29 december 2018
Feedback
Audi R8

Audi R8

Precisie-instrument

Autotest | Audi maakt "premium" auto's. Dat wil zeggen: ze zijn op het gebied van vormgeving, materiaalkeuze en bouwkwaliteit bovengemiddeld. Daarbij zijn ook de elektronica en het mechaniek geavanceerder dan bij een doorsnee auto. Een auto die zo verfijnd is, leent zich bij uitstek voor intensief dagelijks gebruik. Maar wat als Audi datzelfde concept van verfijning toepast op een sportwagen?

Het concept van Audi lijkt alles behalve ideaal voor een sportwagen. Een sportwagen moet simpelweg een overbemeten motor hebben en hoe eenvoudiger de techniek, hoe meer controle de coureur over al dat vermogen heeft. Een extravagant uiterlijk maakt een sportwagen nog veel interessanter. De Audi R8 ziet er zeker bijzonder uit, maar heeft niet de ruige macho-uitstraling die kenmerkend is voor supersportwagens. In plaats daarvan kiest Audi ook voor de R8 voor strakke lijnen. Voor modeljaar 2019 is de grille nog breder geworden, waardoor de R8 lager lijkt. Ook zijn tussen de motorkap en de grille kleine openingen te vinden, net zoals bij de nieuwste Audi-modellen.

Audi R8

Ruimte en uitrusting

De strakke lijnen zijn niet alleen kenmerkend voor de buitenkant. Binnenin is de R8 minstens zo sober en zakelijk als de andere modellen van Audi. Dat wil zeggen: in de basis. Want in deze strak gelijnde cocon liggen de bestuurder en piloot laag en onderuit in kuipstoelen. Daarbij geeft de R8 een uitgesproken, geborgen coupé-gevoel. Tegelijkertijd is dit zeker geen krappe sportwagen; de hoofd- en beenruimte zijn heel behoorlijk. Ook de bergruimte in het interieur is goed. De R8 biedt een bescheiden dashboardkastje en een flinke bergruimte achter de stoelen. De bagageruimte bevindt zich onder de voorklep. Onder de grotendeels glazen achterklep schittert de motor als het kroonjuweel van de R8.

Audi R8
Audi R8

Net als de meer zakelijke modellen, biedt de R8 een compleet infotainment-systeem en een "virtual cockpit". Die laatste komt in de R8 veel beter tot uiting dan in de zakelijke modellen, want dit keer worden alle functies bediend middels het beeldscherm achter het stuurwiel (geen tweede beeldscherm in de middenconsole) en juist dat is de charme van de virtuele cockpit. Het navigatiesysteem heeft in de R8 ook kennis van circuits, zodat de coureur op het beeldscherm van tevoren ziet hoe scherp de komende bochten zijn. Het B&W audiosysteem klinkt wat plat en is niet vergelijkbaar met dat uit de Audi A6 en A8.

Prestaties

Het stuurwiel heeft een platte onderkant en op het stuurwiel zit de knop om de motor te starten. Dat betreft een 5.2 liter 10-cilinder die sinds de facelift voor modeljaar 2019 voortaan 610 pk / 560 Nm levert. Audi kiest voor een 10-cilinder omdat een kleinere motor een turbo nodig heeft om een dergelijk vermogen te leveren (dat geeft een andere beleving) en omdat de 12-cilinder te traag op het gaspedaal reageert. Deze krachtpatser start, niet geheel onverwacht, met een diepe brul. Wie in een stille wijk woont, verraadt aan het begin van iedere rit gegarandeerd dat de R8 op pad gaat.

„De 100 km/u staat zo snel op de teller, dat de 200 km/u al op de klok staat wanneer de gemiddelde bestuurder van de eerste schrik bekomen is“

Audi stelde zich bij het ontwerp van de R8 tot doel de ultieme sportwagen te bouwen die tegelijkertijd ook dagelijks bruikbaar is. Wie de R8 niet provoceert, heeft aan deze supersportwagen daarom een prima reisauto. Het is altijd merkbaar dat het onderstel tot heel wat in staat is en dat de motor op ieder moment op een verschrikkelijke manier kan uitbarsten, maar de R8 is niet opdringerig en laat zich desgewenst heel kalm rijden. Dat is mede te danken aan het feit dat de R8 bij kalm rijden in de tweede versnelling vanuit stilstand optrekt; dat voorkomt "schrikeffecten". Zelfs wanneer het gaspedaal voorzichtig wordt beroerd, geeft de R8 een enorm gevoel van superioriteit en ook dat maakt het rijden met dit topmodel van Audi heel aangenaam.

Audi R8

Maar het gaat natuurlijk om de prestaties! Omdat het hier geen atmosferische motor betreft, bouwt de R8 het vermogen op naar een piek (in tegenstelling tot een turbomotor die "uitbarst"). Vanaf 6.000 tpm wordt het volledige vermogen afgegeven en dat toont deze eerst zo goedmoedige reisauto in een helse agressie die alleen is voorbehouden aan echte supersportwagens. Het motorgeluid houdt dan het midden tussen een beestachtige brul en een huil (of was dat de onbedwingbare emotie van de testrijder?). Wie de maximale versnelling wil meemaken, kan "launch control" activeren. Dan sprint de R8 in 3.2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Omdat de motor voor lancering het optimale toerental opbouwt en omdat de koppelingsplaten van de automaat met dubbele koppeling dichter op elkaar staan en al op druk worden gebracht, is deze sprint veel bruter dan bij simpelweg volgas geven. Op een ronduit gewelddadige wijze worden de hoofden van de inzittenden tegen de hoofdsteunen geramd ("gedrukt" is hier niet toereikend) en ook het schakelen verloopt veel botter. De 100 km/u staat zo snel op de teller, dat de 200 km/u al op de klok staat wanneer de gemiddelde bestuurder van de eerste schrik bekomen is.

Weggedrag

Ondanks al het geweld is te merken dat de R8 een moderne sportwagen is en geen ontembaar beest. Dat geldt nog steker voor modeljaar 2019, want de software van de aandrijving is verder verfijnd en dankzij speciaal voor de R8 ontwikkelde Michelin PS4 banden is de grip toegenomen.

Audi R8

Als vanouds zorgt de Quattro vierwielaandrijving dat het vermogen optimaal wordt omgezet in acceleratie en treedt wielspin alleen op wanneer de bestuurder dat doelbewust forceert. Om het gevoel in de besturing zo puur mogelijk te houden, ligt de nadruk op achterwielaandrijving. De voorwielen krijgen alleen extra vermogen toebedeeld wanneer de achterwielen dat niet kunnen verwerken. Daarmee is de R8 minder bruut dan sommige andere supersportwagens. Dat lijkt minder spectaculair, maar alsof een zekere mate van ruis ontbreekt voelt de R8-rijder het mechaniek nog beter aan. Dan is voelbaar hoe de R8 niet rauw, maar juist scherp is. In de bocht is prachtig merkbaar hoe de R8 zijwaartse krachten opbouwt en daarom is het makkelijk om precies de juiste stuurbeweging te maken en maximale grip te behouden. De elektronische vangnetten vormen daarbij nooit een stoorzender, maar voor wie dat wil kunnen ze stapsgewijs worden uitgeschakeld.

Niet alleen het weggedrag geeft heel veel vertrouwen. Voor modeljaar 2019 zijn de remmen verbeterd en dat geeft de R8 en welhaast spectaculair stopvermogen. Vanaf 100 km/u is de remweg met 1.5 meter verkort, vanaf 200 km/u zelfs met 5 meter. Bovendien laten de remmen zich al even goed aanvoelen als de motor en de besturing, zodat de coureur echt het maximale uit de R8 kan halen.

Audi R8

Conclusie

Een sportwagen moet bruut, overdadig en brutaal zijn. Dus hoe kan een Audi die gepolijst en geperfectioneerd is dan een goede sportwagen zijn? Het antwoord is dat de R8 zich juist door de verfijning onderscheidt van andere supersportwagens. Omdat er minder "ruis" op de lijn zit, laat het mechaniek zich beter aanvoelen. Daarmee is de Audi R8 anders, maar zeker niet minder spannend. Daarbij zorgen de vele veiligheidssystemen ervoor dat deze supersportwagen dagelijks bruikbaar is en dat minder getalenteerde bestuurders ook hard kunnen rijden met de R8. Audi is daarom geslaagd in zijn opzet en zet tegenover de botte bijlen van de concurrentie een waar precisie-instrument.

plus
  • Sportieve, maar ook luxueus
  • Extreem snel, maar ook dagelijks bruikbaar
  • Rijhulpsystemen maken racen makkelijk, maar kunnen ook uit
min
  • Onhandig grote draaicirkel
  • Forse duurder dan eerste generatie R8
Mercedes GTMercedes GT
"Kwajongensdroom"
BMW i8BMW i8
"De toekomst volgens BMW"
Nissan GT-RNissan GT-R
"Verkoopknaller"
Lexus LCLexus LC
"Uit de hand gelopen experiment"
McLaren 650SMcLaren 650S
"Laagvliegen"