15 april 2010
Landwind CV9

Landwind CV9

Wind-wind situatie

Autotest | Een grote, zespersoons gezinsauto voor de prijs van een kleine auto. Daarmee wil het nieuwe, Chinese merk "Landwind" de Europese markt veroveren. Het eerste model van Landwind is de "CV9", een zespersoons MPV. In vergelijking met even grote auto's van gerenommeerde merken, is deze Chinees zo'n tienduizend euro goedkoper. Een win(d)-win(d) situatie?
 

"Landwind, is dat niet het merk dat ooit ...". Ja, inderdaad. Landwind is het merk dat in 2005 ook al probeerde tot de Europese markt toe te treden. Toen bood het een grote terreinauto aan voor een onwaarschijnlijk lage prijs. Deze haalde bij een Europese crashtest een uitzonderlijk lage score en kort daarna is het gehele merk Landwind geruisloos van het toneel verdwenen.

Tweede kans

Nu probeert hetzelfde Landwind de markt opnieuw te veroveren en dit keer met een grote gezinsauto. Om te voorkomen dat het merk dezelfde fout voor een tweede keer begaat, heeft Landwind dit keer nauw samengewerkt met de keuringsinstanties die het merk destijds fataal werden.

Landwind CV9

Veiligheid was dit keer geen bijzaak, maar stond juist centraal bij het ontwerp van de CV9. Tijdens iedere stap van het ontwerp zijn de onderdelen niet bij één, maar zelfs bij twee Europese organisaties gecertificeerd!

Daarnaast heeft Landwind de hulp ingeroepen van de Italiaanse vormgever I.D.E.A. De motor is ontworpen door het Duitse F.E.V. en de versnellingsbak is afkomstig van Gertrag. Alle bedrijven leverden alleen een blauwdruk, de CV9 wordt geheel in China gebouwd. Daar zijn de lonen het laagst en dat is mede waarom de auto zo voordelig is.

Alle waar naar z'n geld

Eenmaal onderweg is ook duidelijk waarom de CV9 zo voordelig is. Al het noodzakelijke is aanwezig, maar in vergelijking met de gevestigde orde ontbreekt het de Chinees aan raffinement. De gebruikte materialen zijn eenvoudig, de afwerkingskwaliteit is precies voldoende.

Landwind CV9

Daarbij is op details bezuinigd. Zo is de CV9 niet voorzien van een klokje en is er geen waarschuwing wanneer de lichten blijven branden als de motor uit is. Ook kent de CV9 geen verbruiksmeter en hebben de achterpassagiers geen tafeltjes. Wanneer de kussens van de stoelen (en hoofdsteunen) diep worden ingedrukt, geeft dat een geluid alsof er karton in is verwerkt. Ondanks de focus op veiligheid, moet de CV9 het doen met slechts twee airbags.

Ruimte

Het wil allemaal niet zeggen dat de CV9 de beloften niet waar maakt. Want ruim en praktisch is de auto wel degelijk. De hoofd- en beenruimte voorin is prima. Bovendien staan de voorstoelen ver van elkaar, zodat ook de nodige bewegingsruimte voorin ontstaat. De lichte kleuren van het dashboard en het grote glasoppervlak dragen bij aan het gevoel van ruimte in het interieur.

De achterbank staat op rails. Met de achterbank in de achterste stand, biedt de CV9 achterin meer dan voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassenen. Voor het veilig vastzetten van kinderzitjes achterin is standaard een Isofix-bevestiging aanwezig.

Landwind CV9

Wanneer wordt gekozen voor de zespersoons variant, kunnen met één eenvoudige beweging twee extra stoelen uit de laadvloer worden gevouwen. Dit is een exacte kopie van het "Flex7"-systeem van de Opel Zafira en het werkt dan ook even goed als in die Duitse bestseller! De twee achterste zitplaatsen bieden alleen ruimte aan kleine kinderen, net als bij soortgelijke MPV's.

Landwind CV9

Prestaties en verbruik

De CV9 is leverbaar met een 1.6 en 2.0 liter benzinemotor. Een dieselmotor staat niet in de planning. In plaats daarvan biedt Landwind de CV9 aan met een LPG installatie. Voor de verre toekomst is bovendien een CV9 met elektromotor in ontwikkeling.

Voor deze testrit is de CV9 met 1.6 liter motor gereden en dat is een verdienstelijke combinatie. De CV9 1.6 is bepaald niet snel, maar de 97 pk / 142 Nm sterke krachtbron voldoet prima. Wel valt de motor op door een rauw geluid, hier ontbreekt het de CV9 (opnieuw) aan verfijning ten opzichte van de concurrentie. Op hoge snelheid is het toerental hoog, wat vermoeiend kan zijn op de lange afstand.

In vergelijking met soortgelijke MPV's van andere merken, levert de CV9 zowel op papier als in de praktijk vergelijkbare prestaties. Ook het verbruik (1 op 12.7) en de CO2 uitstoot (169 gram per kilometer) zijn vergelijkbaar met die van andere grote familieauto's met een 1.6 liter motor.

Landwind CV9

Weggedrag

Als de CV9 op één punt bewijst dat veiligheid voorop staat, is het wel bij een noodstop. De CV9 remt formidabel! Het standaard gemonteerde ABS-systeem doet z'n werk daarbij uitstekend en zorgt er voor dat de auto ook tijdens een noodstop bestuurbaar blijft.

Voor het onderstel heeft de Chinese fabrikant geen hulp van een Europese fabrikant ingeroepen. De CV9 heeft daarom, geheel naar de Chinese voorkeur, een indirecte en zeer lichte besturing. Bijvoorbeeld op een rotonde zijn veel stuurbewegingen nodig en daarom voelt de CV9 groter dan deze eigenlijk is. Omgekeerd kan dit worden uitgelegd als een voordeel omdat de CV9 absoluut niet nerveus reageert op kleine stuurbewegingen.

Het onderstel is zeer zacht geveerd. De auto helt nadrukkelijk over in de bocht en kan gemakkelijk uit balans worden gebracht bij een uitwijkmanoeuvre. In dit laatste geval is het aan de bestuurder om de auto weer in het rechte spoor te krijgen, want Landwind levert geen elektronisch stabiliteitssysteem.

Landwind CV9

Het voordeel van het zachte onderstel is dat de CV9 volop comfort biedt op slechte wegen. Of het zachte onderstel een plus of een minpunt is, is puur persoonlijk. De ene bestuurder zal de CV9 ervaren als te indirect en te zweverig. De ander zal het uitgesproken comfortabele karakter van de Landwind CV9 juist ervaren als een frisse nieuwe wind uit China.

Conclusie

Levert Landwind met de CV9 een grote gezinsauto voor de prijs van een kleine auto? Ja, maar alle waar naar z'n geld. Het is namelijk duidelijk merkbaar waar het voordeel is behaald. De CV9 heeft een eenvoudige uitrusting en weinig elektronica. Iedere vorm van raffinement is afwezig en originaliteit is ver te zoeken.

De beloofde ruimte is echter in overvloed aanwezig, inclusief een slim systeem om twee extra zitplaatsen te creëren. De rijeigenschappen zijn voldoende. De prestaties en het verbruik zijn zelfs vergelijkbaar met die van MPV's van de gevestigde orde. Het onderstel is niet afgestemd op rijplezier, maar puur op comfort.

Of de problemen uit het verleden adequaat zijn opgelost, zal binnenkort duidelijk worden. Binnen enkele maanden ondergaat de CV9 een eerste officiële botsproef en dan zal blijken of het de Chinezen ook in Europa voor de wind zal gaan.

plus
  • Zeer ruim
  • Scherpe prijs
  • Uiterst comfortabel
min
  • Weinig raffinement
  • Indirecte / gevoelloze besturing
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!