Citroen DS3 Cabrio
Uit je dak!
"Het dak er af" is makkelijker gezegd dan gedaan. Het dak is namelijk een dragend deel van iedere auto. Zonder dak moeten andere onderdelen van de auto worden verstevigd om de veiligheid te garanderen. Dat is duur en maakt een auto in de regel zwaarder, hetgeen ten koste gaat van het rijplezier. Bovendien was het volgens de ontwerpers lastig om het lijnenspel te behouden in combinatie met een traditioneel cabrio-dak.
In het verleden heeft Citroën een bijzondere dakconstructie aangeboden op de "C3 Pluriel". Een stoffen dak schoof naar achteren en de achterruit vouwde plat. Vervolgens konden de balken die boven de zijruiten liepen worden verwijderd om er een volwaardige cabriolet van te maken. Deze bijzondere constructie bleek in de praktijk complex en storingsgevoelig, waardoor eigenaren van een C3 Pluriel nauwelijks gebruik maakten van de bijzondere mogelijkheden van hun auto.
Open dak
Voor de "DS3 Cabrio" heeft Citroën daarom een relatief eenvoudige oplossing gekozen. Met een druk op de knop schuift een stoffen dak open tot aan de achterruit. Bij snelheden boven de 80 km/u geeft dit een bulderend geluid, daarom kan het dak met een tweede druk op de knop samen met de (glazen) achterruit worden opgevouwen tot een pakketje dat op de "hoedenplank" ligt.
Het voordeel van deze constructie is dat de DS3 Cabrio even stevig is als een gewone DS3. Het systeem is gemakkelijk te bedienen en laat zich openen en sluiten bij snelheden tot maximaal 120 km/u. Bovendien weegt het "cabriodak" slechts 25 kg en blijft ook de meerprijs beperkt (de DS3 Cabrio is zo'n 3.000 euro duurder dan een gewone DS3).
Toch kent deze oplossing ook de nodige nadelen. De belangrijkste daarvan is dat de DS3 Cabrio geen volwaardig cabrio-gevoel geeft. Omdat de balken boven de zijruiten blijven staan, is het gevoel van vrijheid gering. Dit is slechts een Citroën DS3 met open dak, het is geen volbloed cabriolet.
Daarbij blokkeert het opgevouwen dak het zicht in de binnenspiegel en dat rijdt niet prettig. De achterklep scharniert niet, maar wordt met een listige constructie omhoog bewogen. Alhoewel de bagageruimte relatief groot (245 liter) is voor een auto als deze, is de toegang tot de kofferruimte onhandig klein.
Uiterlijk
Een overduidelijk voordeel van de gekozen constructie is dat het kenmerkende lijnenspel van de DS3 niet is beïnvloed. Sterker nog: de DS3 is als cabrio alleen maar mooier! Dat is mede te danken aan de bijzondere kleurstelling van de testauto met wit en "infinite blue". Ook heel fraai zijn de patronen die in de stof van de kap kunnen worden verwerkt.
De paars/blauwe kleur komt desgewenst ook in het interieur terug. Daarbij hebben de stoffen stoelen niet alleen vanwege het uiterlijk de voorkeur boven de met leder beklede stoelen. De lederen stoelen zijn erg glad, waardoor de inzittenden bij snel bochtenwerk alle kanten van het interieur zien. Citroën belooft in de folder dat de DS3 Cabrio een volwaardige vijfzitter is, maar die claim kan niet worden waargemaakt. Met lange volwassenen voorin staan de voorstoelen letterlijk tegen de achterbank en dus is de beenruimte achterin nihil.
Rijden
Citroën belooft dat de Cabrio even goed rijdt als een gewone DS3 en daar is geen woord van gelogen. Het cabriodak bestaat uit drie lagen en daarom is de Cabrio vrijwel even stil als een gewone DS3. Alleen in een tunnel of in een straat met hoge gebouwen reflecteren geluiden en komen daarom hoorbaar van bovenaf het interieur in. Daarnaast klapperden interne delen van het dak op slecht wegdek hoorbaar tegen elkaar, maar dat is volgens Citroën exemplarisch.
Wanneer voor de "Sport Chic" wordt gekozen, is de DS3 iedere kilometer opnieuw een waar genoegen om te rijden. Dat komt omdat alles welhaast perfect op elkaar is afgestemd. Met de overheerlijke 1.6 liter "THP" motor voorin is de gewichtsverdeling precies goed. De besturing is niet te licht en niet te zwaar. De speling is voldoende om ontspannen te kunnen rijden en tegelijkertijd reageert de DS3 alert wanneer dat nodig is.
De wegligging is dankzij het sportonderstel subliem. In de eerste plaats daagt dat uit tot hard rijden, want juist dan is voelbaar hoe mooi het chassis in balans is. De uitstekende wegligging zorgt bovendien voor ruime veiligheidsmarges. Wanneer een bocht een keer verkeerd wordt ingeschat, laat de DS3 zich met onwaarschijnlijk hoge snelheden sturen zonder ook maar een krimp te geven.
Prestaties
De 156 pk / 240 Nm sterke turbomotor reageert gretig op het gaspedaal en nodigt uit tot sportief rijden. De motor is stil, maar net als bij een volbloed sportwagen is een extreem diepe grondtoon aanwezig die hoorbaar en voelbaar (!) duidelijk maakt dat de motor zich inzet. Bij iedere gangwissel blijken de versnellingsbakverhoudingen perfect te zijn gekozen, waardoor de DS3 enthousiast blijft versnellen.
Zelfs de remmen passen precies bij het karakter van de motor. Ze bijten niet zo hard dat de inzittenden bij het geringste tikje op het rempedaal in de gordels hangen, maar zijn wel zo krachtig dat de auto indien gewenst altijd veilig en binnen een minimale afstand stilstaat.
Conclusie
De DS3 is dé pretauto van Citroën. Het lag daarom voor de hand om een cabriolet te introduceren. Immers, een cabriolet is in de regel mooier dan een gewone auto en geeft met geopend dak een intensere ervaring. Helaas gaat dit niet op voor de DS3 Cabrio. De eenvoudige dakconstructie zorgt er weliswaar voor dat de kenmerkende lijnen zijn behouden en dat de meerprijs bescheiden blijft; het cabrio-gevoel is echter niet volledig en in de praktijk is de "DS3 Cabrio" niet meer dan een "DS3 open dak".
Het weggedrag is en blijft ongeëvenaard. Omdat de Cabrio even stevig en nauwelijks zwaarder is dan een gewone DS3, rijdt de DS3 Cabrio ook even goed. Met name de "Sport Chic" is dankzij het sportonderstel een feest om in te rijden. De motor presteert uitstekend, terwijl het verbruik beperkt blijft. De besturing, het weggedag en zelfs de zitpositie zijn subliem. Zo ging de testrijder, ook met slechts een gat in het dak, toch volledig uit zijn dak.
- Heel veel rijplezier
- Geslaagde vormgeving
- Uitstekende prestaties, beschaafd verbruik
- Geen cabrio-gevoel
- Matige toegang tot bagageruimte
- Geopend dak blokkeert zicht in binnenspiegel