13 december 2006
Audi TT Roadster (2007 - 2014)

Audi TT Roadster (2007 - 2014)

Audi introduceert nieuwe TT Roadster

13 december 2006 | Audi introduceert een geheel nieuwe TT cabriolet. De nieuwe TT Roadster heeft geheel volgens de Audi-traditie een stoffen kap. De nieuwe Audi TT Roadster wordt in maart 2007 leverbaar op de Nederlandse markt.

In vergelijking met zijn voorganger heeft de nieuwe TT Roadster vooral in de lengte en in de breedte gewonnen. De open tweezitter meet nu in de lengte 4.178 millimeter (+ 137 mm), de breedte bedraagt nu 1.842 mm (+ 78 mm). De hoogte is echter met slechts 8 mm toegenomen tot 1.358 mm. De wielbasis groeide tot 2.468 mm (+ 46 mm). Met het dak gesloten bedraagt de Cw-waarde van de 2.0 TFSI slechts 0,32.

Het dak van de TT Roadster onderscheidt zich duidelijk van de romp, anders dan dat van de nieuwe TT Coupe, met zijn vlak liggende, vloeiend verlopende C-stijlen. Daarmee is de Roadster een bijzondere verschijning, die de stijl van zijn voorganger volgt. De voorzijde van de nieuwe TT Roadster maakt een vastberaden indruk. Vleugelvormige kunststofdelen zijn ingebed tussen de schuinstaande, scherp uitlopende koplampen en accentueren de driedimensionale diepte van de lichtunits. Aan de achterzijde lijken de buisvormige reflectoren vrij in de achterlichtunits te zweven; de grote eindpijpen van het uitlaatsysteem en de brede diffusor geven het achteraanzicht nog meer markante accenten. Net als de Coupe heeft ook de TT Roadster een verborgen spoiler, die bij 120 km/h elektrisch naar boven wordt gebracht. Deze spoiler verhoogt de neerwaartse druk.

In het kader van het sportieve rijden is het bescheiden gewicht van een softtop een belangrijk voordeel. De stoffen kap, waarin versterkingen van staal en aluminium zijn opgenomen en waarin tevens een grote glazen achterruit is gemonteerd, verlaagt het gewicht en het zwaartepunt van de TT Roadster aanmerkelijk. De softtop, die leverbaar is in zwart en donkergrijs, past in het design en neemt in opgevouwen toestand maar weinig plaats in. De nieuwe Z-vouwwijze zorgt ervoor dat het voorste deel als een deksel over de stof ligt. De kap wordt stevig aan de carrosserie bevestigd, een afdekhoes is daardoor overbodig.

Audi TT Roadster (2007 - 2014)

Op de TT Roadster 3.2 quattro is de kap standaard voorzien van een volautomatische elektro-hydraulische bediening, op de 2.0 TFSI is die optioneel leverbaar. Dit systeem opent de softtop na een druk op de knop in twaalf seconden. Dat kan tijdens het rijden tot een snelheid van 50 km/h. De volautomatische kap is voorzien van een extra akoestische mat, die onder de binnenbekleding is aangebracht. Deze mat verbetert de akoestische en thermische isolatie. Bij de handbediende softtop bedient de rijder een centraal geplaatste vergrendeling. Voor beide motorvarianten is een windschot beschikbaar, dat de luchtstroming langs de rijder en de bijrijder vermindert.

De binnenruimte van de TT Roadster is sterk verbeterd en biedt nu meer hoofdruimte en bewegingsvrijheid. De schouderbreedte is met 29 mm toegenomen tot 1.362 mm. De bestuurder en zijn bijrijder nemen plaats in diep gemonteerde sportstoelen. De groei van de carrosserie komt ook ten goede aan de bagageruimte. De inhoud daarvan is gegroeid tot 250 liter, zowel in de voorwielaangedreven 2.0 TFSI als in de 3.2 quattro.

Voor de nieuwe TT Roadster biedt Audi de keuze tussen twee dwarsgeplaatste benzinemotoren. De viercilindermotor geeft zijn kracht aan de voorwielen af, de V6 drijft alle vier de wielen aan volgens het Quattro-principe. Beide motoren zijn af fabriek voorzien van een zestrapstransmissie. Als optie is de S tronic-transmissie met dubbele koppeling verkrijgbaar, die bliksemsnel schakelt zonder dat de acceleratie wordt onderbroken.

De viercilinder 2.0 TFSI-motor heeft een cilinderinhoud van 1.984 cm3. Deze krachtbron levert een maximumvermogen van 147 kW (200 pk) en een maximumkoppel van 280 Nm dat laatste is permanent beschikbaar tussen 1.800 en 5.000 t/min. In combinatie met de S tronic-transmissie accelereert de Audi TT Roadster 2.0 TFSI in 6,5 seconden van nul naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 237 km/h, terwijl de viercilindermotor gemiddeld 7,8 liter brandstof per 100 km verbruikt.

Audi TT Roadster (2007 - 2014)

De V6 heeft over een cilinderinhoud van 3.189 cm3. Hij mobiliseert 184 kW (250 pk) en een koppel van 320 Nm, een koppel dat tussen de 2.500 en 3.000 t/min in de aanval gaat. Deze langeslagmotor is bijzonder compact gebouwd dankzij een smalle blokhoek van 15 graden. De beide nokkenassen zijn traploos verstelbaar om een ideale cilindervulling te verkrijgen. De TT Roadster 3.2 quattro sprint met de S tronic-transmissie vanuit stilstand in 5,9 seconden naar 100 km/h en bereikt een afgeregelde topsnelheid van 250 km/h. Qua brandstofverbruik is deze versie met slechts 9,5 l per 100 km tevreden.

Het prijsniveau praktisch gelijk aan dat van zijn voorganger: de 2.0 TFSI kost € 48.625,-, de 3.2 quattro gaat € 59.930,- kosten (incl. BPM / BTW).