Citroen Xantia
Citroen Xantia bestaat 30 jaar
De vormgeving van de Xantia is gebaseerd op een ontwerp van het Italiaanse designhuis Bertone, dat verfijnd werd door designer Daniel Abramson van de designafdeling van Citroën. De Xantia was de opvolger van de BX uit de jaren tachtig. De dynamisch, vloeiend en robuust ogende sedan heeft familietrekjes van de XM en luidde tevens destijds een nieuwe vormtaal in in het modellengamma van Citroën.

Negen jaar
In de negen jaar dat de Xantia in Frankrijk in productie was, ontwikkelde Citroën het model steeds verder. In eerste instantie was hij leverbaar in een beperkt aantal uitvoeringen en motorvarianten. De topversies waren voorzien van 'Hydractive II', de elektronisch geregelde hydropneumatische wielophanging die overhellen in bochten beperkte zonder nadelige invloed op het veercomfort. In 1994 lanceerde Citroën de Activa-versie van de Xantia. Die was uitgerust met het Hydractive II-systeem, maar dan uitgebreid met twee cilinders die voorkwamen dat de auto meer dan een halve graad kon overhellen. Daarmee bleef de Xantia Activa volledig vlak in bochten. Michelin ontwikkelde speciale banden voor de Xantia Activa, zodat de berijders optimaal konden profiteren van de nieuwe techniek.
In 1995 verscheen de Xantia Break en in 1997 kreeg de Xantia een facelift. In 1998 was de Xantia het eerste model van PSA Group met de geheel nieuwe 2.0 HDi common-rail dieselmotor.
Hydractive II
Op het gebied van technologie was Hydractive II, de techniek die de kracht van hydraulica combineert met de snelheid van elektronica, hét symbool van het unieke karakter van de Xantia. Citroën voorzag de bestaande hydropneumatische wielophanging van een extra veerbol per as. Die bol wordt via elektromagneten in het normale circuit, met één bol per veercilinder, geactiveerd.
De bestuurder kan kiezen uit twee standen voor de demping van de wielophanging en vering: soepel en sportief. De computer in de auto kiest vervolgens de geschikte instellingen op basis van de informatie over het wegdek, die sensoren in de auto doorgeven. Dankzij deze techniek reizen bestuurder en passagiers uiterst comfortabel, maar vooral met veel meer rust.
Reclame
De Citroën Xantia is het symbool voor innovatie. Daardoor was het een uitgelezen onderwerp voor de reclamemakers van Citroën. Denk aan de reclame uit 1995 met atleet Carl Lewis. Omdat hij had gewed dat een auto niet vlak door bochten kon rijden en dat met de Citroën Xantia wél mogelijk was geworden, moest hij monnik worden. En in 1999 gebruikte Citroën een geheel andere reclame, met een Xantia op een pyramide, als bewijs van zijn uitstekende wegligging.