Fiat 500L
Grote broer
Toen de nieuwe Fiat 500 vijf jaar geleden werd geïntroduceerd, gingen er al geruchten over een extra ruime versie. Immers, op het moment dat de eerste Fiat 500 in de jaren '60 van de vorige eeuw furore maakte was er al een extra ruime "Giardiniera".
Het is vooral omwille van de marketing dat de nieuwe, ruime Fiat nu "500L" heet. De nieuwe Fiat 500 staat bekend om de goede rijeigenschappen, de zuinige motoren en de nette prijs. Het is niet meer dan logisch om op die reputatie voort te borduren door de nieuwe gezinsauto "500L" te noemen.
Alhoewel de 500L op een nieuw platform staat en zo goed als geen onderdelen met de gewone 500 deelt, is de ontwerpstijl wel dezelfde. De 500L heeft dezelfde vrolijke uitstraling met ronde, zachte vormen. De auto is echter in alle richtingen gegroeid en juist door het speelse lijnenspel valt niet op hoe groot de 500L in feite is. Ter illustratie: een Ford B-Max, Citroën C3 Picasso en Hyundai ix20 zijn allemaal een slag kleiner!
De groeistuip gaat echter ten koste van het harmonieuze uiterlijk. Van de zijkant gezien zijn de verhoudingen compleet zoek. Ook ontbreekt het de 500L aan de innemende charme van de driedeurs 500. Eigenlijk is de overeenkomst alleen te zien wanneer de 500L recht van voren wordt bekeken.
Multi Purpose Vehicle
Uiteraard had Fiat een vijfdeurs 500 kunnen maken, maar de 500L is bedoeld als echt ruimtewonder. En op dat punt overtuigt de auto vanaf de eerste kennismaking! De ruimte voorin is overvloedig en wie de voorstoel in de achterste stand zet, kan nauwelijks meer bij de pedalen. Zelfs met de voorstoel ver naar achteren is de beenruimte achterin nog steeds uitzonderlijk goed. De 500L is daarom niet alleen bedoeld voor gezinnen met kleine kinderen. Ook uit de kluiten gewassen tieners of volwassenen zitten prima achterin.
Alhoewel de vormgeving van het exterieur anders doet vermoeden, biedt de 500L de ruimte van een echte MPV (Multi Purpose Vehicle). De zitpositie is echter niet die van een MPV. In plaats daarvan heeft de bestuurder het gevoel een gewone, iets hoge, personenauto te rijden.
Van een MPV heeft de 500L wel de vele praktische extra's. Voorin zijn veel bakjes, vakjes, haakjes en wat dies meer zij te vinden. Helaas zijn beide dashboardkastjes teleurstellend klein. Bij de achterbank zijn vliegtuigtafeltjes te vinden. Let bovendien op de fraaie stof van de testauto, die moet doen denken aan een "lounge".
De bagageruimte is dankzij een opvallend lage tildrempel en een hoog openende achterklep (ook volwassenen kunnen hier onder staan zonder het hoofd te stoten) goed bereikbaar. De laadvloer is op twee niveaus te plaatsen, zodat bijvoorbeeld natte en droge spullen kunnen worden gescheiden.
Uitrusting
Alleen in het uitrustingsniveau is de gewone Fiat 500 herkenbaar. Zo is de 500L voorzien van extreem lichte "City"-stuurbekrachtiging, zodat parkeren licht werk wordt. Pas hier echter wel mee op, want door de lichte besturing is het verleidelijk te sturen zonder te rijden en dat kan overmatige bandenslijtage tot gevolg hebben.
"TomTom & Me" is een slim navigatiesysteem dat ook dienst kan doen als uitgebreide boordcomputer. Bovendien kan de eco:Drive-functie worden gebruikt om de rijstijl te verbeteren. De gegevens van iedere rit kunnen op de PC thuis worden geanalyseerd en zelfs vergeleken met andere 500L-rijders. Voor de 500L is TomTom&Me beschikbaar als half-geïntegreerd en als volledig geïntegreerd systeem.
De testauto is voorzien van een audiosysteem dat is verzorgd door "Dr. Dre". Het geluid ervan is voller en helderder dan dat van zomaar een voordelig audiosysteem. Tegelijkertijd klinkt het niet geforceerd of vermoeiend. De meerprijs is echter zo fors dat de gemiddelde accessoirehandel voor dit geld een nog beter systeem kan leveren.
Diesel
De 500L is leverbaar met dezelfde motoren als de alledaagse Fiat 500. Voor deze test viel de keuze op de nieuwe 1.6 MultiJet dieselmotor. In tegenstelling tot de eigenzinnige tweecilinder benzinemotor, heeft de grote viercilinder diesel een veel rustigere loop. Bovendien wordt het vermogen geleidelijker opgebouwd en dat geeft een meer volwassen karakter. Alleen bij zeer lage snelheden is het kenmerkende "nagelende" geluid van een dieselmotor hoorbaar. Daarna gaat het motorgeluid op in de overige achtergrondgeluiden.
Vooral op de snelweg weet de diesel te overtuigen dankzij het forse koppel (320 Nm). Tussenacceleraties op hoge snelheid lijken daarom nauwelijks moeite te kosten. De zesde versnelling is een extreme "overdrive". Dat wil zeggen dat het sprintvermogen in deze versnelling gering is. Daarentegen is het toerental zeer laag, waardoor de "1.6 MutliJet" in alle rust en met een laag verbruik lange afstanden aflegt. Ter illustratie 120 km/u betekent iets meer dan 2.000 toeren per minuut.
Rijeigenschappen
De Fiat 500 wordt vooral gekozen om de rijeigenschappen. Zoals eerder aangegeven, delen de 500 en 500L niet hetzelfde platform. De 500L is daarom niet zo wendbaar en dynamisch als een Fiat 500; ook helt de 500L iets meer over in de bocht.
De 500L geeft echter wel een even goede wegligging! Het gevoel in het stuurwiel is prima. Daarbij houdt de 500L de ingezette koers even zelfverzekerd aan in snel genomen bochten.
Conclusie
De Fiat 500 heeft er een grote broer bij gekregen in de vorm van de 500L. Dat is goed en slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat de 500L niet de charme van een driedeurs 500 heeft. Daar staat tegenover dat de 500L in vergelijking met de concurrentie veel minder op een "familiebusje" en veel meer op een gewone personenauto lijkt. Het interieur is zeer ruim (ook achterin!) en staat bol van de slimme vindingen die het dagelijks leven met de 500L veraangenamen.
De rijeigenschappen zijn niet zo goed als die van de originele Fiat 500, maar het verschil is gering. De hier gereden 1.6 MutliJet dieselmotor weet te overtuigen met rust, prima prestaties en een bescheiden verbruik.
Het speelse karakter van de originele Fiat 500 heeft bij de 500L plaats gemaakt voor een meer volwassen weggedrag, en zo hoort het bij een grote broer.
- Ruim en praktisch
- Prima rijeigenschappen
- Zuinige, sterke dieselmotor
- Weinig gevoel bij schakelen
- Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter