Audi A5 Sportback (2009 - 2016)
Atleet op dieet
De "Sportback" is de meest verkochte versie van de Audi A5. Deze uitvoering heeft de lijnen van een coupé, maar heeft desondanks vier portieren en een royale bagageruimte. Voor modeljaar 2012 is het uiterlijk van de A5 letterlijk en figuurlijk aangescherpt. De lijnen zijn iets agressiever geworden, waardoor de A5 aan karakter heeft gewonnen.
Het interieur is opgewaardeerd door zowel de vormgeving als de luxe van de grotere Audi A6 te "lenen". Het stuurwiel heeft een minder grote kern, waardoor het er sportiever uitziet. Rondom groepen van knoppen zijn randen van chroom aangebracht. Dat ziet er niet alleen chiquer uit, het maakt ook in één oogopslag duidelijk dat knoppen een soortgelijke functie vervullen (airco, audio, etc.). Het beige interieur met onbewerkt eikenhout zorgt voor een warme atmosfeer ("Poetry", heet deze variant bij Audi). De auto op de foto heeft het meer sportieve zwart/grijze interieur.
Audio en navigatie
Audi's Multi Media Interface ("MMI") heeft voortaan minder toetsen en is daarom eenvoudiger te bedienen. De knoppen voor "volgende" of "vorige" nummer zijn echter komen te vervallen en dat is onpraktisch. Ondanks alle goede bedoelingen van Audi, is het koppelen van een MP3-speler via Bluetooth een complexe procedure. Het aansluiten van een iPod via een kabel werkt juist eenvoudig en probleemloos.
Het standaard audiosysteem klinkt al heel verdienstelijk. Optioneel is een B&O audiosysteem leverbaar dat beduidend beter klinkt. Het heeft een rijkere klank, een krachtiger geluid en meer ruimtelijkheid.
Verwacht echter niet de superieure geluidskwaliteit die het optionele B&O audiosysteem in de Audi A6/A8 levert. Dat gebruikt hoogwaardigere materialen voor de luidsprekers (die in heuse klankkasten zijn gebouwd) en heeft een veel krachtigere versterker. Gezien de prijs is het B&O audiosysteem voor de Audi A5 echter een prima aanbod.
Het navigatiesysteem kan beelden van Google Earth gebruiken waarover de te rijden route wordt geprojecteerd. In de praktijk blijkt dit veel meer te zijn dan een "gadget". De bestuurder weet hoe een afslag er uitziet en dat maakt het makkelijker om de instructies uit te voeren. Omdat zelfs zichtbaar is hoe het landschap er uit zal zien (weilanden, woonwijk, industriegebied, etc), kan ook de rijstijl van tevoren worden aangepast.
Het tonen van satellietbeelden vraagt wel een continue Internet-verbinding en dat kan, zeker in het buitenland, een kostbare aangelegenheid worden.
3.0 TFSI
Hét grote nieuws is onder de motorkap te vinden. Alle motoren zijn met een stofkam nagelopen. Dankzij talloze verfijningen zijn alle krachtbronnen zowel sterker als zuiniger geworden. Het verschil bedraagt gemiddeld 11%, maar de razendsnelle Audi S5 is zelfs 18% zuiniger geworden (zonder in te leveren op prestaties).
Eerst is gereden met de 3.0 TFSI benzinemotor. Om het verbruik te beperken is voortaan een "Efficiency"-modus beschikbaar. Hiermee heeft niet alleen de motor een terughoudend karakter, ook grootverbruikers zoals de airconditioning zingen een toontje lager. Verwacht desondanks geen spectaculair lage verbruikscijfers; reken in de praktijk op iets minder dan 10 liter per 100 km.
Wie aanspraak wil maken op alle driehonderd paardenkrachten die de 3.0 TFSI te bieden heeft, moet een kunstmatige weerstand in het gaspedaal overwinnen (of simpelweg kiezen voor de Dynamische modus). Dan komt de zescilinder tot leven, briest de compressor en schiet deze machtige atleet er met nog meer overmacht vandoor dan voorheen.
1.8 TFSI
De 1.8 liter viercilinder motor is geheel nieuw ontwikkeld. De CO2-uitstoot is tot 136 gram per kilometer gedaald (wat resulteert in 20% bijtelling), terwijl het vermogen met 10 pk toenam.
Alhoewel van dit extra vermogen weinig merkbaar is, is het karakter van de nieuwe basismotor heel anders. De nieuwe krachtbron reageert veel gretiger op het gaspedaal. Het vermogen wordt met zo veel agressie opgebouwd, dat de 1.8 TFSI op papier minder snel is dan de 3.0 TFSI, maar minstens zo veel rijplezier biedt!
Bovendien laat ook deze bescheiden viercilinder een uiterst sportief geluid horen wanneer hard wordt gereden.
De reactie op het gaspedaal is in "Efficiency"-mode (wederom) uiterst terughoudend. Dat zorgt als vanzelf voor een kalme rijstijl en dus een laag verbruik. Toch is ook dan het door Audi beloofde verbruik van 5,9 liter per 100 km niet haalbaar. Zelfs een rit over louter binnenwegen kostte 6,9 liter per 100 km. Wie vlot met de verkeersstroom meerijdt, moet rekenen op zo'n 8 liter per 100 km.
2.0 TDI
De meest spaarzame A5 is de 2.0 liter diesel. De 2.0 TDI is goed voor 188 pk / 380 Nm en overtreft daarmee de 1.8 TFSI (170 pk / 320 Nm). Toch is het karakter veel lomer en bijt de diesel minder daadkrachtig door wanneer vol gas wordt gegeven.
Daar staat tegenover dat het door de fabriek opgegeven verbruik met de A5 diesel het makkelijkst is te benaderen (testverbruik: 5,5 liter per 100 km). De dieselmotoren zijn zo stil, dat het verschil tussen diesel en benzine binnen de auto onhoorbaar is.
Veiligheid
Om de veiligheid te vergroten zijn diverse "bestuurdersassistenten" uit de grotere A6 nu ook beschikbaar op de A5. Zo kan de A5 bij snelheden tot 30 km/u geheel zelfstandig remmen voor obstakels. Waarschuwingslampjes in de buitenspiegels geven aan wanneer zich een voertuig in de dode hoek bevindt. Wanneer dan toch van rijstrook wordt gewisseld, knipperen deze oranje LEDs zo fel dat zelfs de meest slaperige chauffeur de waarschuwing niet kan missen.
Het lagere verbruik is niet alleen te danken aan efficiëntere motoren, maar ook aan de elektrische stuurbekrachtiging (besparing: 0,3 liter per 100 km). Bovendien biedt dat de mogelijkheid om een computer aan de besturing te koppelen. Daarmee blijft de A5 met het optionele "Active Lane Assist" voortaan automatisch binnen de lijnen op het wegdek.
Wanneer in een flauwe bocht niet wordt gestuurd, doet de computer dat zelfs geheel zelf. Het voelt alsof twee magneten elkaar afstoten, waardoor de A5 vanzelf binnen de belijning van het wegdek blijft. Dat klinkt echter mooier dan het is: na enige tijd weet de bestuurder niet meer welke krachten op het stuurwiel kunstmatig door de computer worden opgewekt en wat door oneffenheden in het wegdek wordt veroorzaakt.
Weggedrag
Niet alleen de motoren zijn verbeterd, Audi heeft ook het onderstel op alle punten verfijnd en verbeterd. Het verschil met de eerste generatie van de A5 is vrijwel direct merkbaar: de A5 voor modeljaar 2012 reageert alerter op het stuurwiel. Bovendien voelt de auto minder zwaar, wat het sportieve karakter ten goede komt.
Conclusie
Audi's "atleet in maatpak" is op dieet geweest. Dat heeft de A5, in al zijn verschijningsvormen, goed gedaan. Dankzij het aangescherpte uiterlijk onderscheidt de A5 zich nadrukkelijker van de andere modellen. Het interieur is verfraaid met elementen uit de A6. Het gecombineerde audio- en navigatiesysteem is voortaan eenvoudiger te bedienen. De integratie met GoogleMaps komt de duidelijkheid van het navigatiesysteem ten goede.
Alhoewel het karakter van de A5 niet is veranderd, zijn de rijeigenschappen merkbaar verbeterd. De A5 voelt voortaan lichter, levendiger en daarom sportiever. Datzelfde geldt voor de motoren: die zijn sterker en zuiniger geworden. Met name de nieuwe 1.8 TFSI is een aanrader; die levert minstens zo veel rijplezier als de zwaardere motoren, maar tegen een veel bescheidener prijskaartje.
- Uitstekende wegligging
- Praktisch, functioneel en toch sportief
- Prima prestaties, beschaafd verbruik met 1.8 TFSI motor
- Pas echt compleet met (kostbare) opties
- Koppelen Bluetooth apparaat onnodig complex
- Pas op voor hoge kosten bij continu gebruik van Google Earth