15 mei 2007
 

Audi TT clubsport quattro

Audi toont TT clubsport quattro studiemodel

15 mei 2007 | Tijdens de 26e Wörtherseetour (16-20 mei), waarbij ruim 200.000 autoliefhebbers worden verwacht, debuteert de Audi TT clubsport quattro, een studiemodel voor een TT in zijn meest pure vorm. De TT clubsport quattro is bedoeld als echte rijdersauto met een zeer krachtige motor, geavanceerde (autosport)technologie en een minimalistisch uiterlijk.

De Audi TT clubsport quattro heeft geen dak en geen A-stijl; hij beschikt als een Speedster slechts over een zeer laag windscherm rondom de cockpit. De carrosseriewelvingen achter de zitplaatsen sluiten aan op de rolbeugels die op hun beurt net iets hoger zijn dan de voorstoelen.

Audi TT clubsport quattro

Andere typische TT clubsport quattro-details zijn de grote luchtinlaten voor, de led-verlichting, de verder vergrote wielkasten, 20 inch wielen, de prominente uitlaten en het ontbreken van deurgrepen (de deuren openen via een druk op een knop). De sportiviteit komt verder tot uiting in details als de exterieurkleur Daytona grijs, de kleine buitenspiegels en het opvallende oranje, dat wordt gebruikt voor de remklauwen en diverse interieuraccenten.

In de Audi TT clubsport quattro heerst dankzij de sportstoelen, de brede vierpuntsgordels, en de aluminium pedalen (en voetsteun) een echte autosportambiance. Ook elders in het interieur zijn diverse aluminium accenten terug te vinden. Het minimalistische karakter van de auto wordt verder eer aangedaan door het ontbreken van bijvoorbeeld een klok, maar ook door de bijzondere kleurstelling en de vertikaal geplaatste wijzers van het instrumentenpaneel.

Audi TT clubsport quattro

Ondanks zijn puristische karakter, zit er muziek in de Audi TT clubsport quattro: de middelste ventilatie-uitstroomopening bovenop het dashboard biedt precies voldoende ruimte voor het BeoSound 2 MP3-systeem van B&O.

De Audi TT clubsport quattro beschikt over een 300 pk sterke versie van de 2.0 TFSI-motor. In productiemodellen van Audi levert deze motor maximaal 260 pk (S3), maar dankzij een gewijzigd inlaatspruitstuk doorbreekt deze direct ingespoten turbomotor nu de 300 pk-grens. Zoals het een sportieve Audi betaamt, heeft ook deze TT clubsport quattro-aandrijving. De aandrijfkracht wordt via de zestraps Audi S tronic versnellingsbak met dubbele koppeling doorgegeven.

Audi TT clubsport quattro

Het remsysteem is ook zeer geavanceerd: de schijven zijn van keramisch materiaal gemaakt. Zowel het rem- als uithoudingsvermogen van dit systeem is uitzonderlijk van afnemende remwerking door fading is zelfs bij zware belasting geen sprake. Beperkte serieproductie van de sportieve TT clubsport quattro is niet uitgesloten.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!