28 oktober 2018
Feedback
Audi Q8

Audi Q8

Onderscheidend vermogen

Autotest | Wat is de belangrijkste reden om voor een SUV te kiezen? Is dat om de praktische mogelijkheden? Of is het om de onderscheidende factor? Voor wie op zoek is naar maximale ruimte en functionaliteit, biedt Audi sinds jaar en dag de Q7. Voor wie zich ook nog eens wil onderscheiden met bijzondere vormgeving en ultieme luxe, komt daar nu de Q8 bij.

Ooit werd iedere nieuwe auto individueel ontworpen. Ieder model stond op een eigen platform, had op maat gemaakte techniek en unieke vormgeving. Inmiddels gebruiken veel merken standaard componenten waarmee relatief eenvoudig nieuwe modellen zijn te ontwikkelen. De Volkswagen-groep is eigenaar van vele merken (waaronder Audi) en was daarom één van de eerste fabrikanten om voor deze aanpak te kiezen. Zo staan op het platform voor grote SUV's niet minder dan zes modellen: de Audi Q7, Volkswagen Touareg, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en nu ook de Audi Q8.

Audi Q8

Al deze auto's staan weliswaar op dezelfde basis, maar hebben dankzij een andere aankleding en andere fijnafstelling toch een eigen karakter. Bij de Audi Q8 ligt de nadruk op schoonheid en verfijning. Het koetswerk is een mix tussen een SUV en een coupé. Daarom ligt de achterruit relatief vlak en is gekozen voor "stijlloze" zijruiten (waarvan de achterste niet geheel openen). De grille wordt naar keuze uitgevoerd in zilver, zwart of in de carosserie-kleur. In vergelijking met de Q7 is de Q8 korter (-6 cm), breder (+2 cm) en lager (-3 cm).

Ruimte

Ondanks de vlakliggende achterruit is de instap achterin eenvoudig en biedt de Q8 volop ruimte op de (verschuifbare) achterbank. De bagageruimte is met 605 liter (uitbreidbaar tot 1.755 liter) minder groot dan die van meer vierkante SUV's, maar in absolute zin nog steeds enorm. Kortom: ondanks de afwijkende vormgeving is de Q8 niet minder functioneel dan meer conventioneel gelijnde SUV's.

Audi Q8

Voorin biedt de Q8 geen coupé-gevoel. De zit is hoog en de grote stoelen staan rechtop. In plaats van het geborgen gevoel van een coupé, geeft de Q8 het machtige gevoel een grote en onverslaanbare machine te mogen besturen.

Uitrusting

Om ervoor te zorgen dat de Q8 overtuigt als meest luxe SUV, is veel van de techniek van het topmodel van Audi overgenomen. Net als in de Audi A8, zijn ook bij de Q8 vrijwel alle knoppen vervangen door beeldschermen die lopen van achter het stuurwiel tot laag in de middenconsole. Het dashboard is daarom nog strakker dan bij andere Audi's. Daarbij hebben de beeldschermen een voordeel boven ouderwetse knoppen: de bestuurder kiest nu zelf welke knoppen waar zijn te vinden.

Audi Q8
Audi Q8

Het eerste prototype van de Q8 werd tijdens een ontwikkelaarsconferentie van Google in 2017 ingezet om te tonen hoe ver automatisering in de auto kan gaan. In dit productiemodel is helaas weinig over van die innovatieve systemen. Het infotainment-systeem is modern maar niet opmerkelijk met alle gebruikelijk audio, communicatie en navigatiefuncties. De Q8 is leverbaar met twee audiosystemen van Bang & Olufsen. Het zogenaamde "Premium soundsystem" klinkt niet slecht, maar kan qua helderheid en de dynamiek niet in de schaduw staan van het (veel duurdere) "Advanced soundsystem". Let op dat voor ondersteuning van Apple Carplay en Android Auto moet worden bijbetaald; dit vereist de zogenaamde "smartphone interface".

Als het gaat om actieve veiligheid is de Q8 leverbaar met alle moderne semi-zelfrijdende functies, maar vrijwel geen daarvan is standaard. Een andere zinvolle optie is akoestisch ofwel dubbel glas, waarmee de Q8 nóg stiller wordt. Gezien de omvang van de auto is de optionele 360 graden camera aan te bevelen. De "HD Matrix LED" koplampen geven een spierwitte en zeer sterke lichtbundel die de veiligheid aanzienlijk vergroot op wegen met weinig of geen verlichting.

„De combinatie van het adaptieve onderstel en de vierwielbesturing zorgt ervoor dat de Q8 een maatje kleiner voelt dan hij eigenlijk is“

Rijden

Op het moment van schrijven is de Q8 er met twee diesel-motoren: de 30 TDI en de 50 TDI. Die getallen staan niet voor 3.0 en 5.0 liter cilinderinhoud, maar geven slechts een rangorde aan. De testauto is voorzien van de 50 TDI motor en dat is de sterkste dieselmotor die op het moment van schrijven leverbaar is. Deze 3.0 liter zescilinder levert 286 pk / 600 Nm plus een prachtig diep, sportief en tegelijkertijd ingetogen geluid.

De prestaties van de "Q8 50 TDI" zijn in absolute zin goed.  Echter, wanneer de cijfers met andere SUV's uit dezelfde stal worden vergeleken is de Q8 niet het topmodel waarop werd gehoopt. De Audi Q7 is met exact dezelfde motor sneller. De minder exotische Volkswagen Touareg heeft minder vermogen, maar accelereert desondanks sneller naar de 100 km/u. Nogmaals: dit is puur theoretisch, want in de praktijk komt de Q8 50 TDI absoluut geen vermogen tekort. De enige echte kritiek betreft de reactie op het gaspedaal: die is indirect en met een alerter karakter had de Q8 meer overtuigd als sportief model.

Audi Q8

Om brandstof te besparen is de Q8 voorzien van een sterk afgeslankte vorm van hybride-aandrijving. Tijdens het afremmen wordt energie gewonnen waarmee later het start/stop-systeem wordt gevoed. Daarbij kan de Q8 de motor tijdens het rijden bij lage belasting zelfs tijdelijk uitschakelen. Zodra meer vermogen wordt gevraagd, start de motor razendsnel, onhoorbaar en dus onmerkbaar. Van deze techniek is weinig anders te merken dan een relatief laag verbruik. De testrit kostte 7.0 liter per 100 km en dat is vergelijkbaar met het praktijkverbruik van SUV's die een maatje kleiner zijn.

Weggedrag

Zoals het hoort bij een SUV, heeft de Q8 vierwielaandrijving, de nodige elektronische hulpsystemen én een forse bodemvrijheid (25.4 cm) om terreinrijden mogelijk te maken. Toch zal de Q8 de meeste tijd doorbrengen op de snelweg en daar ging dan ook de meeste aandacht naar uit. Het onderstel heeft standaard instelbare dempers of, optioneel, luchtvering. De testauto heeft het standaard onderstel plus 22 inch velgen en daarmee is het weggedrag duidelijk sportiever dan dat van de Audi Q7. Optioneel is vierwielbesturing leverbaar en dat maakt echt een verschil: de Q8 is in de stad wendbaarder en op de snelweg stabieler.

De combinatie van het adaptieve onderstel en de vierwielbesturing zorgt ervoor dat de Q8 een maatje kleiner voelt dan hij eigenlijk is. Vanwege de hoge zitpositie is bij snel bochtenwerk nog steeds merkbaar dat de Q8 meer overhelt dan een lage personenauto. Tegelijkertijd geeft het verfijnde onderstel een uiterst capabel en vertrouwenwekkend gevoel dat hoort bij een topmodel.

Audi Q8

Conclusie

Audi had al een grote SUV, de Q7. Met de Q8 doet Audi er in alle opzichten een schepje bovenop. Het uiterlijk is meer uitgesproken, de techniek is geavanceerder en de rijeigenschappen zijn nog beter. In de praktijk is de Q8 echter niet zo uitgesproken als het uiterlijk doet vermoeden. Ondanks het uiterlijk geeft de Q8 geen coupé-gevoel. De sterke motor maakt de Q8 niet bijzonder snel, maar wel machtig. Het weggedrag is niet scherp of sportief, maar wel capabel. De techniek is niet innovatief, maar wel modern.

Als het gaat om ruimte en functionaliteit doet de Q8 niet onder voor meer conventioneel gelijnde concurrenten. Typisch Audi is dat de standaard-uitrusting uiterst sober is en dat de auto pas compleet is met de nodige opties. Dat kan worden omschreven als "karig", maar het kan ook worden uitgelegd als een mogelijkheid om de auto helemaal naar eigen inzicht samen te stellen. Kortom: de Audi Q8 is in alle opzichten anders en zelfs iedere Q8 is uniek. En laat dat nou precies de bedoeling zijn!

plus
  • Zeer ruim
  • Sterke, stille 50 TDI motor
  • Uitstekende rijeigenschappen
min
  • Geen coupe-gevoel
  • Karige standaard-uitrusting
  • Achterste zijruiten niet geheel te openen
Tesla Model XTesla Model X
"Het kan dus wél"
Land Rover VelarLand Rover Velar
"Opportunist"
Volkswagen TouaregVolkswagen Touareg
"Topmodel"
Mercedes GLE CoupeMercedes GLE Coupe
"Niet omdat het moet, maar omdat het kan"
BMW X6 BMW X6
"Doe eens wat anders"