Audi A4 (2004 - 2007)
Audi RS4 nu ook als Avant en Cabriolet
De Audi RS 4 is uitgerust met FSI-technologie. Met een maximaal vermogen van 420 pk kan de V8-motor een toerental bereiken van 8.250 toeren per minuut. Het maximale koppel van 430 Nm wordt bereikt bij een toerental van 5.500 toeren per minuut.
Een belangrijk uitgangspunt voor de technische ontwikkelaars van Audi was het optimaliseren van de verhouding tussen gewicht en vermogen van de auto; de Audi RS 4 mocht geen gram overtollig gewicht bevatten. De voorspatborden en de achterklep zijn daarom vervaardigd van aluminium, evenals de meeste onderdelen van het chassis en de ophanging. De speciaal ontworpen RS-kuipstoelen zijn vederlicht. Het resultaat is een verhouding tussen vermogen en gewicht van 3,93 kilo per pk.
De nieuwste generatie permanente vierwielaandrijving van Audi, voor het eerst toegepast in de RS 4, zorgt voor een asymmetrische/dynamische overbrenging van het koppel en heeft een zelfsperrend centraal Torsen-differentieel. In de RS 4 wordt de Quattro-aandrijving aangevuld door de Audi Dynamic Ride Control (DRC), waardoor het rollen en duiken van de carrosserie wordt verminderd.
Optioneel voor alle RS 4 modellen is vanaf augustus 2006 een keramische reminstallatie op de vooras bestelbaar. De remschijven van koolstofvezel en siliciumcarbide zijn half zo zwaar als stalen schijven en goed bestand tegen hoge belastingen. De levensduur ligt op 300.000 kilometer. De keramische remmen zijn te herkennen aan de speciale antracietkleurige remzadels met Audi Ceramic-opschrift.