Audi A5 (2007 - 2016)
Audi A5 succesvol in Michelin Challenge Bibendum
In het Chinese Sjanghai, waar de Michelin Challenge Bibendum dit jaar werd gehouden, haalde de Audi A5 3.0 TDI met het ultra low emission system de hoogste scores op het gebied van emissies, rijeigenschappen en acceleraties. De Audi A5 3.0 TDI met ultra low emission system deed mee in de categorie Prototypes, maar de emissietechnologie die de TDI's van Audi zo tot de schoonste diesels ter wereld maakt, is zo goed als klaar voor serieproductie.
Kernpunten ervan zijn de toepassing van het additief AdBlue en een DeNOx-katalysator waardoor de NOx-uitstoot bijvoorbeeld met 90% daalt. In de loop van 2008 worden de Audi A4 en Audi Q7 leverbaar met de 3.0 TDI met het ultra low emission system. Dankzij deze technologie voldoen deze modellen nu al aan de huidige LEV-II BIN-5-norm, de strengste emissienorm ter wereld. Bovendien zijn de TDI-motoren met het ultra low emission system ook al klaar voor de verwachte eisen van de Europese emissienormen (EU 6), die in 2014 van kracht worden.
Audi kreeg in Sjanghai ook prijzen voor andere modellen. Een prototype op basis van de Audi A6 2.7 V6 TDI (132 kW/180 pk), voorzien van een start/stopsysteem en microhybridetechnologie liet een gemiddeld verbruik van 5,79 l / 100 km voor zich noteren. Het start/stopsysteem zorgt ervoor dat de motor afslaat bij bijvoorbeeld een verkeerslicht en het microhybridesysteem zet bewegingsenergie die vrij komt bij bijvoorbeeld afremmen om in elektrische energie. Beide voorzieningen zijn ook vrijwel klaar voor toepassing in serieproductie.
Een Audi A3 1.9 TDIe was tijdens de Michelin Challenge Bibendum goed voor een gemiddeld verbruik van 3,78 liter per 100 kilometer. Daarmee toonde hij aan hoe efficiënt en zuinig de TDI motoren van de huidige productiemodellen zijn.