Fiat Sedici
Fiat Sedici debuteert tijdens Turijn 2006
De naam Sedici is niet voor niets gekozen: het is Italiaans voor zestien en dat staat gelijk aan 4x4. Onder normale omstandigheden, onder andere ten gunste van een lager brandstofverbruik, is de Sedici voorwielaangedreven (2WD). De aandrijving kan met een schakelaar in één van drie standen worden gezet: 2WD, AUTO en LOCK. Zodra de banden tractie dreigen te verliezen, snelt de automatische vierwielaandrijving toe en gaan de achterwielen indien nodig met de juiste inzet aan het werk. Dit systeem werkt traploos variabel, oplopend tot een 50/50 verdeling. Sneeuwt het? Ligt er zand of modder op de weg? Dan is het wellicht verstandig de LOCK-stand in te schakelen. Die verdeelt de aandrijfkrachten permanent 50/50 over de voor- en achteras.
De Fiat Sedici wordt leverbaar in een tweetal specificaties: Dynamic en Emotion. In beide gevallen is er keuze uit twee motoren: een 1.6 16V benzinekrachtbron met 107 pk (145 Nm) en een 1.9 Multijet 8V met 120 pk (280 Nm). Beide voldoen aan de Euro 4 milieunormen. De Fiat Sedici Multijet wordt standaard uitgerust met een uitlaatgasrecirculatie- en een partikelfilter in zijn uitlaatsysteem. Het betreft een uitvoering die voor het leven wordt gemonteerd en geen gebruik maakt van additieven voor regeneratie. De 1.9 Multijet krijgt naast zijn inspuitsysteem ook een variabele turbogeometrie mee die de souplesse verbetert. Tussen 1.750 en 3.250 toeren is steeds meer dan 90 procent van de maximale trekkracht present.
Het nieuwe Fiat model is met zijn lengte van 411 centimeter gemiddeld gesproken een handbreedte korter dan de meeste compacte SUV modellen. De Sedici is 176 centimeter breed, 162 centimeter hoog en heeft een wielbasis van 250 centimeter.