Ford Transit Custom
Auto van de zaak of voor de zaak?
We beginnen met het rationele deel. Een bedrijfsauto moet vooral functioneel zijn. Daarom is de Transit leverbaar in vele gedaanten. Zo is de Transit beschikbaar als Courier (compacte bestelauto), Connect (grote bestelauto), Custom (bus) en Transit (grote bus).
Voor deze test is gereden met de Transit Custom, die op zijn beurt verkrijgbaar is met een gewoon en een verhoogd dak, een standaard en een verlengde wielbasis, met schuifdeuren of klapdeuren. Voorwielaandrijving en vierwielaandrijving zijn leverbaar.
Ruimte
Voor deze test is gereden met de standaardversie en die biedt 6 m3 ruimte. Wanneer wordt gekozen voor de lange wielbasis dan neemt dat toe tot 6.8 m3, met verhoogd dak zelfs tot 8.3 m3. De ruimte is bij de testauto toegankelijk via een schuifdeur aan de zijkant en twee scharnierende deuren achter. Heel handig: de stop van de scharnieren van de achterdeuren is gemakkelijk te verwijderen, waardoor deze nog verder openen.
De laadruimte is keurig afgewerkt met houten beplating aan de zijwanden en een stevige kunststof vloer. Ford gaat net even verder dan gebruikelijk door daar zeer solide sjorogen en LED-verlichting in de laadruimte aan toe te voegen.
Ieder vrij hoekje en gaatje in het interieur is beschikbaar als laadruimte. Dankzij vakken onder de stoelen kunnen extra lange stukken worden vervoerd (tot 3.4 meter in geval van de Transit met lange wielbasis). Het dashboard wemelt van de bakjes, vakjes, bekerhouders en flessenhouders. In de demo telde het interieur twee 12v aansluitingen, een 220 volt stopcontact en een USB-aansluiting.
Motor
De hier beschreven Transit is geïntroduceerd in 2014. Toen was de auto voorzien van een 2.2 liter dieselmotor. De reden voor deze test is de introductie van een nieuwe dieselmotor. De 2.2 liter diesel van weleer is namelijk vervangen door een 2.0 liter exemplaar dat voldoet aan de Euro6 norm.
Door gebruik te maken van de vele slimmigheden van de benzinemotoren die de personenauto's van Ford zo succesvol maken, kon de nieuwe dieselmotor zowel sterker als zuiniger (zo'n 13%) worden.
Afhankelijk van de software levert de "EcoBlue" 105, 130 of 170 pk. Voor deze test is gereden met de sterkste variant. Wanneer zonder belading wordt gereden, is het vermogen zo overvloedig dat het enige moeite kost om zonder wielspin weg te rijden. Dat wordt nog eens lastiger gemaakt door de zeer korte eerste versnelling, die uiteraard heel zinvol is bij een zware belading.
Prestaties en verbruik
De nieuwe dieselmotor is niet alleen sterk en levendig, maar ook rijk aan koppel. Al bij een laag toerental is veel trekkracht beschikbaar en dat zorgt voor rust op de lange afstand. De goede geluidsisolatie (wind, banden, motor) en het lage toerental maken de Transit uiterst comfortabel op de snelweg. Ter illustratie: 120 km/u is nog geen 2.000 toeren per minuut!
Mede daarom bedroeg het gemiddelde verbruik over de testrit (met onbeladen auto) 6.5 liter per 100 km. Daar zou een personenauto zich niet eens voor schamen! Ook niet onbelangrijk: het testverbruik is vrijwel gelijk aan de fabrieksopgave, waarmee is bewezen dat de Transit ook in de praktijk echt zuinig is.
Het belangrijkste verschil met een personenauto zit in de verfijning. Het stuurwiel is groot, het dashboard is grof en alles is gemaakt op intensief gebruik. De pedalen van de Transit bewegen zwaar en vereisen een lange slag. Schakelen doet de Transit juist even subtiel als een personenauto.
Weggedrag
Tot zo ver het rationele gedeelte. Voor de berijder zijn niet het verbruik of de kilometerprijs van belang, maar het rijplezier. In dit opzicht is de Transit een echte Ford. Veel busjes rijden alleen prettig met belading, maar de Transit stuurt zelfs leeg al beter dan gemiddeld.
Net als bij de personenauto's van het merk, heeft Ford een unieke balans weten te vinden tussen comfort en communicatie. Dat laatste betekent dat de bestuurder als vanzelf aanvoelt waartoe de auto in staat is, zonder dat het ooit onrustig of vermoeiend wordt.
Alhoewel de wegligging bijzonder goed is voor een busje, is het weggedrag niet vergelijkbaar met dat van grote personenauto's van Ford (Galaxy of S-Max). De balans van deze bus is compleet anders. Bovendien staan de voorwielen bijna onder het dashboard, waardoor ook de reactie van het stuurwiel en het koetswerk anders is dan bij een doorsnee auto.
Uitrusting
In vergelijking met andere busjes is de Transit nog nadrukkelijker in de hoogte gebouwd. De stoelen staan nog hoger (het treetje voor het instappen is geen overbodige luxe) en de chauffeur zit echt op de bok, achter een vlak liggend stuurwiel. Dankzij de hoge zit is het zicht op de weg fantastisch en onwillekeurig kijkt de Transit-rijder neer op busjes van andere merken die net even lager zijn gebouwd.
De hier gereden Transit is een zogenaamde "Custom Sport Van" en dat betekent dat deze bus is voorzien van de nodige luxe van een personenauto. Denk daarbij aan "infotainment" bestaande uit een radio (inclusief DAB+), CD, communicatie (bluetooth) en navigatie. Het beeldscherm van dit infotainment-systeem is in Ford personenauto's al onhandig klein, maar in de Transit valt het helemaal in het niet. Bovendien is het dashboard van de Transit zo breed, dat de toetsen van het infotainment-systeem lastig bereikbaar zijn vanaf de bestuurdersstoel.
Op het gebied van veiligheid biedt de Transit dezelfde camera's en sensoren als de Ford personenauto's. Hiermee kijkt de computer met de bestuurder mee om te waarschuwen of zelfs in te grijpen bij gevaar.
Sport Van
Om de ZZP'er of werknemer met inspraak definitief over de streep te trekken, is deze "Sport Van" bijzonder aangekleed. De demo is voorzien van grote velgen (18 inch), side skirts en hippe racestrepen op de motorkap.
De afwerking van het interieur is even degelijk als bij de andere Transits. Dankzij halflederen bekleding ziet de Sport Van er zelfs van binnen echter aantrekkelijker uit. Dat maakt het rijden in een busje niet alleen aangenamer, het maakt ook een goede indruk op de klant.
Conclusie
Ford is sinds jaar en dag succesvol met de Transit. Een proefrit wijst uit waarom: de Transit scoort zowel bij de werkgever die kiest met het verstand als bij de werknemer die kiest met het gevoel.
Wat dat eerste betreft: de Transit is verkrijgbaar in alle gangbare carrosserievarianten en biedt alle vereiste functionaliteit. Dankzij de nieuwe dieselmotor voldoet de Transit niet alleen aan de laatste milieueisen (Euro6), maar is de auto ook voordeliger geworden in gebruik en onderhoud (om de 60.000 km of twee jaar).
Het tweede deel speelt in op het gevoel. De Transit is namelijk een echte Ford met een bovengemiddeld goed weggedrag. Daarbij ziet de Transit er als Sports Van verrassend goed uit.
- Functioneel en ruim
- Uitstekend weggedrag
- Sterke, zuinige Euro6 motor
- Onhandig klein beeldscherm
- Bediening infotainment bijna buiten bereik