Audi A1 (2010 - 2018)
Kleine auto, grote luxe
Plaats van handelen is, hoe kan het ook anders bij een auto als deze, Monaco! Dit is de stad waar alles draait om imago, luxe en uitstraling. Alleen ruimte is een schaars goed in Monaco en daarom is een compacte auto wel zo prettig. De A1 combineert het beste van beide: alle luxe van een Audi, maar dan op een bescheiden formaat.
Voor modeljaar 2015 is het uiterlijk iets gewijzigd. De eerste generatie van de A1 had een vrolijke, ietwat guitige uitstraling. Die heeft plaatsgemaakt voor een meer zakelijke aanblik. De A1 heeft nu hetzelfde zelfverzekerde front als de A3, alleen de iets kleinere buitenmaten verraden nog dat dit Audi's instapmodel is.
Aankleding
Wat is gebleven, zijn de vele variaties in de aankleding. Zowel de dakbogen als het dak zijn in verschillende kleuren uit te voeren. Daarbij zijn er pakketten om de auto een meer elegante, sportieve of juist avontuurlijke aanblik te geven. Zo is de testauto voorzien van het "Active" pakket, bestaande uit subtiele "stootranden" rondom de wielkasten en onder de flanken. Daarbij zijn de spiegels en de balk tussen de achterlichten in een contrasterende kleur uitgevoerd.
Ook het interieur is in vele kleuren en thema's uit te voeren. Voor de testauto zijn dat uiterst beschaafde blauwtinten. Het interieur oogt (veel) hoogwaardiger dan voorheen dankzij een gewijzigde layout en diverse chromen accenten. De A1 is daarmee bijna even chique als de grotere Audi A3!
Het grote verschil zit in de binnenruimte. De ruimte voorin is prima. De beenruimte is zelfs zo groot dat ook lange bestuurders niet meer bij de pedalen kunnen met de voorstoel in de achterste stand. De ruimte achterin is echter matig; andere auto's van deze omvang bieden meer hoofd- en beenruimte achterin. De bagageruimte is redelijk.
Natuurlijk is er één punt waarop de A1 alle concurrenten verslaat: luxe! Dat begint met de voor Audi zo kenmerkende smetteloze afwerkingskwaliteit. Daarbij is de auto, met de juiste optiepakketten, zeer luxueus aan te kleden. Zo is de A1 te voorzien van dezelfde "Multi Media Interface" als in de grotere Audi's. "MMI" bestaat uit een audio-, navigatie- en communicatiesysteem inclusief Internet-verbinding.
Naast het standaard audio-systeem is voortaan ook een Bose-audiosysteem leverbaar. Het belangrijkste verschil is dat het Bose-systeem iets meer vermogen heeft; de klank is echter te kunstmatig en daarom niet beter.
De A1 is uiteraard voorzien van alle gangbare airbags en kreukelzones om een ongeluk op te vangen (passieve veiligheid). Maar als het gaat om het voorkomen van ongelukken, blijft de A1 ver achter bij de concurrentie. Zelfs auto's uit een lager segment bieden tegenwoordig meer actieve veiligheidsvoorzieningen dan dit premium-model!
Benzine: 1.0 TFSI
Audi wilde met de A1 een grotere doelgroep bereiken. Wie zich voorheen geen Audi kon permitteren, kan dat met de A1 misschien wel. Om de A1 aantrekkelijker te maken voor een nog grotere doelgroep, introduceert Audi nu twee nieuwe, zuinige motoren.
De eerste is een 1.0 liter, driecilinder benzinemotor. Deze is afkomstig van moederbedrijf Volkswagen, maar is door Audi voorzien van andere software. Bovendien heeft de krachtbron in de A1 een andere ophanging en uitlaatsysteem.
Het effect van deze relatief kleine aanpassingen is verbluffend! De kleine benzinemotor heeft bij vrijwel ieder toerental een enorme reserve paraat (95 pk / 160 Nm) en voelt daarom minstens zo krachtig als de grotere motoren! Uiteraard zijn de prestaties op papier beduidend minder indrukwekkend, maar het gevoel van superioriteit dat hoort bij Audi-rijden is even sterk aanwezig.
Het geluid van de motor doet hier iets afbreuk aan, want de driecilinder motor geeft een roffelend geluid dat juist niet bij Audi hoort. Toch heeft het merk dit geluid beter weten te onderdrukken dan de meeste concurrenten en valt het na enkele uren rijden nog nauwelijks op.
Audi kiest voor een driecilinder motor omdat dat voordeliger is in aanschaf en verbruik. Wat dit laatste betreft: zelfs op een rit met voornamelijk bergen en stadsverkeer noteerde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 5.9 liter per 100 km.
Diesel: 1.4 TDI
Ook nieuw voor modeljaar 2015 is de 1.4 liter dieselmotor. Deze telt eveneens drie cilinders en biedt vanaf een nog lager toerental nog meer trekkracht (90 pk / 230 Nm). Omdat de koppeling zeer vroeg en kordaat aangrijpt, vraagt het rijden met deze kleine krachtpatser zelfs enige gewenning!
De 1.4 TDI mocht zich ook op de buitenweg bewijzen en daar valt op dat de motor weliswaar alert reageert op het gaspedaal, maar dit uiteindelijk niet kan waarmaken. Met name op de snelweg moet nadrukkelijk worden teruggeschakeld voor vlotte tussenacceleraties.
De driecilinder-roffel is bij de dieselmotor nog beter onderdrukt dan bij de benzinemotor; wie niet beter weet denkt met een traditionele viercilinder onderweg te zijn. Het testverbruik kwam uit op 4.4 liter per 100 km.
Weggedrag
Het lagere verbruik is ook te danken aan een nieuwe stuurbekrachtiging. Voortaan is de A1 voorzien van elektrische stuurbekrachtiging. Het nadeel van mechanische stuurbekrachtiging is dat dit altijd vermogen vraagt, ook wanneer rechtuit wordt gereden. Elektrische stuurbekrachting vraagt alleen energie wanneer daadwerkelijk wordt gestuurd.
Bovendien kan de mate van elektrische stuurbekrachtiging worden gevarieerd. Zo stuurt de A1 in de stad licht en op hoge snelheid juist zwaarder zodat het makkelijker is om in een rechte lijn te rijden. Ook dat zorgt ervoor dat de A1 nog meer het gevoel geeft een volbloed Audi te rijden.
Conclusie
De Audi A1 heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2015. Het concept van de auto is niet gewijzigd: dit instapmodel maakt Audi-rijden bereikbaarder voor een grotere groep kopers. Om het Audi-gevoel te versterken is het uiterlijk aangepast en is de optielijst uitgebreid. Helaas blijft de actieve veiligheid (ongeluk voorkomen) ondanks de verjongingskuur achter bij nieuwe modellen van andere merken.
De belangrijkste aanwinst zijn de nieuwe motoren. De "1.0 TFSI" maakt de A1 significant voordeliger in aanschaf én gebruik. Dit gaat niet ten koste van de prestaties of het comfort, alhoewel het motorgeluid enige gewenning vraagt. De "1.4 TDI" heeft een al even spaarzaam karakter en brengt Audi ook voor de zakelijke rijder dichterbij.
- Prima rijeigenschappen
- Volwaardig Audi-gevoel
- Vlotte, zuinige motoren
- Matige ruimte achterin
- Driecilindergeluid vraagt gewenning
- Weinig aandacht voor actieve veiligheid