Het twee man sterke team gebruikte voor deze rit een standaard Mondeo met ECOnetic Technology en realiseerde daarmee een brandstofverbruik van 3,2 liter per 100 kilometer. Dat is 1,1 liter of 25 procent minder dan het officiële brandstofverbruik van 4,3 liter per 100 kilometer.

"Als je bedenkt hoe moeilijk de rijomstandigheden op het eerste stuk door Rusland waren, met grote stenen, diepe kuilen en de ene steile heuvel na de andere, gevolgd door duizend kilometer kletsnatte wegen en de sterke tegenwind in Finland en Zweden, dan is het brandstofverbruik nog indrukwekkender", aldus Henrik.
Bij de Mondeo met ECOnetic Technology worden diverse technologieën voor een lage CO2-uitstoot toegepast in de aandrijving, de aerodynamische vormgeving en de informatiesystemen voor de bestuurder, zoals Auto-Start-Stop, Smart Regenerative Charging, de actieve grilleafsluiting, Ford ECO Mode, de schakelindicator en een langere eindoverbrenging. Daarnaast wordt bij dit model gebruikgemaakt van wrijvingverlagende motor- en transmissieolie, banden met een lage rolweerstand en een verlaagde ophanging.
Dit alles draagt niet alleen bij aan het prettig lage brandstofverbruik van de Mondeo met ECOnetic Technology. Het zorgt tevens voor een CO2-uitstoot van 114g/km, wat in veel Europese landen belastingvoordeel oplevert.