Chevrolet
Winnaars Young Creative Chevrolet 2011 bekend
Deelnemers aan de discipline van mode werden gevraagd te kijken naar de stijlvorm in 1911 en deze te vertalen naar de hedendaagse tijd. Het winnende project van Lubica Mildeovávan de FA STU Bratislava in Slowakije was een interessante herinterpretatie van de 'de kleine zwarte jurk', die het best omschreven kan worden als het integreren van diverse elementen uit 1911, zoals de plissé, de V-hals en de asymmetrische vormgegeven mouwen. "Tegelijkertijd is het heel erg modebewust en zou dit zo uit een huidige collectie kunnen komen," zegt Igor Todorovic, het mode-jurylid.
Muziekstudenten moesten een uniek verjaardagslied componeren voor de honderdjarige en het winnende lied komt van IED Roma uit Italië. Jurylid Sven Schäferkord beschrijft het lied als 'een moderne, upbeat song, met een goede structuur en die ook nog eens de viering van de verjaardag van Chevrolet als thema heeft'.
In de discipline fotografie hadden de studenten de moeilijke taak om een geschiedenis van honderd jaar samen te vatten in één foto. De winnende foto werd gemaakt door Juliana Křížová en Jakub Vlček van de Univerzita Tomáše Bati in de Tsjechische republiek, die verleden, heden en toekomst weergaven in een prachtige opname.
Deelnemers aan de video-contest hadden de uitdaging om een spannende uitnodiging te maken voor de diverse vieringen van het honderdjarig bestaan. De jury reikte dit jaar twee prijzen uit: "De projecten waren zo verschillend dat het onmogelijk was om ze te vergelijken. We vonden dat ze allebei even goed waren, met een geheel eigen stijl", legt Samuel Prat uit. De video van vijf studenten van de Ecole Emile Cohl in Lyon, Frankrijk, communiceerde de gehele modelreeks van Chevrolet en ging speels om met het erfgoed van Chevrolet op een zeer dynamische, overtuigende manier: een animatie van een reis met rijervaringen door de tijd naar de maan en terug. Het andere winnende project werd ingediend door een team van drie studenten van de AA&RF FUD UJEP in de Tsjechische republiek. Zij creëerden een frisse, creatieve video die is gebaseerd op de universele waarde van een nauwe vriendschap tussen jonge mensen en de ervaring van een reis door prachtige natuur.
De opdracht om een opvallende, eigentijdse poster te ontwerpen in de discipline van visual art werd het beste uitgevoerd door Sofia Stergiopoulou van OMIRAS uit Griekenland. Zij combineerde ontwerpschetsen van iconische Chevrolet-modellen met een duidelijke verjaardagsboodschap voor een moderne interpretatie van een merk dat al honderd jaar bekend staat om zijn design en innovaties. "Het is zeer esthetisch en honderd procent conform de briefing," zegt Will Hudson, visual arts jurylid.
Alle Europese winnaars ontvangen een geldprijs. Daarnaast zullen ze deze zomer kennis maken met een exclusieve werkervaring achter de schermen met belangrijke en erkende artiesten en experts. Op de rol staan al: een video-project met Samuel Prat tijdens het Off-Courts Film Festival in Trouville, Frankrijk; het vergezellen van een professionele fotograaf tijdens één van de komende fotoshoots van Chevrolet; tijd doorbrengen in Will Hudson's design studio en het creatieve bureau 'It's nice that' in Londen.
Alle Europese YCC 2011 winnaars zullen worden gehuldigd tijdens een gala-ceremonie in Londen later dit jaar.
