Ford Kuga (2013 - 2019)
Cadeautje!
Sinterklaas is een mysterieus man die "ergens" in Spanje woont en zich eens per jaar in Nederland vertoont. De kerstman daarentegen heeft gewoon een adres! Hij woont in Rovaniemi en ontvangt graag gasten.
Het is echter een behoorlijke onderneming om bij hem te komen. Rovaniemi ligt namelijk in het noorden van Finland, op de poolcirkel. Op het verlanglijstje staat daarom een auto met vierwielaandrijving. Gezien de afstand is een zekere mate van comfort ook welkom, terwijl rijplezier natuurlijk ook hoog op het wensenlijstje staat. En graag een testauto in het rood, want het moet wel leuke foto's in kerstsfeer opleveren.
Facelift
Ford wilde het verlanglijstje maar wat graag invullen met de Kuga. Want behalve dat de Kuga aan alle wensen voldoet, is deze middelgrote SUV vernieuwd voor modeljaar 2017. Het front is opnieuw getekend en past nu beter bij de andere modellen van Ford. De Kuga heeft daarom nu dezelfde zelfverzekerde uitstraling als de veel kostbaardere Ford Edge.
Om de Kuga een meer uitgesproken karakter te geven, zijn twee nieuwe uitvoeringen beschikbaar. De Vignale is de meest luxueuze Kuga met een weelderige aankleding en een VIP-behandeling door de dealer. Voor deze rit is echter gekozen voor de ST-Line, waarmee de Kuga een sportievere uitstraling krijgt. In het interieur zijn veel elementen in het zwart uitgevoerd, inclusief de hemelbekleding en de sportstoelen.
Uitrusting
Ongeacht de gekozen uitvoering is de uitrusting van de Kuga rijker geworden. Voorheen moest de Kuga het stellen met een piepklein beeldschermpje diep in het dashboard. Voor modeljaar 2017 is de Kuga voorzien van een veel groter display, dat bovendien onder handbereik is geplaatst.
Het audio-, communicatie- en navigatiesysteem genaamd "Sync" heeft versie drie bereikt. Ford heeft hiermee afscheid genomen van Microsoft en heeft Sync3 in eigen huis ontwikkeld. De opzet van de menu's is nu intuïtiever en de reactie op commando's veel vlotter. Bovendien worden Apple CarPlay en Android Auto voortaan ondersteund. Voor het geluid vertrouwt Ford nog steeds op Sony. Alhoewel de klank van het audiosysteem niet slecht is, kan het veel beter in dit segment.
Veiligheid
Niet zichtbaar, maar wel heel zinvol, is "Active City Stop". Dit systeem herkent gevaar, waarschuwt de bestuurder en zet de remmen op scherp (maar remt helaas niet zelfstandig). Voorheen werkte dit systeem tot 30 km/u, maar voor modeljaar 2017 is Active City Stop alert tot een snelheid van 50 km/u.
De Ford Kuga is voortaan ook leverbaar met "Adaptive Front Lightening". En dat is tijdens deze avontuurlijke rit zinvol, want rond deze tijd is de zon maar een paar uur per dag te zien. De wegen tussen steden zijn niet verlicht. Door de laag ijs en sneeuw is zelfs nauwelijks zichbaar waar de weg ophoudt en het bos begint. Om het allemaal nog spannender te maken, waarschuwt de Finse toeristenbond dat rendieren op ieder moment kunnen oversteken (hetgeen ook gebeurde).
Gelukkig herkent de Kuga voortaan bepaalde weertypen en past de breedte en intensiteit van de lichtbundel hier op aan. Met name extra breed licht is welkom, voor goed zicht op de berm. Ook handig: de elektronica detecteert eventuele schittering op het wegdek en probeert dit vervolgens zo veel mogelijk tegen te gaan.
Weggedrag
Voor modeljaar 2017 is het weggedrag van de Kuga niet aangepast. Maar... wanneer wordt gekozen voor de ST-Line verschilt het weggedrag toch van dat van een standaard Kuga. Deze sportieve versie heeft namelijk een aangepaste besturing en wielophanging. Hiermee wordt de besturing iets directer, waardoor de auto onwillekeurig kleiner lijkt.
Uiteraard behoudt de Kuga het kenmerkende Ford gevoel. Dat wil zeggen dat de combinatie van comfort en dynamiek optimaal is. Wanneer de situatie dat toelaat, is de Kuga relatief dynamisch en levendig. Echter, in Finland moeten hobbelige sporen in de sneeuw doorgaan voor snelwegen en was vooral comfort van belang.
EcoBoost
De vernieuwde Kuga is leverbaar met een geheel nieuwe dieselmotor. Deze heeft een inhoud van 1.5 liter en levert 120 pk. Daarmee wordt de 2.0 liter diesel van weleer vervangen. Echter, de instapdiesel is alleen beschikbaar met tweewielaandrijving en dus minder geschikt voor deze rit.
Daarom is gekozen voor een oude bekende: de 1.5 liter EcoBoost benzinemotor. Afhankelijk van de gekozen uitvoering levert deze 120, 150 of zelfs 180 pk. Die laatste is voorzien van vierwielaandrijving én een automaat. De automaat voelt de bestuurder goed aan, want tijdens de gehele rit was er nooit de neiging om zelf te schakelen via de hendels achter het stuurwiel.
De 1.5 EcoBoost heeft alle brandstofbesparende technieken aan boord waarmee de 1.0 liter EcoBoost motor van Ford zo veel succes boekt. Echter, met een grote auto als de Kuga met een automaat en vierwielaandrijving blijft er weinig over van alle goede voornemens. Ondanks het feit dat door de slechte wegen noodgedwongen uiterst langzaam werd gereden (+/- 60 km/u), bleef de boordcomputer steken op 8.4 liter per 100 km.
De vierwielaandrijving werkt uitstekend. Want terwijl de strooiwagens in Nederland uitrukken bij de eerste vlok sneeuw, beperkt de Finse overheid zich tot een ruwe ondergrond. Daarna is het aan de talenten van de Finse chauffeurs danwel die van hun auto's. Tijdens de gehele rit heeft de elektronica het rijden zo makkelijk gemaakt, dat sneeuw en zelfs een overmoedige fotosessie op een bevroren meer geen enkel probleem vormde.
Conclusie
Okay, helemaal een cadeautje is het niet. Want wie al een Kuga heeft gekocht, wordt niets wijzer van de facelift voor 2017. Maar wie nu een nieuwe Kuga koopt, krijgt een betere en aantrekkelijkere auto tegen dezelfde prijs.
De Kuga wist zich al te onderscheiden van de concurrentie met slimme elektronica en daar komt met Sync3 ook nog eens een uitstekend infotainment-systeem bij. Ook het veiligheidsniveau werd naar een hoger plan getild.
De nieuwe uitvoeringen (Vignale en ST-Line) geven de Kuga een meer uitgesproken karakter. De rijeigenschappen bleven gelijk, maar tijdens de testrit bleek dat die ook niet voor verbetering vatbaar waren. Eigenlijk was er maar één ding mis met de testrit: de planning. 25 december is namelijk de enige dag waarop de kerstman niet thuis is...
- Moderne techniek
- Uitstekende rijeigenschappen
- Fors verbruik 2.0 EcoBoost (4wd / automaat)
- Kan wel waarschuwen, maar niet remmen voor gevaar