Corvette C6
De openbaring
Ongelukkiger had Corvette het niet kunnen treffen. Ondergetekende heeft een hekel aan arrogante Amerikaanse politici, schijnheilige Amerikaanse normen en waarden, hypocriete Amerikaanse geloofsfanatici en alles waar Amerika voor staat. Deze auteur maakt Amerikanen die knauwend de Engelse taal verbasteren maar wat graag belachelijk.
Dus voor een test van de Corvette werden alle stereotypen uit de kast gehaald. De auto moest op de foto in een achterbuurt met muren vol graffiti, in de achtergrond graag het dampende logo van een fastfood keten. Bij voorkeur zou de testauto zijn uitgevoerd in knalrood, met extravagante bestickering in de vorm van vlammen en Amerikaanse vlaggen.
Bij de eerste kennismaking wordt één vooroordeel bevestigd: dit interieur is gemaakt voor korte mannetjes met dikke buiken. Lange, slanke Europeanen hebben weinig hoofdruimte en moeten de stoel in de ligstand zetten om toch in de Corvette te passen. De hoofdsteunen zijn in de stoelen geïntegreerd en zijn te laag voor bestuurders langer dan 1 meter 80.
Het vernieuwde dashboard van deze vernieuwde Corvette heeft een hoog plastic gehalte. Het interieur van de Corvette straalt niet de verfijning van een Europese auto uit. Als de bestuurder er ook maar over denkt om een fout te begaan, wordt dat afgestraft met een kleinerend belletje.
Eerste kennismaking
Maar daarmee is het gedaan met de vooroordelen. De Corvette weet zich positief te onderscheiden van de tegenstrevers met een flinke bagageruimte. De uitrusting is compleet en de elektronica is ronduit vooruitstrevend. Veel functies kunnen met gesproken commando's worden geactiveerd. De Corvette was ooit de eerste auto met "head up" display en ook deze nieuwste generatie projecteert de snelheid, het toerental en zelfs aanwijzingen van het navigatiesysteem in de lucht voor de auto. Op die manier kan de bestuurder te allen tijde de ogen veilig op de weg houden.
De eerste kilometers met de Corvette zijn onwennig. De zit is zeer laag en de auto is extreem breed. Wegen lijken spontaan smaller te zijn geworden! De motorkap is zo lang dat de bestuurder het gevoel heeft achterin de auto te zitten. De wulpse vouwen van het koetswerk zijn handig om in te kunnen schatten hoe groot de Corvette precies is. De (te) kleine buitenspiegels hebben een enorme vergrotingsfactor en ook dat vraagt de nodige gewenning. Het maakt de Corvette allemaal anders, maar zeker niet slechter.
Weggedrag
Al snel maakt onwennigheid plaats voor waardering. In Amerika is de Corvette leverbaar in drie uitvoeringen, alleen de sportiefste daarvan komt naar Europa. Bovendien wordt die versie voorzien van een nog steviger onderstel en nog directere besturing. Met name de hier gereden C6 is op dit punt sterk verbeterd en dat is merkbaar. De besturing, en vooral het gevoel met de bestuurder, staan op hetzelfde hoge niveau als bij gerenommeerde Europese sportwagenfabrikanten.
Het duurt niet lang tot de snelheid wordt opgevoerd en de pret toeneemt. De Corvette blijft zeer lang neutraal. Alleen wie de auto doelbewust provoceert, wordt getracteerd op klassiek overstuur (uitbreken van de achterkant).
Uit je dak
Iedere Corvette heeft een open dak en dat maakt de beleving intenser. Het transparante dakpaneel van de hier gereden coupé kan worden uitgenomen en past precies over de bagageruimte (daaronder blijft ruimte voor koffers). Tot zo'n 60 km/u is de Corvette met verwijderd dakpaneel zeer comfortabel, daarboven krijgt de achterruit het effect van een windtunnel waarin de wind buldert.
Wie graag open rijdt, doet er daarom verstandiger aan om voor de cabriolet te kiezen. Die biedt een groter gevoel van vrijheid en meer comfort met geopende kap.
Het beest is los!
Zoals het hoort bij een Amerikaanse sportwagen ligt in het vooronder een enorme motor die is gemaakt om al bij lage toeren veel vermogen te leveren. Wanneer wordt meegereden met de verkeersstroom, ligt de naald van de toerenteller lui onderin de schaalverdeling.
Een licht tikje op het gas is al voldoende om de meeste GTi's zoek te rijden. Bij slechts 2.000 toeren per minuut komt het beest los. Dan verorbert deze Corvette snelle sportcoupés en hete hatchbacks. Dat gaat met zoveel gemak dat de Corvette een superieur gevoel oproept dat alleen is weggelegd voor echte superauto's.
Monster
Maar ... vanaf 4.000 toeren per minuut verandert het beest in een waar monster. Dit is een vierkoppige draak die donder en bliksem spuugt uit de vier uitlaatpijpen! Het motorgeluid is bruut en ontzagwekkend zoals alleen een Amerikaan dat kan. Dankzij het open dak is die beleving nog spectaculairder.
Met de subtiliteit van een schop in de rug accelereert de Corvette. De versnelling houdt niet op, zelfs bij 200 km/u maakt de "Vette" snelheid alsof het overige verkeer stilstaat. De sensatie houdt pas op bij een zinderende 306 km/u!
Wanneer het gas wordt losgelaten houdt de auto zo abrupt in, dat het lijkt alsof de rem wordt ingetrapt! Omdat de Corvette zo'n 250 kg lichter is dan vergelijkbare concurrenten, haalt deze Amerikaan absoluut verpletterende prestaties uit de 437 paardenkrachten.
Een witte
Dit is geen foute Amerikaan, maar een sublieme sportwagen om intens van te genieten. Alle vooroordelen kunnen naar de prullenbak, alle groteske foto-ideeën gaan overboord. De Corvette komt het best tot zijn recht in beschaafd wit, zonder stickers vol verdachtmakingen. Deze auto hoort thuis in een moderne omgeving en wordt daar op de foto gezet. Corvette had geen betere testrijder kunnen treffen: hij stapte vol vooroordelen in en stapte als een bekeerd mens weer uit!
Conclusie
Corvette hoeft niet te adverteren, de merknaam is overbekend. Maar Corvette kampt in Europa wel met veel vooroordelen. Een uitgebreide kennismaking leert dat de vooroordelen vrijwel allemaal ongegrond zijn. De vormgeving en afwerking missen de Europese verfijning, maar daar blijft het bij. De uitrusting, de wegligging en de prestaties zijn subliem. Dit is een pure sportwagen om iedere rit opnieuw volop van te genieten!
Of de Corvette ook beter is dan andere sportwagens is puur persoonlijk. Een Engelsman kan met 200 km/u brullend over de binnenwegen jagen, maar doet dat wel beschaafd. Een Italiaanse sportwagen kan de inzittenden de stuipen op het lijf jagen, maar doet dat wel in stijl. Deze Amerikaan traceert op puur, bruut en ongetemd geweld; dat is bij een auto als deze heerlijk!
- Sensationeel snel
- Uitmuntende rijeigenschappen
- Voordeliger dan directe concurrenten
- Beperkte hoofdruimte
- Te kleine buitenspiegels
- Gevaarlijke hoofdsteunen voor lange bestuurders