9 februari 2011
Lexus CT 200h

Lexus CT 200h

Onmogelijk goed

Autotest | "Belasting betalen zou fiscaal aftrekbaar moeten zijn", sprak een grappenmaker ooit. Mensen hebben vaak de meest onmogelijke wensen. Zo zou een auto zeer snel en toch extreem zuinig moeten zijn. Daarbij zou menigeen graag een Lexus rijden, maar dan wel voor de prijs van een alledaagse auto. Met de "Lexus CT 200h" zouden die onmogelijke wensen toch in vervulling kunnen gaan.
 

De grap in het intro is op meer dan één manier relevant. De Lexus CT 200h is de goedkoopste Lexus tot nu toe en dat is vooral te danken aan belastingvoordeel. Dankzij het lage verbruik is de auto namelijk vrijgesteld van BPM en wegenbelasting. Zakelijke rijders betalen slechts 14% bijtelling voor de "Creative Touring". Zonder die belastingvoordelen zou deze kleinste Lexus voor velen nog steeds onbereikbaar zijn.

Het lage verbruik dankt de CT 200h aan de bijzondere techniek onder de motorkap. Daar zijn namelijk twee motoren te vinden. Een verbrandingsmotor is het meest efficiënt bij een hoge, constante snelheid en op lange afstanden. Een elektromotor leent zich juist voor lage, wisselende snelheden. De "hybride"-aandrijving van deze kleinste Lexus combineert beide om een zo laag mogelijk verbruik te kunnen realiseren.

Lexus CT 200h

De computer bepaalt welke motor wanneer actief is, de bestuurder heeft hier geen omkijken naar. Bovendien worden de accu's voor de elektromotor vanzelf opgeladen tijdens het rijden, de CT 200h hoeft dus nooit aan het stopcontact.

Prestaties

Alhoewel rijden met de CT 200h geen speciale vaardigheden vereist, rijdt deze "Full Hybrid" wel anders dan een gewone auto. Na een druk op de startknop, blijft het volmaakt stil. Tot 50 km/u kan de CT 200h namelijk geheel elektrisch rijden en daarom start de benzinemotor alleen als dat echt nodig is.

Met een druk op de knop kan de bestuurder kiezen voor een normaal, extra zuinig of extra sportief karakter. In de normale stand komt de CT 200h moeiteloos mee met de verkeersstroom en valt de auto op door de rust in het interieur. De hybride-techniek is dezelfde als die van het groene icoon van moederbedrijf Toyota: de Prius. Boze tongen beweren dat de CT 200h niet meer is dan een Prius in een net pak, maar die bewering wordt al na enkele meters rijden ontkracht. De CT 200h heeft het raffinement van een echte Lexus.

Lexus CT 200h

In de "eco"-modus is de reactie op het gaspedaal minder direct, om de bestuurder aan te sporen kalmer te rijden. Daarbij doen ook "grootverbruikers" zoals de airconditioning een stapje terug om het verbruik te verlagen. In de stad of op bochtige parcours is de CT 200h in de eco-stand storend traag. Op buitenwegen zijn de prestaties wel voldoende en helpt deze modus het verbruik te verminderen.

In de sportieve stand kleurt de verlichting van de klokken rood en wordt de "eco-meter" vervangen door een toerenteller. De besturing wordt merkbaar zwaarder, zodat de bestuurder meer gevoel krijgt met de auto. De elektromotor en benzinemotor werken nu tegelijkertijd om maximale prestaties te kunnen leveren. Alhoewel de CT 200h ook dan geen snelle auto is, zijn de prestaties zeker goed te noemen.

Lexus CT 200h

De CT is standaard voorzien van een automatische versnellingsbak. Deze heeft geen vaste versnellingen maar kiest afhankelijk van de situatie de ideale verhouding. Dat helpt om het verbruik te verlagen, maar gaat zeker bij sportief rijden gepaard met een zeurderig geluid. Bij kalm rijden verhoogt de "CVT"-automaat het comfort juist, omdat de auto in één vloeiende beweging lijkt te accelereren.

Verbruik

Volgens Lexus verbruikt de CT 200h gemiddeld 3.8 liter benzine per 100 km (CO2 uitstoot: 87 gram per kilometer). Daarmee zou deze Lexus zelfs zuiniger zijn dan de hybride modellen van Toyota! Helaas is het beloofde lage verbruik in de praktijk niet of nauwelijks haalbaar. De testauto stond op 16 inch velgen, waardoor het verbruik zou oplopen tot 4.1 liter per 100 km (94 gram CO2 per km). Desondanks kwam het verbruik zelfs bij een rit met een maximumsnelheid van 80 km/u niet verder dan 4.6 liter per 100 km.

Lexus CT 200h

Wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden, meldt de computer 5.7 liter per 100 km. Meer dan 6.6 liter per 100 km verbruikt de CT 200h nooit, zelfs niet wanneer regelmatig de beloofde topsnelheid van 180 km/u wordt aangesproken.

Lexus CT 200h

Rijeigenschappen

Rijden met een Lexus behoort een superieur gevoel te geven. Alhoewel de prestaties niet meer dan voldoende zijn, is het weggedrag ronduit subliem. Bij het ontwerp van de auto heeft Lexus er alles aan gedaan om het gewicht zo veel mogelijk in het midden te concentreren. Zo zijn de accu's voor de achteras geplaatst en is waar mogelijk gewicht bespaard. Dat gaat zo ver, dat zelfs het audiosysteem minder weegt dan gebruikelijk.

Het onderstel is voor Lexus-begrippen ongebruikelijk stug en dat past bij het karakter van de auto. Het resultaat van al deze inspanningen is een absoluut subliem gevoel in het stuurwiel en een meer dan uitstekende wegligging. Premium auto's met een overbemeten motor geven een superieur gevoel omdat de krachtbron altijd een enorme reserve paraat heeft, de CT 200h haalt de superioriteit uit een onderstel dat altijd meer kan. De CT levert daarom ondanks het milieuvriendelijke karakter volop rijplezier. Sterker nog: dit is het type auto waar menigeen graag een rondje extra mee rijdt.

Lexus CT 200h

Ook is de zogenaamde "rechtuitstabiliteit" uitzonderlijk goed: de CT rijdt zonder enige correctie volmaakt rechtuit, zodat op de snelweg nauwelijks stuurcorrecties nodig zijn. Dit valt misschien niet direct op, maar het maakt het rijden met de CT op de lange afstand achteraf minder vermoeiend. Remmen doet de CT krachtig en perfect controleerbaar, en dat draagt bij aan een groot gevoel van veiligheid.

Een echte Lexus

Recht van voren gezien is de CT een echte Lexus dankzij de scherpe blik en zelfverzekerde uitstraling. Van de zijkant gezien valt op dat de overgang voor de voorwielen groter is dan die achter de achterwielen. Daardoor lijkt het alsof het koetswerk de wielen voorbij wil en dat geeft geen dynamische uitstraling. De CT is de eerste hatchback van Lexus en dat is op z'n zachtst gezegd merkbaar. De achterzijde heeft weinig charisma en doet verdacht veel denken aan de Subaru Impreza.

Lexus CT 200h

Het Lexus-gevoel komt vooral tot uiting dankzij de "kwaliteitsbeleving", om maar eens een marketingterm aan te halen. De afwerkingskwaliteit is uitstekend en de portieren vallen met een solide plof dicht. De hoofd- en beenruimte voorin is goed. De benodigde ruimte voor de accu's van de hybride-aandrijving gaat vooral ten koste van de beenruimte op de achterbank, die is matig tot slecht. Volwassenen kunnen alleen achterin zitten als de bestuurder en bijrijder (zeer) inschikkelijk zijn. De bagageruimte is met 350 liter (uitbreidbaar tot 985 l) juist gemiddeld groot.

Gezien de prijs is de standaarduitrusting goed verzorgd. Het audiosysteem met tien luidsprekers is voor een auto in deze prijsklasse van uitstekende kwaliteit. Helaas is het bijbehorende navigatiesysteem hetzelfde als in iedere andere Lexus, terwijl moederbedrijf Toyota inmiddels een (veel) moderner systeem in huis heeft. Met de juiste opties kan de CT worden voorzien van alle luxe die ook beschikbaar is op de grotere Lexus modellen. Het zorgt er allemaal voor dat de CT 200h vanaf het eerste moment veel meer is dan zomaar een auto.

Lexus CT 200h

Conclusie

Presteert Lexus met de "CT 200h" het onmogelijke? Grotendeels wel. Dankzij hybride aandrijving zijn de prestaties goed en is het verbruik zeer laag. De CT is in de praktijk echter lang niet zo zuinig als beloofd; de auto is daarom vooral voor de fiscus extreem zuinig. Daar staat tegenover dat het weggedrag subliem is en daarmee de "Lexus-ervaring" toch compleet. Kortom: de CT biedt tegen een lagere prijs hetzelfde comfort en zelfs meer rijplezier dan de meeste andere Lexus modellen! Dat werd tot nu toe voor onmogelijk gehouden.

plus
  • Sublieme rijeigenschappen
  • Voordelig in aanschaf en gebruik
  • Nadrukkelijk gevoel van luxe en weldaad
min
  • Matige beenruimte achterin
  • Wel zuinig, maar niet zo zuinig als beloofd
  • Onhandige bediening navigatiesysteem met muis
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!