Forum Dodge Caliber
Reacties van eigenaren
Ervaring met Dodge Caliber: Mijn Dodge Caliber 1.8 is een fijne, rustig rijdende auto met uitzondering van hoog brandstofverbruik, slecht zicht en nogal rumoerige voorwielophanging. De draagarmen zijn na 40.000 km compleet vervangen terwijl alleen de rubbers uitgesleten waren. Zeer recent links van voor (bestuurder) tot achter (passagier) kleddernat op de bodem. Zoek me suf naar de oorzaak. Wie weet hem?
Antwoord: Ook ik heb hetzelfde probleem met de lekkage gehad. Volgens mijn dealer is het een probleem van Dodge. Men heeft vergeten de lasnaden waterdicht te maken, waardoor water naar binnen sijpelt. Blijkt alleen aan de bestuurderkant voor te komen.
Kosten van dit grapje: 600 euro. Dodge wil geen coulanceregeling bieden en houdt vast aan de 2 jaar garantieperiode. Mijn auto is net 4 jaar en ik kan het dus zelf betalen. Gelukkig biedt mijn dealer wel enige coulance.
Antwoord: Zou u mij kunnen vertellen waar die lasnaden lekken (of uw dealer doorgeven), heb hetzelfde probleem. En dat van die draagarmen , die zijn bij ons ook al vervangen 800 EUR. Kunnen we niet allemaal samen daar iets tegen doen.
Antwoord: Hebben ook de lekkage gehad. Er zit aan het een dubbele bescherming (spatlap) en een daarvan was losgekomen en zo liep het water binnen. Is helemaal afgekit en toen was het probleem opgelost.
Van Naden heeft de dealer niets verteld, hij was echter overtuigd dat het een kanaal van de airco was die lekte. Niet dus en heb hem dan maar zelf gezgd waar het probleem zat. Kon hij eerst niet geloven maar heeft het toch nagekeken en mij gelijk moeten geven. Mijn draagarmen zijn ook al links en rechts vervangen.
Antwoord: Dat van die daar kan ik je niet helpen. Voor de draagarmen en stuurgewrichten te vervangen moet je op Ebay kijken. Draagarm aan 69 euro en stuurgewrichten voor 2 kanten 36 euro. Een complete set voor de 2 kanten kost dacht ik 270 euro. Maar dan zitten de stuurstangen en alles echt er bij. Heb laatst zelf als test een draagarm laten komen en stuurgewrichten en was goed materiaal. Na 3 dagen was het goed al geleverd. En het beste is dat de draagarmen verstevigt aan de bussen zijn. Dus beter dan de originele!
Antwoord: Heb ook lekkage gehad (bestuurders zijde). Sijpelde uit de een gleuf in de deurpost (scharnierkant) waar de de kunstof kap (binnenzijde auto) in geklemd zit, deze gevuld is met een soort foam. De foam gedeeltelijk verwijderd. Lekkage opgelost.
Heb zelf bij 40.000KM twee draagarmen vervangen. Ben nu op zoek hoe ik mijn REJ radio kan ontsperren voor video (achteruitrijcamera)
Antwoord: Betreft: OPEN BRIEF, Dodge Caliber perikelen
Den Haag, 22 oktober 2012
Mijne dames, heren,
In september 2008 kocht ik een leuke en op het oog aantrekkelijke auto, een
Dodge Caliber 1.8 SXT. De positieve beoordeling moest ik bijstellen toen na 30.000 km bleek dat de rubbers van de voorwielophanging versleten waren. Dodge leverde, gek genoeg, niet de losse rubbers en er moesten compleet nieuwe draagarmen in. De opgedrongen dure oplossing werd gelukkig door de dealer keurig coulant afgehandeld.
Begin 2012, drie-en-een-half jaar oud, constateerde ik een doorweekte vloer, aan linkerzijde van voor naar achter. Veel Caliber-rijders kennen dit euvel. De kokerbalken zouden, zo werd gemeld, voor het transport zijn volgespoten met styropor (?). Die balken vullen zich met water (?), verzadigen het vulmateriaal en vervolgens stroomt het over op de vloer. Die kokers werden door de dealer leeg gepulkt en daarmee moest het probleem over zijn.
Nu gaat de toch opnieuw kleddernatte auto weer naar de garage. Andere gebruikers melden oorzaken als lekke lasnaden, niet dichte afdichtingen, kortom, een keur aan onvolkomenheden. Hoe dan ook, de wateroverlast keert terug. Niet bij é:é:n Dodge van dit type, maar bij vele.
Een technische constructie kan, eenmaal massaal geproduceerd en in gebruik genomen, mankementen vertonen. Maar als die algemeen zijn, waarom neemt de constructeur en fabrikant dan niet de verantwoordelijkheid om de dealers van een handleiding met alle noodzakelijke maatregelen te voorzien? Bij de eerstvolgende beurt wordt die complete behandeling toegepast en het euvel is voorgoed verholpen.
Nu verhelpen de dealers telkens é:é:n mankement, in de hoop het hele probleem te hebben opgelost. Vervolgens meldt de Dodge Caliber-rijder zich weer, met hetzelfde mankement en wordt een volgende poging ondernomen. Deze gang van zaken is toch niet als een verkapte marketing-tool te verkopen?
Met vriendelijke groet,
Frits H. Emmerik.
Antwoord: Heb de lekkage zelfs aangekaart binnen de garantie periode (was wel tweede eigenaar) enige vorm van coulance was niet mogelijk bij dealer en ook niet bij Dodge (Chrysler) Nederland.
Reparatie van zo'n 600 euri zonder van te voren de oorzaak aan te geven. Zelf (zie eerdere mail) de verticale balk aan deurpostzijde (scharnierzijde) leeggepulkt (foam) daarna geen vochtprobleem meer gehad. Draagarmen bij 40.000 km zelf vervangen (besteld op ebay in Duitsland) 2 uurtjes werk (demo video op youtube). Verder nog geen problemen.
Ik wil nog een achteuitrijcamera aansluiten op mijn door fabriekswege gelverde upgrade radio (REJ). Echter heb ik op forums al gelezen Nederlandse dealers geen kans zien om de radio software matig te ontsperren voor video (met Silverstar diagnose tester).
Ervaring met Dodge Caliber Crdsrl: Goeie auto, alleen de draagarmkonstuktie moet een modificatie voor komen of losse rubbbers leverbaar maken.
Ervaring met onderhoud: Erg duur door de kwetsbaarheid van de draagarmen, bandenslijtage.
Antwoord: gewoon even zoeken op eBay: QUERLENKERBUCHSE
Ervaring met Dodge Caliber: Heb ook een Dodge Caliber met nog geen 100.000 km op de teller, prima auto, alleen nu ook problemen met mijn draagarmen, zojuist heeft de auto zijn eerste APK gekeurd en afgekeurd hierdoor.
Kunnen we dit probleem niet verhalen?
Antwoord: Misschien plaats ik dit fout, waarvoor mijn excuus.
Maar het gaat om het volgende, mijn draagarmen moeten worden vervangen en nu is mijn vraag:
Passen de draagarmen van model 2008 op een model van 2006?
Ik hoor het wel.
Antwoord: Ja, ik heb ze laatst ook vervangen. Alle onderdelen zijn hetzelfde en is geen verschil in bouwjaar.
Antwoord: Heb nog geen ton er op staan en er zijn al 2 draagarmen vervangen. De dealer zei dat het kwam door de vele drempels, dus toen zei ik dus de volgende keer kan het weer gebeuren en toen zei hij (jullie raden het al): JA dat kan gebeuren
auto=2.0 cvt 2007 model 2008
gr.roncaliber
Antwoord: Ook bij de laatste beurt schokdempers voor laten vervangen i.v.m lekkage.
Kijk ook eens op DodgeLife.nl
gr.roncaliber
Antwoord: Hiervoor zou men toch een modificatie moeten bedenken, want dit kan toch niet doorgaan? Of losse rubbers leveren (een stuk minder kostbaar)
Antwoord: voor hun is het veel makkelijker om de draagarmen te vervangen i.p.v de rubbers en zo verdienen ze nog wat
gr.roncaliber
Ervaring met Dodge Caliber 2.0CRD: Ik ben zeer tevreden over mijn Dodge. Super stoere wagen. Helaas begrijp ik niet dat de draagarmen van een mindere kwaliteit zijn. Vaak fusee kogels defect. Ik kom bij mijn specialist in Friesland (Chryslerservice.nl (allcarsservice)). Super gezellig, heeft ook losse kogels in voorraad. Goed geholpen.
Ervaring met verkoop: Altijd keurig geholpen
Ervaring met onderhoud: Kijk maar op een forum: draagarm rubbers en fusee kogel een beetje zwak , rest is 100% prima.
Ervaring met Dodge Caliber 2.0 crd: Regelmatig lekke of kapotte turboslangen, kapotte draagarmen, vloer binnenzijde van voor tot achter nat tot zeer nat, stuurhuis lek, schokdempers lek, hoog olieverbruik, H4 lampen zijn niet aan te slepen!
Ervaring met Dodge Caliber: Regelmatig lekke of kapotte turboslangen, kapotte draagarmen, vloer binnenzijde van voor tot achter nat tot zeer nat, stuurhuis lek, schokdempers lek, hoog olieverbruik, H4 lampen zijn niet aan te slepen!
Ervaring met Dodge Caliber 1.8 SXT:
Ervaring met verkoop: Goed geholpen.
Ervaring met onderhoud: Duur, maar goed.