Audi S3
Voorsprong door... ?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Audi S3 wordt aangedreven door een 2.0 liter motor die goed is voor 300 pk. En daarmee heeft Audi, in ieder geval op het moment van schrijven, het record in handen. En ook op papier is de S3 nét wat sneller dan de tegenstrevers.
Quattro
Toch zijn alleen getallen niet zaligmakend, het gaat om het uiteindelijke karakter van de auto. De meeste compacte, snelle auto's brengen al het vermogen over op de voorwielen. Met kunst en vliegwerk en heel veel elektronica weten de fabrikanten dat vermogen in goede banen te leiden. Rechtuit accelereren gaat dan prima, maar in de bocht is bij de concurrenten voelbaar dat de krachten van zowel de aandrijving (rechtuit) als de besturing (zijwaarts) te groot zijn. Het gevolg is dat zo'n auto trekt in het stuurwiel en niet altijd het gewenste spoor volgt.
Achterwielaandrijving lost alle problemen met de besturing op, maar alleen de achterwielen kunnen een groot motorvermogen nog steeds niet verwerken. Zeker op slecht wegdek of bij slecht weer kan zoveel wielspin optreden dat het volledige vermogen nog steeds niet effectief kan worden benut. Zo'n auto is uiterst spectaculair, maar niet snel.
Vierwielaandrijving, bij Audi bekend als "Quattro" is de oplossing. Omdat het vermogen op alle vier de wielen wordt overgedragen, kan de Audi S3 onder alle omstandigheden maximaal presteren. Sterker nog: omdat het vermogen optimaal over de voor- en achterwielen wordt verdeeld, "wringen" de banden minder en is de grip nog beter.
De Audi S3 heeft echter veel meer in huis dan alleen vierwielaandrijving. De testauto is voorzien van een (optionele) automatische versnellingsbak met dubbele koppeling genaamd "S-Tronic". Wanneer de ene versnelling in gebruik is, wordt de volgende alvast klaargezet. In plaats van schakelen wordt slechts van koppeling gewisseld en dat verloopt extreem snel. Bij voluit accelereren valt de S3 daarom nooit terug in de toeren. Het effect is overduidelijk: met S-Tronic sprint de S3 in 4.8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u; 0.2 seconden sneller dan de handgeschakelde versie.
Praktijk
Tot zover de theorie, nu de praktijk. Bij het starten van de motor klinkt een diepe, kwade grom. Vooral buiten de auto is dat geluid imposant, binnenin is het allemaal iets subtieler.
Kalm rijden met de S3 is geen enkel probleem. Dit is geen sportwagen die vanaf het eerste moment nerveus of opdringerig is. Het is echter wel een auto die meteen laat weten tot heel wat in staat te zijn. De reactie op het gaspedaal is zeer direct en alles gaat met zoveel gemak, dat het de bestuurder onmiddellijk duidelijk is dat de S3 heel veel meer in zijn mars heeft.
Toch is de S3 op lage snelheid niet prettiger dan een gewone Audi A3. De brede banden zijn goed hoorbaar en het motorgeluid gaat al snel vermoeien. Voor woon-werk verkeer is een gewone A3 op de lange termijn een verstandigere keuze.
Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt loopt de snelheid in rap tempo op, maar blijft het verwachte spektakel uit. Dankzij de vierwielaandrijving en de razendsnel schakelende "S-Tronic" versnellingsbak presteert de S3 zonder enige moeite. Een sprint vanuit stilstand is interessant zoals een wetenschappelijk experiment interessant is: het is fascinerend om mee te maken hoe de techniek het vermogen perfect omzet in maximale prestaties. Op een plof uit de uitlaten tijdens het schakelen na, zijn alle vormen van spanning en sensatie echter ver te zoeken.
Dankzij het enorme motorvermogen is ook op hoge snelheid een grote reserve beschikbaar. Ter illustratie: pas bij 230 km/u wordt de volgende versnelling gekozen en heeft de turbomotor nog eens een tweede adem. Gevoelsmatig is de overmacht op hoge snelheden minstens zo groot als die van de veel duurdere en krachtigere Audi RS6. De remmen zijn perfect opgewassen tegen het rijden op zeer hoge snelheden en dat geeft een veilig gevoel.
Weggedrag
De S3 staat op een sportonderstel dat niet alleen stugger is dan het standaard Audi A3-onderstel, maar ook 25 mm lager is. Mede daarom blijft de S3 ook bij hoge snelheden opmerkelijk stabiel en controleerbaar.
Zelfs als het gaat om de besturing kiest Audi voor bijzondere techniek.
Dankzij "Progressive Steering" is de S3 op de snelweg stabiel
en op een bochtig parcours juist dynamisch. Desgewenst is de
auto dan tot op de millimeter te plaatsen. De wegligging
is zo goed, dat de inzittenden eerder uit de stoel worden geslingerd
dan de banden hun grip met het asfalt verliezen.
Toch gaat het allemaal té makkelijk en komt de S3 nooit tot leven. Zelfs wanneer deze snelste "hot hatch" in zijn segment iedereen en alles zoek rijdt, blijft een lach op het gezicht van de bestuurder uit. Misschien toch maar wachten op de Audi RS3?
Conclusie
"Voorsprong door techniek" luidt het credo van Audi. In dit geval mag dat heel letterlijk worden genomen, want de derde generatie van de Audi S3 zet alle denkbare technische hulpmiddelen in om beter te presteren dan de concurrentie. En met succes, want de motor is niet alleen extreem sterk (300 pk) maar dankzij Quattro vierwielaandrijving is dit ook nog eens effectief om te zetten in prestaties. Bovendien zorgt de moderne techniek ervoor dat de S3 onder alle omstandigheden veilig en comfortabel is.
De geavanceerde techniek is tegelijkertijd het sterkste en het zwakste punt van de nieuwe Audi S3. De techniek zorgt ervoor dat iedereen hard kan rijden met de S3. Wanneer andere auto's het uiterste van hun kunnen tonen, vertoont de S3 nog geen druppeltje zweet. De techniek zorgt er ook voor dat alles zo makkelijk gaat, dat de spanning en sensatie die horen bij een auto als deze jammerlijk ontbreken.
- Uitstekende wegligging
- Vermogen optimaal te gebruiken dankzij vierwielaandrijving
- Wel snel, niet opwindend