1 juli 2022

BMW 7-Serie

BMW start productie nieuwe 7-Serie

1 juli 2022 - De eerste serieproductie-exemplaren van de nieuwe BMW 7-Serie rollen vandaag van de productielijn in de BMW Group fabriek in Dingolfing. Dat betekent zelfs een dubbel debuut. Het nieuwe BMW topmodel wordt namelijk niet alleen geproduceerd met relatief efficiƫnte verbrandingsmotoren, maar ook als volledig elektrische BMW i7.

BMW Group heeft meer dan € 300 miljoen geïnvesteerd om de Dingolfing fabriek klaar te maken voor de productie van de nieuwe 7-Serie. De transformatie van de grootste BMW fabriek in Europa tot een BMW iFACTORY heeft zich voltrokken volgens de BMW visie voor de productie van de toekomst, met toepassing van de 'Lean. Green. Digital.' benadering. Voor het eerst voert BMW Group pilots uit met geautomatiseerde verplaatsingen binnen de productieomgeving. Het resultaat is een geoptimaliseerde assemblage en verbeterde logistieke processen.

BMW 7-Serie

Nu de productie is gestart worden eerst de verkooporganisaties voorzien van showroom- en demonstratiemodellen. Daarna, dit najaar, zal de nieuwe 7-Serie worden afgeleverd aan klanten wereldwijd. In het bijzonder de BMW i7 markeert een nieuw hoofdstuk in de elektrificatiestrategie van BMW Group voor het luxesegment.

De nieuwe 7-Serie bouwt voort op verschillende technologische modules van de iX. Niet alleen voor individuele uitrustingen als de netwerkarchitectuur aan boord, de gebruikersinterface en de bestuurdersassistentiesystemen, maar ook op gebied van productie en het validatieproces bij de assemblage. Daarmee liep de iX voorop. Voorbeelden zijn het nieuw ontworpen montagestation voor de aandrijfcomponenten, eindmontage, testsystemen voor de bestuurdersassistentiesystemen en de nieuwe afwerkingsprocessen. Die zijn alle nog efficiënter geworden, van het begin tot de compleet geproduceerde auto. De iX is momenteel een van Dingolfings meest succesvolle modellen.

De structuren die werden gebruikt voor de productie van de vorige 7-Serie zijn aangepast op het nieuwe model. Door de systemen om te bouwen en opnieuw te gebruiken heeft BMW Group honderden miljoenen euro's bespaard, net als vele grondstoffen. De bodemdelen van de nieuwe 7-Serie hebben specifieke afmetingen en die verschillen afhankelijk van de aandrijfvorm. Toch zijn ze allemaal volledig flexibel en in combinatie te verwerken op dezelfde productielijn. Bovendien is het productieproces efficiënter dankzij automatisering - bijvoorbeeld voor de montage van de portieren - minder verschillende materialen en gewijzigde hechtingsprocessen. In de spuiterij wordt een speciaal proces toegepast voor het aanbrengen van de exclusieve two-tone carrosserielak van de nieuwe 7-Serie, waarbij technieken uit de reguliere serieproductie worden gecombineerd met het vakbekwame handwerk van specialisten in Dingolfing.

De componenten voor de elektrische aandrijving van de i7 - in het bijzonder de hoogvoltage-accu en de elektromotor - worden eveneens in Dingolfing geproduceerd. Net als voor de BMW iX, i4 en iX3 worden deze componenten in de buurt geproduceerd, in het BMW Group Competence Centre for e-Drive Production. Hier zijn recent twee nieuwe productielijnen geopend die efficiënt de componenten kunnen produceren voor meer dan 500.000 elektrische auto's per jaar. Ook het aantal arbeidskrachten is toegenomen, van ongeveer 600 in 2020 tot meer dan 2.300 nu.

Het Green aspect van de iFACTORY en de duurzame productie in de fabriek in Dingolfing zijn te danken aan verschillende maatregelen. Zo maakt de fabriek gebruik van 100 procent groene energie, worden honderden bestaande robots in de fabriek opnieuw gebruikt en verbruikt de spuiterij minder grondstoffen. De spuiterij investeert meer dan € 50 miljoen in nieuwe kathodische diplijnen en een droog scheidingssysteem. Dat bespaart aanzienlijke hoeveelheden water en energie. Bovendien wordt de restwarmte van het droogproces voortaan ook gebruikt om energie mee op te wekken.

Andere aspecten van duurzame productie zijn de toepassing van energie-efficiënte systemen, pakketplanning, logistiek, recycling en waterbeheer. Het transport op locatie wordt bijvoorbeeld uitgevoerd met elektrische vrachtwagens. Ook heeft de Dingolfing fabriek momenteel een recyclingquotum van meer dan 90 procent en een nog hoger hergebruiksquotum van meer dan 99 procent. Hierdoor werd de hoeveelheid restafval per geproduceerde auto in 2021 teruggebracht tot slechts 580 gram. Daarnaast haalt Dingolfing momenteel 40 procent van zijn waterbehoefte uit eigen bron, waarmee ook meteen de drinkwatervoorraad voor de regio wordt ontlast.