18 januari 2018
Fiat Fullback

Fiat Fullback

Halfback

Autotest | Fiat heeft een eigen label voor bedrijfswagens, genaamd "Fiat Professional". Fiat Professional heeft veel succes dankzij het gevarieerde aanbod van busjes en bestelwagens. Bovendien heeft Fiat Professional een groot netwerk van gespecialiseerde dealers. Wat Fiat Professional nog niet had, was een eigen pickup-truck. Daar komt nu verandering in met de "Fullback".
 

Fiat heeft nog iets: het Amerikaanse zustermerk Chrysler. Daar heeft men pickup-trucks in overvloed! Echter, de pickup-trucks voor de Amerikaanse markt zijn zo groot dat ze in Europa ronduit onhandig zijn. Ze passen niet in een parkeervak, passen niet in een garage en vereisen bijna een vrachtwagenrijbewijs. En dan zwijgen we nog over het brandstofverbruik.

Adoptie

Zowel Fiat als Chrysler hadden daarom behoefte aan een minder grote pickup-truck. Om de ontwikkelkosten te beperken, zochten Fiat en Chrysler het antwoord in een partnerschap. Dat antwoord komt van Mitsubishi. Of beter gezegd: Fiat Halfback is een Mitsubishi L200.

De L200 is niet ontwikkeld in samenwerking met Fiat en is nauwelijks aangepast door Fiat. Bij dergelijke samenwerkingen krijgt een auto onder een ander merk een ander uiterlijk of een andere uitrusting, maar in dit geval verschilt alleen de aankleding.

Fiat Fullback

De testauto betreft de meest luxueuze "LX"-uitvoering, die voor de gelegenheid ook nog eens is voorzien van alle accessoires die Fiat in huis heeft. Desondanks ontbreekt het Fiat-gevoel en ontbreekt de charme die zo kenmerkend is voor de personenauto's van het Italiaanse merk. Aan de andere kant is het verschil met de Mitsubishi L200 overduidelijk. De Mitsubishi is een degelijke recht-toe-recht-aan bedrijfsauto, terwijl Fiat er een charme en persoonlijkheid aan weet die geven die bij de Japanner ontbreekt.

De Fullback is leverbaar met verlengde cabine (twee voorstoelen en een bergruimte achter de stoelen) en dubbele cabine (vier stoelen, vier deuren). Met verlengde cabine is de laadbak 1 meter 85 lang, met dubbele cabine 1 meter 52. In beide gevallen bedraagt de breedte 1 meter 47 en is de hoogte van de buitenrand 48 cm. De achterste rand ("achterklep") wordt met een handige elektronische handgreep geopend en dat vraagt veel minder inspanning dan de grote mechanische hendels die gebruikelijk zijn bij auto's zoals deze. Het laadvermogen bedraagt maximaal 1.100 kg.

Fiat Fullback

Uitrusting

Gedurende de test werd steeds duidelijker dat Fiat de L200 laat in zijn productcyclus heeft geadopteerd. Met andere woorden: de L200 was al vele jaren op de markt toen Fiat de auto onder eigen naam ging verkopen. De uitrusting en verfijning blijven daarom merkbaar achter bij recentere pickup-trucks van andere merken.

De Fullback is groot, stevig en eenvoudig, terwijl modernere pickups van andere merken dat tegenwoordig met een zekere mate van raffinement weten te combineren. De geluidsisolatie is goed, alhoewel de (optionele) modder-banden met diep profiel van de testauto een overduidelijk gonzend geluid produceerden. De stoelen bieden steun op precies de verkeerde plekken, waardoor ze al na een uurtje rijden onprettig worden. Ook jammer: de veiligheidsgordels zijn niet in hoogte verstelbaar. Tenslotte viel op dat het interieur van de testauto besloeg zodra de airconditioning werd uitgeschakeld.

Fiat Fullback
Fiat Fullback

Op het gebied van actieve veiligheid biedt de Fullback hoegenaamd niets. Ook is er geen navigatiesysteem beschikbaar, alleen een AM/FM radio. Zelfs een licht- of regensensor ontbreken. De meest geavanceerde voorziening is een achteruitrijcamera. Gelukkig is Fiat zich bewust van deze beperkingen en daarom is de prijs eveneens "beperkt" gehouden.

“De Mitsubishi is een degelijke recht-toe-recht-aan bedrijfsauto, terwijl Fiat er een charme en persoonlijkheid aan weet die geven die bij de Japanner ontbreekt„

Weggedrag

De Fiat Fullback is niet voorzien van Fiat-motoren, maar van de standaard 2.4 liter viercilinder dieselmotor van Mitsubishi. Naast moderne dieselmotoren van andere merken ontbreekt het deze zelfontbrander aan verfijning of karakter. Het voldoet allemaal ruimschoots, maar verwacht geen rijplezier. Bovendien lag het testverbruik (1 op 11.8) fors hoger dan dat van grotere en beduidend sterkere pickups van andere merken.

Het weggedrag is gemiddeld voor een auto als deze. Zoals gebruikelijk bij pickup-trucks is de wegligging niet van het niveau van een personenauto of luxe terreinwagen ("SUV"), maar voldoet. In vergelijking met andere pickups valt de Fullback op door een welhaast ongekende handelbaarheid. De Fullback voelt minder kolossaal en heeft een opmerkelijk kleine draaicirkel voor een auto als deze.

Fiat Fullback

Terreinrijden

Dankzij de originele aankleding van Fiat is de Fullback aantrekkelijker geworden als vrijetijdsauto, maar in de basis blijft dit een echt werkpaard. Dat blijkt vooral wanneer de openbare weg wordt verruild voor het terrein. De motor die zo karakterloos leek op de verharde weg, blijkt in het terrein sterk en perfect doseerbaar te zijn. Het weinig geavanceerde onderstel, blijkt in het terrein heel veel vrijheid te bieden, waardoor obstakels of steile hellingen nauwelijks een uitdaging vormen.

De laatste generatie pickup-trucks en terreinwagens voorzien in elektronische hulpmiddellen om terreinrijden makkelijk te maken. Vaak volstaat het om op een beeldscherm te kiezen welk type terrein moet worden overwonnen en vervolgens doet de computer de rest. De Fiat Fullback heeft juist techniek van het oude stempel: de bestuurder kiest zelf voor twee- of vierwielaandrijving, hoge of lage gearing en wel of geen diff-locks. Dit is minder eenvoudig, maar geeft de bestuurder uiteindelijk volledige controle en daarom ook volledig vertrouwen in de auto.

Fiat Fullback

Conclusie

Het is een rare naam voor een auto met een halve achterkant: fullback. Fiat en het Amerikaanse Chrysler hebben deze naam echter gekozen omdat een "fullback" in Amerikaans voetbal (rugby) staat voor een speler die voor de laatste verdediging zorgt. Als alles faalt, moet het team vertrouwen op de fullback.

En in dat licht voldoet de Fiat Fullback aan zijn beloften: dit is een echt werkpaard waarbij alles draait om betrouwbaarheid en bruikbaarheid. De Fullback lijkt op het gebied van uitrusting en verfijning achter te blijven bij de concurrentie, maar de gunstige prijs maakt veel goed. Op de aankleding na, is de Fiat Fullback gelijk aan de Mitsubishi L200. Desondanks ontbreekt het kenmerkende Fiat-gevoel en samen met de open laadbak zou de naam "halfback" daarom toch echt logischer zijn geweest.

plus
  • Nette prijs
  • Sterk en functioneel
  • Sterke uitstraling met Fiat-aankleding
min
  • Verouderde techniek
  • Veiligheidsgordel niet in hoogte verstelbaar
  • Ramen beslaan gemakkelijk zonder airconditioning
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
Ford RangerFord Ranger
"Wildebras van de zaak"
Toyota HiLuxToyota HiLux
"Liever moe dan lui"
Volkswagen AmarokVolkswagen Amarok
"Begeerlijke bedrijfswagen"
Isuzu D-MaxIsuzu D-Max
"Op bekend terrein"
SsangYong Actyon Sports SsangYong Actyon Sports
"Open karakter"