3 september 2020
Move Mobility Experience Center

Move Mobility Experience Center

Kom in beweging!

Automuseum | Amsterdam heeft er een nieuwe toeristische attractie bij: het Move Mobility Experience Center. In een pand blakbij het Olympisch Stadion wordt een beeld getoond van vervoer in de breedste zin. Met uiteenlopende voertuigen wordt getoond hoe het heden en verleden er uitzien en wat de toekomst biedt. Autozine nam een kijkje.
Info
Print

Move is een initiatief van Pon's Automobiel Handel. Pon is bij het grote publiek wellicht bekend als importeur van Volkswagen, Seat, Audi en Skoda. Minder bekend is dat Pon ook grondverzetmachines van Caterpillar importeert en eigenaar is van de Gazelle fietsenfabriek. Daarbij is Pon druk bezig met het ontwikkelen van alternatieve vormen van vervoer zoals auto-delen. Juist abstracte zaken zoals "alternatief transport" kunnen niet in een showroom worden getoond, en daarom heeft Pon het "Move Mobility Experience Center" opgezet.

En omdat Move gaat over ontwikkelingen in vervoer, wisselen de tentoonstellingen iedere paar maanden. Op het moment van het bezoek (zomer 2020) is het thema "Time to Move", waarbij een beeld wordt gegeven van heden, verleden en toekomst van vervoer.

Fietsen

Time to Move

Time to Move toont dat vervoer veel meer is dan alleen auto's. Fietsen in alle soorten en maten laten zien dat de ontwikkeling van de fiets het afleggen van grotere afstanden steeds makkelijker maakt. Dat maakt ook "last mile devlivery" mogelijk, waarbij vrachtwagens aan de rand van de stad hun pakjes overladen in bezorgfietsen die ze vervolgens in de stad rondbrengen. Dat voorkomt vervuiling en opstoppingen, terwijl de postbode wendbaarder is en daardoor het werk makkelijker kan doen. Aangepaste fietsen om pakjes te bezorgen zijn al in gebruik, maar Gazelle laat zien dat het op maat maken nog veel verder kan gaan dan nu al het geval is.

Witkar en zelfrijdende auto

Verderop staat wat volgens velen (inclusief Autozine) de toekomst is: de volledig zelfrijdende auto. Het is een kwestie van instappen, vertellen wat de bestemming is en aan het einde van de rit meldt de auto dat de bestemming is bereikt. Ondertussen kan de passagier (zonder rijbewijs!) lezen, slapen, tv-kijken of wat dan ook. Door een zelfrijdende auto te delen zullen de kosten veel lager liggen dan bij individueel vervoer en zal autobezit sterk afnemen.

Een verre voorloper van de deelauto is ook te zien: de witkar die in de jaren '70 in Amsterdam reed. Toen waren de tijd en de techniek nog niet rijp, maar bij de nieuwe deelauto is de kans op schade of diefstal minimaal. Wie een rit in de zelfrijdende taxi wil ervaren kan daarvoor terecht in een simulator. De ramen daarvan zijn vervangen door beeldschermen, waardoor het lijkt alsof de inzittenden door Amsterdam worden gereden.

Sportwagens

Dé blikvanger van "Time to Move" is een tweetal racewagens dat niet geheel toevallig ook van buiten goed zichtbaar is. Het betreft een Audi e-tron Vision Gran Turismo uit 2018 met drie elektromotoren die samen goed zijn voor 815 pk. Daarnaast is een Skoda Supersport 966 uit 1950 te zien die met zijn 120 pk destijds net zo veel indruk wist te maken. Wie het verschil tussen twee tijdperken wil ervaren kan terecht bij race-simulators van de jaren '80 en nu.

“Move toont een overzicht van de vele activiteiten van Pon, maar overtuigt ook als educatief centrum„

En verder

Strikt genomen houdt de looproute aan het einde van de tentoonstellingsruimte op de eerste verdieping op. Echter, de bezoeker loopt dan naadloos de droomgarage van Pon in. Hier zijn exclusieve sportwagens en legendarische racewagens te zien; die laatste soms nog met het stof en vuil van de laatste race op de lak.

Porsches

Een gemiddeld bezoek aan Move kost één à anderhalf uur. Alle informatie is beschikbaar in het Nederlands en Engels, want Move richt zich ook op buitenlandse toeristen. Dankzij een geslaagde mix tussen informatie en interactie is Move voor zowel kinderen als volwassenen interessant. Uiteraard eindigt een bezoekje aan Move in de souvenirwinkel. Voor de liefhebbers zijn daar memorabilia te vinden van (vrijwel) alle merken die Pon voert.

Conclusie

Pon is importeur van auto's en grondverzetmachines, heeft een fietsenfabriek in eigendom en werkt achter de schermen hard aan het vervoer van de toekomst. Move toont een overzicht van de vele activiteiten van Pon, maar overtuigt ook als educatief centrum. Het feit dat alle producten van één bedrijf afkomstig zijn is niet storend. Er vindt bij Move geen verkoop plaats en de afwisseling met "merkloze" voertuigen, zoals kunstwerken en studieprojecten van universiteiten, zorgt voor voldoende diversiteit.

Ook niet onbelangrijk: het Move Mobility Experience Center is goed bereikbaar met zowel de auto als het openbaar vervoer. Wie dat wil kan zelfs ter plekke overstappen op een deelfiets voor een dagje Amsterdam!

KwikFit
 

Info

Print