18 oktober 2004
Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda binnenkort ook in Hydrogen-uitvoering

Autozine
18 oktober 2004 | Terwijl het aantal verkochte exemplaren in Europa snel op de 300.000 stuks afstevent, breidt Fiat de Panda-familie opnieuw uit. Zij het met een variant die voorlopig slechts in zeer kleine aantallen beschikbaar komt: de Panda Hydrogen.

Met deze toevoeging is Fiat een stapje verder richting een (verre) toekomst, waarin mensen een grote compacte vijfdeurs auto zoeken, maar dan voorzien van brandstofceltechnologie. Een techniek waaraan Fiat al jarenlang werkt, getuige de Panda Elettra H2 Fuel Cell uit 2001 en, van recenter datum, de Fiat Seicento Hydrogen. In beide gevallen ging het om prototypen van het Fiat Research Center, in samenwerking met het Italiaanse ministerie van milieu. In de nu aangekondigde Fiat Panda Hydrogen is alle door de jaren heen opgebouwde know-how samengevoegd tot een geheel.

Fiat Panda (2003 - 2011)

In het geval van de Panda Hydrogen is het hart van het brandstofcelsysteem rechtstreeks aangesloten op de krachtbron. Het in de auto aanwezige, kleine accupakket wordt alleen aangesproken wanneer tijdelijk veel energie nodig is, zoals bij het accelereren en de koude start. Bovendien wordt de energie die vrijkomt bij manoeuvres als afremmen naar de accu's teruggeleid. Het in de Panda Hydrogen gebruikte brandstofcelsysteem bevindt zich onder de motorkap. De elektromotor en de transmissie zijn in de Panda Hydrogen achterin gemonteerd. De waterstof bevindt zich onder een druk van 350 bar in twee composiettanks met een totaal volume van 68 liter: een voorin, onder de centrale tunnel en de ander onder de achterbank.

Opvallend is dat de Panda Hydrogen nette prestaties laat noteren: een top van 130 km/h en een acceleratie naar 50 km/h in nog geen zeven seconden. Waarden die de auto nu geschikt maken in randstedelijke gebieden. Daarbij komt dat de actieradius ruim 220 kilometer bedraagt, terwijl het tanken hooguit 10 minuten duurt.

Fiat ziet de brandstofcelauto als een lange termijn-mogelijkheid. Dit neemt niet weg dat de Panda Hydrogen nu bruikbaar is in gecontroleerde omstandigheden. Om die reden zal de auto op korte termijn reeds in kleine series worden ingezet.

IkWilVanMijnAutoAf
2e generatie Fiat Panda leeft voort2e generatie Fiat Panda leeft voort
15 februari 2012
Voordeel op laatste Fiat Panda'sVoordeel op laatste Fiat Panda's
7 september 2011
Nieuwe motor voor Fiat Panda PandaNieuwe motor voor Fiat Panda Panda
16 december 2010
Fiat Panda viert 30e verjaardagFiat Panda viert 30e verjaardag
25 maart 2010
 

Info

Test

Techniek

Prijs

Forum