24 oktober 2019
Audi A6

Audi A6

Audi A6 nu ook als plug-in hybrid

Autozine
24 oktober 2019 | Audi breidt het modelprogramma van geƫlektrificeerde modellen in hoog tempo uit. Alleen al in de tweede helft van 2019 introduceert het merk vijf Audi's met plug-in hybrid-aandrijving. De nieuwste in die lijn zijn de Audi A6 sedan 55 TFSI e Quattro Competition, die vanaf eind deze maand te bestellen is vanaf 79.820 euro, en een lichtere instapversie die eind dit jaar volgt.
Nieuwe vloermatten voor de Audi A6?
Dat kan! Vanaf € 35,-
Just Carpets.nl

 

Audi breidt het aanbod in de middenklasse en het luxesegment uit met plug-in hybrid-versies van de A7 Sportback, A8, Q5 en Q7 die alle het 'TFSI e' logo dragen. Nieuw binnen die serie is de sportieve Audi A6 sedan 55 TFSI e Quattro Competition (gecombineerd verbruik in l/100 km: 2,1-1,9; gecombineerd energieverbruik in kWh/100 km: 17,9 - 17,4; gecombineerde CO2-emissies in g/km: 47 - 43). Zijn 2.0 TFSI viercilinder turbo-benzinemotor levert 185 kW / 252 pk; de elektromotor (geïntegreerd in de 7-traps S-Tronic-automaat) is goed voor een piekvermogen van 105 kW. Gecombineerd leveren de twee krachtbronnen een systeemvermogen van 270 kW / 367 pk bij een maximaal systeemkoppel van 500 Nm dat beschikbaar is vanaf 1.250 tpm. De lithium-ion batterij, die achterin de auto is ondergebracht, heeft een capaciteit van 14,1 kWh.

Audi A6

Hij sprint in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 250 km/u. Puur elektrisch bedraagt de topsnelheid 135 km/u, terwijl de maximale actieradius bij volledig elektrisch rijden volgens de WLTP-procedure is vastgesteld op 53 kilometer.

De aandrijving in de Audi A6 55 TFSI e Quattro Competition is zo ontworpen dat klanten het grootste deel van hun dagelijkse kilometers elektrisch, lokaal emissievrij en nagenoeg geruisloos rijden. Ze kunnen daarbij kiezen uit drie rijstanden: 'EV' voor volledig elektrisch, 'Hybrid' voor de efficiënte combinatie van beide krachtbronnen en 'Hold', om de elektrische energie te bewaren tot het moment dat die nodig is, bijvoorbeeld in de binnenstad of in een milieuzone. In de 'Hybrid' stand garandeert de voorspellende rijstrategie maximale efficiency en maximale mogelijkheden om volledig elektrisch te rijden. Zo 'kijkt' het systeem vooruit, om het laatste deel van de route volledig elektrisch te kunnen afleggen, en werkt het daar naartoe door de batterij via de verbrandingsmotor al tijdig op te laden. De predictive efficiency assistent neemt vervolgens de fijnere planning tijdens de route voor zijn rekening. Daarbij wordt informatie aangewend die afkomstig is van de navigatie, online verkeersinformatie, de rijstijl van de bestuurder en sensoren in de auto, zoals de camera en radar. Op basis van die informatie worden de individuele krachtbronnen aangestuurd, en wordt bepaald of de auto 'zeilend' uitrolt of juist het afremmen op de motor gebruikt om energie terug te winnen.

Het opladen van de A6 55 TFSI e Quattro Competition kan bij publieke laadpunten tot 7,4 kW aan laadvermogen via de bijgeleverde mode 3 kabel. Het duurt dan ongeveer 2,5 uur om een volledig lege batterij weer op te laden. Onderweg biedt de Audi e-tron Charging Service toegang tot meer dan 110.000 laadpunten in Europa, die via de myAudi app te vinden zijn. Via die app is ook het laadproces in te stellen, evenals de klimaatregeling in de auto vóór vertrek.

Standaard voor deze uitvoering zijn het S-line exterieur, het zwarte stylingpakket, zwarte buitenspiegelkappen en privacy glas. Matrix LED-koplampen, sportstoelen, automatische airconditioning met vier zones, Audi virtual cockpit, een sportonderstel, 19 inch velgen en rode remklauwen zijn andere kenmerkende voorzieningen.

De Audi A6 sedan 55 TFSI e quattro Competition is vanaf eind oktober te bestellen, vanaf € 79.820, en arriveert eind dit jaar bij de Nederlandse dealers. De vanafprijs van het plug-in hybrid instapmodel dat eind 2019 volgt, wordt in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.