SsangYong Actyon Sports (2007 - 2012)
Open karakter
De platte achterkant van de Actyon Sports maakt een wereld van verschil. In plaats van een vreemdsoortig voertuig, is de Actyon Sports een pick-up truck met een uiterst moderne vormgeving. Zeker in vergelijking met de meeste gangbare pick-ups, is dit een regelrecht kunstwerk! De laadbak meet 128 x 160 cm en is bereikbaar via een grote (zware) laadklep.
Niet alleen aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant is dit bepaald geen Spartaanse bouwvakkersbus. Het dashboard is al even fris en gedurfd als de buitenkant. De afwerkingskwaliteit en de uitrusting zijn vergelijkbaar met die van de gemiddelde personenauto.
De hier gereden "s"-uitvoering is standaard voorzien van onder andere: airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een audiosysteem met bediening op het stuurwiel en zelfs elektrisch verwarmbare stoelen. Deze zaken zijn bepaald geen gemeengoed in werkpaarden als deze. De paar pick-up trucks die een dergelijke uitrusting wel bieden, zijn beduidend kostbaarder dan deze Koreaan.
Actyon!
De Actyon Sports rijdt allerminst als een doorsnee personenauto. De zit achter het stuur is bijzonder hoog en de dieselmotor heeft een machtig fluitend geluid dat meer bij een vrachtwagen past. De Actyon Sports is 51 cm (!) langer dan de gewone Actyon en dat is te merken. Rotondes lijken ineens onmogelijk klein, parkeervakken zijn plotseling onwerkelijk kort.
Daarbij is de besturing gevoelloos en indirect. Het vraagt veel stuuromwentelingen om een scherpe bocht te maken, waardoor de auto nog groter voelt. Om het een positieve draai te geven: de Actyon Sports geeft de bestuurder het machtige gevoel een vrachtwagen te rijden!

De prestaties van de tweeliter viercilinder dieselmotor (141 pk / 310 Nm) zijn helaas ook die van een vrachtwagen. Een zware aanhanger (2.300 kg) vormt geen enkel probleem, een stoplichtsprintje wel. Eenmaal op gang, houdt de auto gemakkelijk hoge snelheden vast en kunnen lange afstanden worden afgelegd. Ondanks de matige prestaties, is het verbruik fors.

De Actyon Sports is meer dan een Actyon met open laadbak. Onderhuids zijn diverse aanpassingen gedaan. Daarbij is helaas geen aandacht besteed aan de wegligging. De Sports heeft net als de gewone Actyon een (te) zacht onderstel en helt enorm over in snel genomen bochten.
Bij een plotselinge (uitwijk)manoeuvre kan dit gevaarte vervaarlijk gaan slingeren, waarbij het veel stuurmanskunst vraagt om de auto weer in het rechte spoor te krijgen. Ook een noodstop gaat gepaard met hevig duiken en slingeren.
Terreinauto pur Ssang
Toch is de Actyon Sports zeker geen slechte auto. SsangYong heeft simpelweg een uitgesproken keuze gemaakt: dit is een terreinauto pur sang. De motor die zo moeilijk op gang komt, is dankzij dat karakter perfect te doseren in het terrein. De indirecte besturing maakt het in het terrein mogelijk heel precies een spoor te volgen. Het zachte onderstel geeft het broodnodige comfort op slechte ondergrond.
In het terrein voelt de Actyon Sports zich helemaal thuis. De uitvoeringen met vierwielaandrijving hebben bovendien lage gearing. Deze extra versnellingsbakverhoudingen voor het terrein geven nog meer trekkracht en maken het nog makkelijker de auto perfect tussen slip en grip te houden.

Conclusie
Buitenstaanders kijken in verwondering naar de SsangYong Action Sports. De vierdeurs cabine is uiterst modern en gestroomlijnd. De combinatie met een open laadbak maakt deze auto tot een bijzondere verschijning. Maar deze SsangYong heeft een helder en open karakter: waar mogelijk biedt de Actyon Sports de luxe en verfijning van een personenauto.
Waar een keuze moet worden gemaakt, kiest SsangYong voor praktisch en sterk. Tegenover matige prestaties (wegligging, acceleratie) op de verharde weg, staan uitstekende prestaties (handelbaarheid, grip) in het terrein. Tegenover een traditionele vormgeving, staat de grote open laadbak van een pick-up.
- Scherpe prijs
- Uiterst praktisch werkpaard
- Goede prestaties in het terrein
- Matige rijeigenschappen
- Matige prestaties, fors verbruik