Audi A8 (1994 - 2004)
Nieuwe zescilinder voor Audi A8
De vorige generatie van de Audi A8 was ook met een zescilinder verkrijgbaar. Doordat Audi destijds eveneens volop gewichtsbesparende constructies toepaste, leverde ook deze benzineversie -ondanks de relatief geringe cilinderinhoud- ook al prestaties die het segment waardig zijn. De aluminium V6 met vijfkleppentechniek haalt uit 2.976 cc cilinderinhoud een vermogen van 162 kW (220 pk) bij 6.300 t/min. Het maximum draaimoment bedraagt 300 Nm en wordt bereikt bij 3.200 t/min. Ondanks het forse vermogen en het formaat van de auto bedraagt het gemiddelde verbruik van de A8 3.0 multitronic 9,6 liter op 100 km. De kracht van de motor komt tevens tot uitdrukking in het sportieve motorgeluid. Twee dicht bij de motor geplaatste 2-traps metaalkatalysatoren breken schadelijke emissies vrijwel direct af op de plaats waar ze ontstaan. Alle uitvoeringsvarianten van de 3.0 V6 voldoen dan ook aan de EU4-emissienorm.
De nieuwe Audi A8 3.0 wordt geleverd met traploze multitronic transmissie. Vermogensverliezen worden volgens Audi tot een minimum beperkt en de multitronic transmissie zou minder verbruiken dan een traditionele automaat. Uniek aan de multitronic versnellingsbak is de traploos variabele overbrenging, waardoor de A8 3.0 gevrijwaard blijft van schokken die vaak optreden wanneer een conventionele automaat op- of terugschakelt. Het toerental neemt gelijkmatig toe met de acceleratie. Het elektronische regelprogramma van de transmissie signaleert bovendien of de bestuurder een snelle, sportieve rijstijl heeft, of juist een rustigere, economische rijstijl en selecteert op basis van die informatie de juiste overbrengingsverhouding. Door de transmissiehendel in de tweede schakelsleuf te plaatsen en deze naar voren of naar achteren te bewegen, kan de bestuurder handrnatig zes vaste overbrengingsverhoudingen selecteren. Als optie is een multifunctioneel stuurwiel met schakelfunctie verkrijgbaar, waarmee de bestuurder vanaf het stuurwiel kan schakelen.