Fiat Bravo
Nieuwe 1.6 JTD dieselmotor voor Fiat Bravo
De nieuwe viercilinder diesel met 16 kleppen heeft een cilinderinhoud van 1.598 cc. Hij komt er in twee varianten. De eerste heeft 105 pk bij 4.000 tpm en een maximum koppel van 290 Nm bij 1.500 tpm. De tweede heeft 120 pk bij 4.000 tpm en een koppel van 300 Nm bij eveneens 1.500 tpm. Ten opzichte van de bestaande 120 pk sterke 1.9 MultiJet is de nieuwe 1.6 een stap voorwaarts in termen van prestaties, comfort, uitstoot en operationele kosten. Het koppel is 25% hoger en het verbruik is 8% minder (gemeten conform NEDC cyclus).
In 10,5 seconden (zelfde als in de 1.9 MultiJet met 120 pk) accelereert de Bravo 1.6 naar 100 km/h. de tussensprint van 80 naar 120 km/h in vijfde versnelling is 4 seconden sneller (1 seconde in 6e versnelling). De 1.6 MultiJet heeft na 35.000 kilometer onderhoud nodig!
Een van de hoogste prioriteiten bij het ontwikkelen van deze motor was het milieu zoveel mogelijk te ontzien. Daarom heeft de Fiat Bravo 1.6 MultiJet (105 pk) in Nederland een A-label gekregen. Deze prestatie is grotendeels te danken aan innovatieve uitlaatgasbehandelingsystemen als dieselpartikelfilter en EGR (Exhaust Gas Recirculation). Deze verbeteren de temperatuurcontrole en verminderen de uitstoot terwijl ze tevens het brandstofverbruik doen afnemen.
Dankzij een speciaal pakket, zal de 1.6 MultiJet een CO2-uitstoot van minder dan 120 gr/km bereiken. Dit pakket omvat aanpassingen ter bevordering van de aerodynamica, verlaagt de weerstand en doet het brandstofverbruik verder afnemen.
Zowel de 105 al de 120 pk versie krijgen standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dit verlaagt het toerental met als gevolg minder geluid en een lager brandstofverbruik. Tevens zal er op korte termijn een 6 versnellings Dual Logic transmissie beschikbaar komen om de vraag naar automatische transmissies tegemoet te komen.