Forum Citroen Xsara Picasso
Reacties van eigenaren
Ervaring met Citroen Xsara Picasso 2 liter automaat: Wat een miskoop.... Koop nooit een Citroen! Sinds de nieuw koop alleen maar problemen met deze auto gehad. Teveel om hier op te noemen.
Maar de grootste ergernis is toch vooral: het lampje van de motorstoring, deze brandt te pas en te onpas. Soms een paar weken niet (vooral zomers) maar wanneer het weer wat vochtiger en kouder wordt, dan heb ik de poppen weer aan het dansen. Vanochtend ook weer en dat terwijl het nog niet eens echt koud is. Meestal gaat het zo: ik start de motor (dat gaat zonder problemen) en rijdt weg, binnen 5 a 8 minuten begint vannuit het niets het oranje lampje te knipperen, in de display verschijnt motorstoring en het kreng gaat weer piepen.
Mijn snelheid is dan inmiddels gezakt naar 10 km p.u. en de motor gaat hakkelen en sputteren. Ik wijk uit naar de bushalte- zet de motor uit en na een paar minuten start ik de motor weer (in fases -sleutel omdraaien-wachten tot alle lampjes uitzijn en verder starten) als hij dan weer gestart is blijft de ene keer.
Antwoord: Als je echt pech hebt dan is het een lastpak. Veel gezoek en veel tijd gaat verloren, dan kun je hem beter inruilen. Ik had de auto bij een niet dealer gekocht, is vaak goedkoper. De marktwaarde is niet al te best, dus eigenlijk oprijden. Motorisch kunnen ze 400.000 km mee. Ik heb veel elektronica problemen gehad o.a. op 3 cilinders lopen inhouden, door vol gas te geven ging het over.
Ervaring met Citroen Xsara Picasso 1.8i: Vrij hoog bezinegebruik. Geen werkpaard.
Ervaring met Citroen Xsara Picasso 1.8: Steeds een ander probleem, nu weer een melding op het dashboard dat de ABS niet werkt en de rem defekt is. Ben er mee naar de garage geweest en die kan met uitlezen helemaal niks vinden, heeft iemand hier ervaring mee?
Ervaring met onderhoud: Wij hebben al jaren dezelfde garage nl Auto Polanen in Woerden, het maakt niet uit met wat voor auto je daar komt, de service is altijd perfect en ze staan altijd direkt voor je klaar. Kortom: een zeer goede garage en niet te duur.
Antwoord: Mensen, kijk toch eens naar de waarderingen van andere automerken. Citroen schijnt nu eenmaal slecht te zijn in de electronica, en dat is het hart van de auto. Ik rijd al bijna 30 jr met japanse merken en die zijn gewoon betrouwbaar.
Antwoord: Helemaal mee eens! De Fransen zijn slecht in elektronica. Citroen wil maar niets oplossen; dom dat kost veel klanten. De mensen lopen over.
Antwoord: Ik heb bij rovam huizen een gebruikte C3 gekocht. Deze was keurig en bij het ophalen bleek dat ze niet 2 maar 4 nieuwe banden hadden gemonteerd. Dit omdat de andere banden volgens de verkoper onder de 3 mm waren.
Kortom: wij hebben een prima ervaring met deze dealer.
Antwoord: Beetje eenzijdige en domme opmerking van jullie Japanse autorijders. Jullie weten toch wel dat de electronica voor vrijwel alle merken door Bosch in Duitsland word gefabriceerd, en jullie Japanse auto's in Bijvoorbeeld Engeland worden geassembleerd met heel vaak dezelfde electronische onderdelen als die van Citroen?
Antwoord: helemaal mee eens! Voor mij niets anders meer dan Citroen, heb 7 jaar Xantia gereden en nu Picasso, geen gekke dingen meegemaakt. Dat een koppeling versleten is rond de 150.000 km, dat is normaal, heb ik bij alle andere merken ook gehad. Electronische storingen, nog niet meegemaakt. En bij alle merken zijn er de zogenaamde maandagochtend gevallen.
Erg eenzijdig gedacht!
Ervaring met Citroen Xsara Picasso 1.8: We hebben in 2005 de auto gekocht bij een vakgarage met 96000 km. en 1 jr garantie. Na 1 jaar alleen airco vullen en uitlaat was lek.
3 jaar probleemloos gereden onderhoud bij Citroen dealer Motorhuis in Delft. De laatste 2 jaar veel onderhoud en veel defecten. Inmiddels is de auto weer in onderhoud bij een vakgarage vanwege de hoge kosten bij dealer.
Ervaring met onderhoud: Vervangen onderdelen:
electr. raam motor (500 euro)
ruitenwisser spr. motor
lekkende airco 3 x
stuurbekrachting motor (500 euro)
ga prijzen vergelijken voor reparaties . bv vullen van airco kost bij garage 110 euro en bij motorhuis 160, scheelt zomaar 50 euri.
Antwoord: Ga naar een goed bekend staande kleine garage in de buurt. Er zijn erg weinig dealers met hoogopgeleid personeel (die zijn te duur of gaan weer weg). De airco is erg zwak: lekkages waarna de compressor ook overlijdt. Ik laat hem al niet meer herstellen; ben het zat houd hem op eco stand blijf dus niet steeds geld uitgeven.
Antwoord: mee eens, ik heb sindskort de compressor via een kleine gararage laten vervangen voor eur 670,-. Compresoor was een gereviseerde, is vaak beter dan nieuw.
Ervaring met Citroen Xsara Picasso: Als je een Picasso goed onderhoud en er normaal mee rijdt dan kan er weining gebeuren. Ik ben zo'n kleine tien jaar een Xsara berijder en kom allen maar bij onderhoudsbeurten bij de dealer.
Natuurlijk zullen er probleem gevallen tussen zitten maar dat kom je ook bij Japanse en Duitse merken tegen.