16 februari 2015
DS 5

DS 5

Citroen DS5 ondergaat facelift

16 februari 2015 | De Citroen DS5 heeft een facelift ondergaan. Een verticaal geplaatste grille, Xenon Full-LED koplampen, een nieuw touchscreen en krachtigere motoren kenmerken de vernieuwde DS5.  Het model wordt gepresenteerd op de Geneva Motor Show en zal vanaf juni 2015 in Europa te koop zijn.

De voorzijde van de vernieuwde DS5 heeft meer status gekregen en is karaktervoller met de verticaal geplaatste grille waarop het DS-log (de DS Wings, knipoog naar de allereerste DS) trots prijkt tussen de nieuwe koplampen. Net als de DS3 en de DS3 Cabrio krijgt de DS5 de nieuwe lichtsignatuur van het merk met nieuwe koplampen met LED en Xenon technieken en nieuwe, scrollende richtingaanwijzers.

Van achteren gezien ziet de nieuwe DS 5 er statiger uit door de royale spoorbreedtes en de twee in de achterbumper ingebouwde uitlaatpijpen. De lichtsignatuur die gevormd wordt door zes lichtstroken zorgt er ook voor dat de achterkant fraai oogt.

Het dak bestaat uit drie lichtschachten waardoor een aparte en persoonlijke lichtsfeer ontstaat, zowel overdag als 's nachts. Het 'high tech' gevoel wordt versterkt door het nieuwe touchscreen  dat wordt gelanceerd in de vernieuwde DS5. Dit nieuwe systeem belooft eenvoudige toegang tot alle functionaliteiten van de auto (van navigatiesysteem tot audio) en maakt ook het interieur rustiger. Dit nieuwe scherm biedt ook een 'New Mirror Screen' functie die de gegevens van een smartphone kopieert zodat men deze applicaties veilig onderweg kan gebruiken.

Veiligheid en rust wordt in de vernieuwde DS 5 aangeboden in de vorm van de 'DS Connect Box' met het 'Pack SOS & Assistance', een systeem waarmee automatisch melding wordt gemaakt in geval van een ongeluk of bij pech en hulpdiensten wordt gemeld waar de auto zich bevindt. Momenteel rijden er meer dan 230.000 DS'en met dit systeem rond in Europa.

Voor wie nog meer comfort en veiligheid wil, zijn nieuwe pakketten samengesteld:

  • Pack Monitoring: virtueel onderhoudsboekje (automatisch volgen van de kilometerstand en waarschuwing voor onderhoud), eco-driving (gepersonaliseerde adviezen op basis van de geconstateerde rijstijl) en verslag van het gebruik (waarin het gebruik van de auto wordt samengevat);
  • Pack Mapping: plaatsbepaling van de auto, weergave van de ritten en informatie over het gebruik van de auto indien deze wordt uitgeleend;
  • Pack Tracking: lokalisatie van de auto in geval van diefstal.

Tenslotte lanceert de vernieuwde DS5 'MyDS', een mobiele app die iOS/Androïd compatible is. De app  begeleidt de bestuurder onderweg en voorziet van service. Met MyDS krijgt de klant bovendien alle informatie over zijn auto, zijn privileges en speciale aanbiedingen voor DS-klanten.

DS 5

In de vernieuwde DS 5 zijn de hightech uitrustingen ook niet vergeten en het merendeel daarvan is leverbaar vanaf het eerste uitrustingsniveau. Dodehoekdetectie SAM is toegevoegd aan het uitrustingsaanbod dat al bestond uit een Lane Departure Warning System en automatische uit- en inschakeling van grootlicht dat samen met de statische bochtverlichting voor een betere verlichting zorgt, Hill Start Assist, ESP met Intelligent Traction Control, een achteruitrijcamera en een Head-Up Display.

Het comfort is niet achtergebleven met stoelen met een massagefunctie en elektrische geheugenstand, keyless entry (ook voor de achterportieren), verwarmbare buitenspiegels, een zelfdimmende binnenspiegel, ambiance- en instapverlichting, bi-zone automatische airconditioning, DENON HiFi systeem.

De vernieuwde DS5 wordt geleverd met de nieuwste motoren van PSA. Bij de introductie kan de klant  kiezen uit 5 Euro 6 conforme motoren. Dit aanbod zal eind 2015 worden uitgebreid met een motor met 210 pk: de THP 210 S&S.

Gekoppeld aan een 6-traps automaat van de laatste generatie (sneller schakelen, meer rijcomfort, minder interne wrijving), verbruikt de DS5 THP 165 S&S bij gecombineerd gebruik 5,9 l/100 km en wordt er een CO2 -uitstoot gemeten van 135 g/km, ofwel 30 g/km minder (18%) bij gecombineerd gebruik en in vergelijking met de THP 155 Euro 5).

Met de maximale inspuitdruk van 200 bar en de Stop & Start techniek (met sterkere startmotor) levert deze motor een maximaal vermogen van 121 kW (165 pk CEE) bij 6.000 t/min. Het maximale koppel is 240 Nm vanaf 1.400 t/min en blijft constant tot 4.000 t/min.

Deze motoren bieden meer kracht, maar stoten minder CO2 uit. Dit werd bereikt door ontwikkelingen aan de motor zelf (beter rendement, Diamond Like Carbon coating, minder mechanische verliezen) en aan een nieuwe en efficiënte uitlaatlijn. Het innovatieve aspect van de uitlaatlijn bestaat uit een specifieke combinatie van technologieën: de SCR katalysator (Selective Catalytic Reduction) is voor het roetfilter met dieseladditief geplaatst en is het enige emissiecontrolesysteem dat in staat is de uitstoot van stikstofoxiden tot 90% terug te brengen en tegelijkertijd ook de CO2 -uitstoot met 4% te verlagen.

De BlueHDi 120 S&S motor met een handbak met 6 versnellingen verbruikt 3, 8 l/ 100 en stoot 100 g / km de CO2 uit bij een koppel van 300 Nm. In de tweede helft van 2015 wordt deze motor ook leverbaar gekoppeld aan een 6-traps automaat.

DS 5

De BlueHDi 150 laat een verbruik zien van 4,4 l/100 en een CO2 -uitstoot van 103 g/km, ofwel 22 gram minder dan de HDi160. Bovendien is het maximale koppel gestegen in vergelijking met de vorige generatie (HDi 150 Euro5) naar 370 Nm bij 2.000 t/min.

De BlueHDi 180 belooft rijcomfort dankzij zijn vermogen (133 kW) en het maximale koppel (400 Nm bij 2.000 tr/mn). Door de integratie van een nieuwe turbo met variabele geometrie en verhoging van de laaddruk en de verbrandingsdruk kon het vermogen van de DS 5 BlueHDi 180 met 20 pk worden verhoogd in vergelijking met de vorige generatie. Bovendien is deze nieuwe motor uitgerust met twee balansassen voor een betere filtering van het geluid en de trillingen. De DS 5 BlueHDi 180 EAT6 combineert een CO2 -uitstoot van 110 g/km CO2 en 4,3 l/100 km met een koppel van 400 Nm.

De vernieuwde DS5 is voorzien van Hybrid 4x4 dieseltechnologie die de rijeigenschappen van een HDi diesel combineert met de efficiency van een elektrische aandrijving. De Hybrid 4x4 levert 200 pk, 4 aangedreven wielen, elektrisch rijden in de stad, boostfunctie bij het accelereren en een zeer beperkte CO2-uitstoot (90 g/km) en een verbruik van 3,5 liter bij 100 dat zelfs onder de 3 liter zakt tijdens stadsritten.

Bij een nieuwe DS5 horen nieuwe interieurmogelijkheden! Zoals een nieuwe mogelijkheid tot het personaliseren van het interieur met stoelen in de twee kleuren zwart en safierblauw in de 'Bracelet' stijl en interieurdecors met het DS-Monogramme patroon op de portieren en de middenconsole.

Tenslotte komt er ook nieuwe carrosseriekleur uit: Bleu Encre, ofwel inktblauw, een subtiele kleur die de identiteit en de elegantie van de auto nog meer tot hun recht doen komen.

De onderstellen zijn sinds de lancering doorontwikkeld en bieden inmiddels meer comfort. Zo werken de schokdempers met de PLV-techniek (Preloaded linear valve) om hellingveranderingen te beperken en te zorgen voor een soepeler krachtovergang in de schokdemper. Tegelijkertijd hebben ze een nu een langere slag. Daarmee vangt de nieuwe DS5 oneffenheden in het wegdek beter op en is het trillingsniveau beduidend lager.