Forum BMW i3
Reacties van eigenaren
Antwoord: Wat een onzin. Klachten worden niet opgepakt. 150 km is het hoogst haalbare.
De connect app doet het meer niet dan wel. De functionaliteit van de connect app schiet te kort. Leuk dat ik kan claxonneren (als de app het toevallig een keer doet), maar ik krijg liever een melding als de auto bijna vol geladen is. Typische software zonder gebruikers input. Elektrisch rijden is voortreffelijk, maar nooit meer BMW.
Antwoord: De genoemde BMW app is idd slecht. Ik gebruik hem helemaal niet om die reden. Over de service van BMW heb ik geen klagen. Ik zit al 15 jaar bij Hans Severs te Alphen ad Rijn en daar voel ik mij echt klant. Ze lossen alles op binnen hun mogelijkheden.
Antwoord: Vandaag auto weer bij BMW Amersfoort. Voor de 2e keer wordt er glashard gelogen tegen de leasemaatschappij door een medewerkster. Men vertelt haar wederom dat men mij gesproken heeft en dat de radio in orde zou zijn. Daar is niets van waar! Gelukkig is men bij Athlon bekend met deze schofterigheid en informeert even bij mij. Nu maar eens een formele klacht indienen vanwege het herhaaldelijk liegen en niet oplossen van de problemen. Eerste BMW en ik verwachtte daarbij een hoog serviceniveau. Dus zwaar teleurgesteld. Lijkt nergens op. Medewerkster zou ontslagen moeten worden vanwege structureel en zeer bewust liegen tegen klanten. Schande!
Ervaring met BMW i3: Dat zoals iedereen al weet is het afleggen van rijkilometers afhankelijk van diversen factoren, zoals de weersomstandigheden, te koud is minder accu capaciteit en dan de manier van rijden, lekker snel en vlot, aircogebruik enz. Nee, de i3 is een echte BMW in het rijden, maar nu stil en economisch verantwoord.
Ervaring met onderhoud: Niets ,pas om de vijfjaar of eerder bij APK ( van wat ).
Antwoord: Ik overweeg een i3 aan te schaffen en ben op zoek naar ervaringen, nu gebruik ik hem niet als stadsauto maar meer regionaal.
Jij hebt er al aardig wat kilometers mee gereden dus ik neem aan dat je die ook niet alleen in de stad hebt gemaakt, zijn er nog zaken waar ik aan moet denken bij de aanschaf??
Groet
Ron Dubbeld
Antwoord: Ik ben sinds 3 maanden in het bezit van een i3 94 ah uit 2018. In 1 woord geweldig. Rijdt super. Is stil, fel als je dat wil.
Qua kosten (excl. aanschaf) top. Ik heb zelf een lader hangen en is dan ook wel een aanrader. Ik rijd de BMW prive en ben zeer tevreden.
Antwoord: Mijn i3 is van de eerste generatie welke in 2013/14 op de markt kwamen. Hij heeft een Range Extender (650 cc Scootermotor) die op het laagste accu capaciteits-niveau 10% automatisch bespringt en de accu's en de E-motor voedt. M.a.w. je kan/kunt blijven door rijden zolang je wilt (natuurlijk moet je wel weten dat het benzinetankje van 7 liter bijgevuld moet worden na 150/160 km).
Met deze wetenschap heb ik toentertijd voor de i3 gekozen plus dat de auto is gebouwd van carbon met een aluminium chassis, het accupakket kan net als van een GSM uitgewisseld worden. Kortom: deze auto is modulair gebouwd en kan dus makkelijke 30/40 jaar mee, wel gewoon om de 5 jaar onderhoud laat geven bij een BMW-dealer, geen beun-haas! Nu rijdt hij nog net zo fijn en snel als in 2014 en er zijn weinig andere en nieuwe EV's welke een gedegen concurrent zijn! Een wil je echt iets anders dat is een blijft de i3 dat!
Piet.
Antwoord: Fantastisch auto, maar waardeloze service. Zie mijn inputs. Nooit aan beginnen.
Ervaring met BMW i3: Nog nooit zo relaxed auto gereden. Voor mensen die elke dag meer dan 100 km rijden zou ik een range extender aanschaffen. Als je woon/werkverkeer onder 100 km vv zit aanschaffen en besparen op allerlei kosten. Onderhoud 5 jaar is kost maar 500 euro voor 5 jaar! Voorlopig nog geen wegenbelasting, daarna half tarief en ene volle accu voor 4-5 euro waar je 130-150 km mee kunt rijden. Lekkere instap, goed zicht rondom en leuke app waarmee je van alles kunt regelen en checken (zelfs via je horloge).
Antwoord: Ben van plan van een 2015 aan te schaffen met range ext. Ze beloven mij 300 km... dit is nog niet de helft. Voornamelijk woon/werk verkeer, dus maar 40 km per dag, meestal uurtje aanschuiven. Zou hem ook nodig hebben voor familie bezoek naar Amersfoort, dat haal ik dus niet als ik het goed begrijp?
Antwoord: Dat haal je makkelijk. 225km op de ReX met SoC en 120km elektrisch dus die 300km is echt geen probleem.
Ervaring met BMW i3 REX: De auto rijdt super. Ik gebruik hem voor woon werk verkeer en rondom Utrecht en soms Amsterdam. Ik heb in tijden niet zo genoten van autorijden als in de BMW i3. Met name het geluid, of beter gezegd, het gemis van het motorgeluid! Als je veel kilometers wilt rijden (lees: meer dan 25.000 per jaar), zou ik in een andere auto stappen. Voor alles daar onder is de auto perfect.
Ervaring met BMW i3 Zonder range extende: Actieradius bij 100 km/uur op de snelweg is net 100-110 km.
Rijd je 120-130 km per uur, dan kom je niet verder dan 80 km.
De auto rijdt geweldig, maar de actieradius is dus zeer slecht.
Antwoord: Dit zegt niet zoveel. Hoe koud was het? Welke modus reed je? Welke verbruikers had je aan? Enz. Het rijden met een elektrische auto vraagt een andere aanpak. Als je dat niet snapt, moet je in een benzine auto blijven rijden
Antwoord: Een andere aanpak? Neem vooral geen snelweg en rijd niet harder dan 80 km per uur, trek niet te snel op? Met een actieradius van slechts een dikke 100 km zit ik niet rustig in een auto. Deze auto staat of valt bij de gunstige bijtelling. Zodra deze zou vervallen zou het een regelrechte flop zijn. Voor 40.000 euro (met range extender) weet ik wel slimmere alternatieven.
Antwoord: De 80 km actieradius is bij een temperatuur tussen 7 en 10 graden en in de comfort stand(anders haal ik geen 130 km per uur). Maar zelfs in de eco stand met de verwarming uit en een snelheid van 120 km haal je geen 100 km actieradius maar zit je wel kou te kleumen. In de eco en de eco plus standen werkt de verwarming niet.
En het gaat er om dat de actieradius lang niet zo groot is als beloofd.
Hiernaast is het zo dat de auto maar over 1 fase laadt (de Renault Zoe laadt over 3 fasen en dus 3x zo snel) .
Voor de Nissan staan door het hele land snelladers die anders zijn dan voor de BMW. En de 5 snelladers geschikt voor de BMW die ons land op dit moment rijk zijn, staan nog steeds niet in de navigatie (na veelvuldig melden).
BMW heeft gewoon een paar verkeerde keuzes gemaakt.
Antwoord: BMW maakt wel meer verkeerde keuzes. Wil je een i3 kopen van 40.000 euro en 20.000 euro aan opties, krijg je 5.000 euro minder voor je auto (Kia Sportage 01-2013) terug dan de Bovag-koerslijst. Dus? Geen BMW!
Antwoord: BMW is arrogant. Zelfs als vaste BMW-rijder proberen ze je nog uit te knijpen. En mijn i3 heeft al diverse terugroepacties en storingen gehad. De actieradius is belabberd. In ecopro of ecopro+ haal ik op de snelweg bij 95 km per uur net 100 km. In de zomer misschien 10km meer. Maar 130 of 150 km heb ik nooit gehaald. Zelfs niet met alleen stadsverkeer. En ik stem mijn rijstijl wel degelijk af op electrisch rijden.
Antwoord: Eind februari mijn i 3 zonder RA opgehaald bij Severs in Woerden. Weliswaar de nieuwe versie waarmee ik in de gunstigste stand afhankelijk van weer rond 200 km makkelijk haal.
Negatief punt: op cc schrikt hij van schaduw van tunnels en volle zon dan gaat hij in de remmen. Negatief punt navigatie, zeker niet up to date.
Voor de rest positief in 2 maanden 4000 km zelfs naar Belgie: geen punt bij Breda 3/4 uur lader en gewoon weer naar Utrecht.
Antwoord: Het is nog maar de vraag wie hier de hork is. Misschien nog wel op een uitgebreid maar verder leeg parkeerterrein maar in mijn buurt hebben we een parkeerprobleem en staan bepaalde parkeerplekken vaak onnodig leeg omdat deze zogenaamd gereserveerd moeten blijven voor elo-auto's. Maar als die elo-auto's dan vol zijn rijdt de eigenaar hem echt niet weg om op zoek te gaan naar een vrije parkeerplek elders in de overvolle buurt en de oplaadplaats daarmee weer beschikbaar te maken voor andere elo-auto's. Als ik binnenkort zou moeten kiezen voor een elo-auto dan denk ik dat ik waarschijnlijk kies voor een hybride zoals bijvoorbeeld Toyota die heeft. Meer gemak en minder a-sociaal!
Antwoord: Ik heb een Toyota Auris hybride gehad maar met al de attentie om weinig te verbruiken drinkt hij toch nog tussen 5.5-6 liters benzine
Op de webside van radio 2 rubriek "de inspecteur" is er het verslag van 2 belgische journalisten die naar de azuurkust zijn gereist met een nissan LEAF het was geen sinecure
Antwoord: Zijn er ervaringen met het interieur van de auto? Ik heb gehoord dat het uit duurzame materialen bestaat. Is het een aanrader?
Antwoord: Ik rijd een i3 met een lodge interieur. Leer, wol en bamboe en als ik instap geniet ik elke keer weer. Het is gewoon geen zwart gat maar een beetje huiskamer. Het enige waar ik minder vrolijk van word is de actieradius (60 ah versie) en in mijn geval de vele kleine reparaties zoals: knop stoelverwarming, a.b. stuk, voorste schokdemperhoezen stuk bij 20.000 km. Voor vooral in de stad is het nog steeds mijn eerste keus, want het rijdt geweldig!
Antwoord: Ik ben me aan het orienteren op een BMW I3 94aH en we rijden ongeveer 16.000 km p/jr.
Het meeste is stadswerk dus nu vraag ik me af of het een goede keus is voor ons.
Kan iemand me ook vertellen, bij benadering, wat het kost om de meterkast aan te laten passen naar 3 fase en een goede oplader(wandmodel) incl. installatie? Ik heb al proef gereden met een BMW i3 en vind het een super ervaring.
Antwoord: Wat rij je op een dag gemiddeld ik 120 km. Met de 94 Ah versie laden vol weg en in de avond weer thuis laden.
1 fase laden gaat bij mij met 3,6 kWh per uur.
Ik verbruik gem 15,1 kWh per 100 km volgens de Connecteddrive van BMW Web. In de winter periode was dit 17,8. Nu totaal gereden 16800 km in 8 maanden.
1 fase laden thuis is dus biij wintergebruik een kleine 5 uur laden voor 100 km.
dus wat is je geschatte dag afstand? Dan weetje ongeveer hoe snel je accu weer vol is.
Ombouwen van je elektra kast kan altijd nog. Zorg dat de dikste stroomkabel naar je laadpaal trekt. Er zijn mensen die gewoon een stalen kastje monteren en de bijgeleverde lader gebruiken. Die vult 2,7 kWh dus 100 km in iets meer dan 6,5 uur. Dat is de goedkoopste oplossing. De duurste is de BMW met eneco sturing.
Wil je alles via je rekening laten lopen plus je laden in het openbaar is newmotion een goede. Evbox doet ook veel. Met mijn rijgedrag sta ik zelden zonder stroom. Ik gebruik dan fastned of Allego voor snelladen.
Ik zou zeggen 3 fase ombouw is duur. Ook hoger vastrecht. Tegen weinig gewin wanneer je auto regelmatig 5 uur bij je op de stoep staat aan 1 stuk.
Antwoord: I3 aangekocht tweedehands 60 Ah, ben teleurgesteld in de actieradius dat dit toestel maar aankan. Wie kan met tip geven om de actieradius te vergroten?
Ervaring met BMW i3 S 33 kWh: Niet moeders mooiste, wel het beste dat BMW ooit gemaakt heeft. En dat zegt ook wel iets over de voorsprong die zij om onbegrijpelijke reden hebben laten varen de afgelopen 6 jaar. Deze auto rijdt geweldig, laat je nooit in de steek en je lacht eigenlijk iedereen uit (knipoog naar de reclame van de Fiat Panda uit 1983).
Hij is duur in de aanschaf, maar zeer goedkoop per kilometer. Na 40.000 km zit ik op een verbruik van 17,1 kWh per 100 km. Bijna 1 op 6 en dat is 4 cent per kilometer, geen wegenbelasting en geen onderhoud. Nou ja, hoe ik rijd verbruik je een set achterbanden per jaar en wat sap voor de ruitenwissers. Met een paar tientjes in de maand aan verzekering houdt het echt wel op met de kosten.
Ik rijd in de versie met de relatief kleine accu en lees van andere gebruikers dat de i3 zeer geschikt is voor minder 25.000 km per jaar. Ik rijd meer en ervaar geen enkel probleem met dit karretje dat niet veel groter is dan een VW Polo, dus een familie auto kun je het niet noemen. Ik rijd hem zakelijk en in het weekend is het onze eerste auto voor de boodschappen en de 'uber' ritten voor onze kinderen van huis naar sport en weer terug. En echt, elke rit is een feest. Hij klein, wendbaar, bloedsnel, kartachtig goede wegligging, lekker warm instappen, heerlijke warme stoelen, goed stukje muziek en erg praktisch in gebruik. Aanzetten moet wel, maar als ik op de plaats van bestemming ben, stap ik uit en zet ik met mijn vinger, keyless entry, de auto op slot en uit.
Over de actieradius heb ik eigenlijk ook niet te klagen. Voor de lange ritten haal ik 160 km en in de zomer 200 km. Dit lijkt niet ver, maar diegene die elektrisch rijden weten wat ik bedoel met geen probleem. Je kunt in NL altijd laden op de bestemming en dan rijst de vraag hoe vaak rijd je 150 km of meer? Precies, dat is niet zo vaak. Kom je toch wat stroom te kort dan helpt Fastned of gelijkwaardig je onderweg verder met de nodige snellaad punten.
Al met al ben ik zeer tevreden en zou ik zelfs met al het Tesla geweld die het gewoon goed doet met zijn Model 3 het aandurven een i3 aan te bevelen anno 2020.