Citroen C5 Aircross
Niet beter, wel aantrekkelijker
Bij vrijwel alle merken komt de vooruitgang van elektrische aandrijving en zelfrijdende functies. Bij Citroën is dat niet anders, maar het merk doet meer dan dat. Citroën legt sinds enkele jaren namelijk de nadruk op comfort. En voor Citroën begint comfort met het uiterlijk, want alleen in een mooie auto zou de bestuurder zich prettig voelen.
Facelift
Daarom is de vormgeving van de C5 AirCross flink aangepast. Aanvankelijk had de auto bolle vormen waarmee deze SUV niet stoer, maar juist benaderbaar en bijna knuffelbaar was. Het doel van deze facelift is om de C5 AirCross een meer dynamische uitstraling te geven.
Over de lamellen van de grille loopt voortaan een baan van LEDs die de koplampen visueel met elkaar verbindt. De vorm van de onderbumper was voorheen speels, met rechthoeken in contrasterende kleuren. Vanaf modeljaar 2022 is de onderbumper juist strak, waarbij de onderste rand ("skid plate") de breedte benadrukt en de omlijsting van de luchtinlaten de hoogte.
De vernieuwde C5 AirCross lijkt daarom groter, terwijl de buitenmaten in feite gelijk zijn gebleven. Citroën kiest voor dit uiterlijk vertoon omdat deze middelgrote SUV zich inmiddels aan de onderkant van het segment bevindt. Met andere woorden: concurrenten van recentere datum zijn bijna allemaal een slagje groter en dankzij het nieuwe uiterlijk lijkt de C5 AirCross daar niet voor onder te doen.
Ruimte en uitstraling
Zoals eerder aangegeven legt Citroën zich de laatste jaren helemaal toe op comfort. Daarom gaat bij deze verjongingskuur de meeste aandacht uit naar het interieur. Dat is bekleed met nieuwe materialen die dankzij de donkere kleur en zachte textuur meer kwaliteit uitstralen dan voorheen.
Het belangrijkste "geheim" achter het comfort van de recente Citroën-modellen zijn de stoelen. Die bestaan uit een uitgekiende combinatie van materialen, waardoor ze zacht zijn en tegelijkertijd toch de nodige steun bieden. Wat Citroën ook heel slim doet: de zogenaamde "Advanced Comfort"-stoelen zijn een maatje groter dan gemiddeld en daardoor voelt de hele auto groter en weelderiger. Om er nog een schepje bovenop te doen zijn de voorstoelen (te) voorzien van verwarming en een massagefunctie.
Hoe comfortabel de achterbank is, is afhankelijk van het postuur van de passagiers. De achterbank staat namelijk ongebruikelijk hoog. Voor kinderen betekent dat een groter gevoel van vrijheid, maar voor volwassenen geeft het minder hoofdruimte.
Uitrusting
Het beeldscherm van het audio-, communicatie- en navigatiesysteem staat voortaan los op het dashboard. Of zoals Citroën het bloemrijk verwoordt: het beeldscherm lijkt te zweven. De achterliggende elektronica is gelijk gebleven, de C5 AirCross profiteert daarom niet van de vooruitgang die met andere modellen is gemaakt. De reden daarvoor is simpel: een auto is om de techniek heen gebouwd en een facelift biedt onvoldoende mogelijkheden om nieuwe hardware (vereist voor nieuwe software) in te bouwen.
Ondanks de leeftijd is het infotainment-systeem niet als verouderd ervaren. Ook op het gebied van veiligheid is de C5 AirCross weliswaar gemiddeld, maar zeker niet achterhaald.
Motor
Omdat een nieuwe computer voor het infotainment-systeem niet past, maar duidelijk zijn dat een geheel nieuwe motor zeker niet in de bestaande C5 AirCross past. Mede omdat Citroën geen investeringen meer doet in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, is de aandrijving gelijk gebleven. En dat is een probleem! Inmiddels zijn er soortgelijk auto's met elektrische aandrijving te koop die hetzelfde kosten als de C5 AirCross, terwijl ze voordeliger (en schoner!) rijden. Welke motor dus ook wordt gekozen: de koper kiest er bewust voor om meer te betalen voor minder geavanceerde aandrijving. Alleen het trekvermogen (tot 1.300 kg geremd) kan een reden zijn om toch nog voor een verbrandingsmotor te kiezen.
Op het programma staan een 130 pk sterke benzinemotor en een 225 pk sterke plug-inhybride (benzine- plus elektromotor). Voor deze test is gekozen voor de hybride. Deze half elektrische variant start in volmaakte stilte en zet zich in beweging met een souplesse waar geen verbrandingsmotor aan kan tippen. Tegelijkertijd is de plug-inhybride levendig, want het vermogen is direct beschikbaar, waardoor deze SUV zich desgewenst watervlug door het verkeer beweegt. Evenzo is er altijd meer dan voldoende reserve beschikbaar op hoge snelheid om er ook dan nog eens een forse scherp bovenop te doen.
Op een volle batterij kan 50 km geheel elektrisch worden afgelegd. Daarna is de batterij niet helemaal leeg en wordt de resterende energie gebruikt om de benzinemotor tijdelijk te assisteren. Dat samenspel tussen de beide motoren verloopt stil, soepel en schokvrij. Dankzij geluidswerend glas (voortaan standaard op de hybride) zijn ook de geluiden van de rijwind minimaal.
Weggedrag
Citroën heeft het onderstel niet aangepast en dus rijdt de vernieuwde C5 AirCross niet anders dan voorheen. Echter, dankzij "Progressive Hydraulic Cushions" is dat nog altijd heel anders dan de meeste tegenstrevers! Dankzij deze speciale schokbrekers reageert de auto namelijk verschillend op grote en kleine oneffenheden en op hoge of lage snelheid.
In de praktijk is de meerwaarde van dit bijzondere onderstel afhankelijk van de situatie. Als de omstandigheden ongunstig zijn, is het verschil met conventionele vering nihil. Bovendien is het belangrijk om te weten dat het effect niet is te vergelijken met luchtvering of een adaptief onderstel. Dergelijke technieken maken het onderstel tijdelijk harder of zachter. Wat de "hydraulische kussens" van Citroën wel doen is met meer of minder vertraging reageren, waardoor de auto kalmer reageert en statiger karakter krijgt.
Conclusie
Citroën heeft de C5 AirCross voor modeljaar 2022 in het nieuw gestoken. Omdat het alleen het uiterlijk betreft, heeft de auto geen beter weggedrag, zijn de prestaties niet verbeterd en is het verbruik niet verlaagd. Dat is een gemis, want nu elektrische auto's hetzelfde kosten als exemplaren met een verbrandingsmotor is het juist de aandrijving waarop de C5 AirCross het aflegt tegen de concurrentie. Binnen de beperkingen van een facelift was het echter niet mogelijk om de C5 AirCross van een compleet nieuwe aandrijflijn te voorzien.
Daarom heeft Citroën heeft zich des te meer toegelegd op dat wat de C5 AirCross uniek maakt: het karakter. Het aangepaste front geeft de auto een modernere en meer zelfverzekerde uitstraling. De nieuwe materialen zien er goed uit en voelen ook prettig. Met name de stoelen zorgen voor meer comfort en zelfs een grootser gevoel. Het speciale onderstel met hydrologische kussens zorgde al voor een uniek weggedrag en doet dat nog steeds. Concluderend: na de facelift voor modeljaar 2022 is de Citroën C5 AirCross niet beter geworden, maar wel aantrekkelijker.
- Stil
- Unieke ondersteltechniek
- Grote stoelen, weelderige aankleding
- Matige hoofdruimte achterin
- Infotainment niet van allerlaatste generatie
- Duurder in aanschaf en gebruik dan een elektrische auto