppeling (DCT) werd de productieversie verlengd (+3 inch) en verbreed (+1 inch) en werd de cockpit lichtjes naar voren verschoven ten opzichte van de NSX Concept die in 2012 werd getoond.
Elk element van het carrosseriedesign werd nauwgezet aangepast met het oog op een optimale luchtstroom, om enerzijds meer stabiliteit te genereren door middel van downforce en anderzijds een betere koeling te bieden voor de voertuigsystemen. De NSX heeft uitgebreid testwerk ondergaan in Acura's ultramoderne windtunnel in Raymand (Ohio), wat heeft geleid tot een aantal ingrijpende wijzigingen ten opzichte van de conceptcar, zoals aangepaste luchthappers in de motorkap, nieuwe luchthappers in de voorbumper, aangepaste luchtinlaten op de flanken en een geoptimaliseerde dakspoiler.
Het instrumentenpaneel van de NSX omvat een dynamisch tft-scherm dat reageert op wijzigingen in het door de bestuurder instelbare Integrated Dynamics System met relevante graphics en informatie. De middenconsole biedt plaats aan de Power-knop, die de Sport Hybrid-aandrijving aanstuurt, ingebed in het midden van het bedieningspaneel van het nieuwe Integrated Dynamics System.
Verweven onder het met de hand gemaakte lederen dashboard zit het open middenframe, een functioneel structuurelement van het onderstel dat op esthetisch vlak verwijst naar het design van een ‘naked' sportmotorfiets. Een extreem dunne maar supersterke A-stijl en een laag opgesteld instrumentenpaneel optimaliseren het zicht van de bestuurder op de weg.
De Acura-ingenieurs konden steunen op de expertise van het bedrijf met zowel verbrandingsmotor- als hybride elektromotortechnologieën, en zijn twee decennia ervaring met toonaangevende dynamische ‘torque vectoring'-technologieën, zoals de Super-Handling All-Wheel Drive (SH-AWD), om de meest geraffineerde, technologisch geavanceerde en intelligente aandrijving in de supercarwereld te creëren.
Aan de basis van het prestatievermogen van de NSX ligt een volledig nieuwe, centraal gemonteerde V6-motor met een blokhoek van 75 graden, een dubbele bovenliggende nokkenas en twee turbo's, gekoppeld aan een door Acura ontwikkelde 9-versnellingsbak met dubbele koppeling (DCT). De V6-motor maakt gebruik van een op de racerij geïnspireerde, compacte klepbediening en een smeersysteem met droog carter om het zwaartepunt te verlagen. De volledig nieuwe 9-versnellingsbak met dubbele koppeling (DCT) zorgt voor bliksemsnelle schakelovergangen en tussengas bij het terugschakelen.
De achterste elektromotor met rechtstreekse aandrijving, die tussen de verbrandingsmotor en de overbrenging zit, bevordert de prestaties bij het accelereren, het remmen en het schakelen. De voorwielen van de NSX worden aangedreven door twee onafhankelijke hoogperformante elektromotoren die ogenblikkelijk koppel leveren en dat dynamisch over het linker- en rechtervoorwiel verdelen.
De NSX gebruikt zijn voorste elektromotoren voor dynamische 'torque vectoring' en om het acceleratie- en remvermogen op te drijven. De NSX heeft uitgebreide tests ondergaan op enkele van de meest veeleisende racecircuits ter wereld, zoals de befaamde Nürburgring.
Eveneens in overeenstemming met het erfgoed van de NSX (de eerste volledig van aluminium gemaakte supercar ter wereld) wordt de nieuwe NSX gekenmerkt door een innovatief carrosseriedesign dat gebruikmaakt van diverse materialen door middel van innovatief materiaalgebruik en vernieuwende productieprocessen.
De carrosserie van de NSX wordt gekenmerkt door een ‘space frame'-design, met een binnenframe dat is gemaakt van aluminium, staal met ultrahoge treksterkte en andere geavanceerde materialen. Torsie- en buigkrachten worden volledig geabsorbeerd door deze superstijve structuur die is verankerd in een koolstofvezel vloer en ook gebruikmaakt van geavanceerde verbindingstechnologieën.
De NSX maakt gebruik van een nooit eerder toegepaste giettechnologie die de flexibiliteit van een gietproces op het gebied van design en productie combineert met de sterkte- en rekeigenschappen van een gesmeed materiaal, en een aanzienlijke gewichtsbeperking oplevert. De carrosseriepanelen bestaan uit een combinatie van aluminium en SMC-composiet.
De NSX wordt gekenmerkt door een ‘Advanced Sports Package', lees: een geoptimaliseerde plaatsing van de belangrijkste aandrijflijnelementen. De centrale verbrandingsmotor, de twee voorste elektromotoren en het Sport Hybrid-batterijpack en de PCU, om de voertuigmassa laag en centraal te concentreren en zo de dynamische respons nog te verbeteren. De combinatie van dit groeperingsconcept en het lichtgewichtcarrosserie verschaft de NSX het laagste zwaartepunt in zijn klasse.
De NSX rust op een onafhankelijke, volledig van aluminium gemaakte voor- en achterophanging en zet zijn aanzienlijke vermogen op het wegdek door middel van ContiSportContact-hogeprestatiebanden (245/35Z R19 vooraan en 295/30Z R20 achteraan), gemonteerd op aluminium velgen van 19x8,5 inch vooraan en 20x11 inch achteraan. Remvermogen wordt geleverd door monobloc-remklauwen met 6 zuigers vooraan en 4 zuigers achteraan, die inwerken op ultrahoogperformante koolstofceramische remschijven.
Het rijgedrag wordt aanzienlijk bevorderd door de Sport Hybrid Super-Handling All Wheel Drive (Sport Hybrid SH-AWD), die zorgt voor een bliksemsnelle respons op alle input van de bestuurder – stuur, remmen en gaspedaal – in combinatie met de stabiliteit, de controle en het vertrekvermogen van een vierwielaandrijving. Het Agile Handling Assist-systeem (AHA) werkt subtiel in op het remvermogen om de gierrespons en rijstabiliteit verder te verbeteren.
Het met een draaiknop bedienbare Integrated Dynamic System omvat een Quiet-, Sport-, Sport+- en Track-modus. Het systeem werkt in op de respons van de verbrandingsmotor, de elektromotoren, de overbrenging en het onderstel en op het motorgeluid, afhankelijk van de behoeften van de bestuurder en de rijomstandigheden. In de Quiet-modus kan puur elektrisch gereden worden bij lagere snelheden en voor korte duur. De dynamische respons van het voertuig wordt gestaag scherper naargelang de bestuurder overschakelt van Sport- naar Sport+-modus en, uiteindelijk, naar Track-modus, waarin de NSX het volledige spectrum van zijn prestatiemogelijkheden tentoonspreidt.
De NSX bezit ook een ‘launch'-functie om zonder enige vertraging te vertrekken, geholpen door zowel de verbrandingsmotor als de drie elektromotoren.
De NSX zal uitsluitend gebouwd worden in het Performance Manufacturing Center (PMC) in Marysville (Ohio), waar ongeveer 100 hooggekwalificeerde werknemers zullen instaan voor de volledige carrosserieconstructie, het lakwerk en de eindassemblage, waarbij ze gebruikmaken van plaatselijk en wereldwijd vervaardigde onderdelen.