10 augustus 2002
 

Audi A2

Wijsneus

Rij-impressie | De eerste kennismaking met Audi's bijzondere kleintje was een aangename. Niet alleen stuurt de auto heerlijk, de Audi A2 is vooral een slimme auto. Door modern materiaalgebruik is de auto heel licht en heeft daarom aan een bescheiden motor voldoende om prima prestaties neer te zetten. Sinds enige tijd is de auto ook leverbaar met een passende bijzondere dieselmotor: een 1.4 liter diesel.
 
Audi A2

Audi koos voor de A2 voor een concept dat bijna niet mis kan gaan als het om zuinig gaat: een drie-cilinder motor. Cijfers bevestigen dat direct: de auto verbruikt gemiddeld 1 op 23,3 en weet op de buitenweg zelfs bijna 29 kilometer af te leggen op een enkele liter dieselolie.

De prestaties zijn desondanks heel behoorlijk. Bij lage toeren is even merkbaar dat de drie-cilinder iets minder kracht heeft, boven de 2500 toeren doet de turbo volop mee en gaat de A2 er rap van door.

Bovendien zijn de versnellingsbakverhoudingen prima gekozen, waardoor de motor in het optimale toerengebied kan worden gehouden en de bestuurder de A2 moeiteloos op snelheid kan houden. Het geluid is dat van een echte drie-cilinder, vooral boven de 4000 toeren laat de krachtbron een typische roffel horen. Dat geluid is heel normaal voor een drie-cilinder, maar voor de (verwende?) Audi-rijder is het wellicht even wennen.

Over het algemeen is het motorgeluid bescheiden. Pas op de snelweg laat de motor vanaf het rode streepje dat de magische Duitse Autobahn-grens van 130 km/u aangeeft nadrukkelijker van zich horen.

Weggedrag

Plezierig rijden beperkt zich echter niet tot een fijne dieselmotor. De besturing is weliswaar niet het hoogtepunt van precisie of gevoel, maar toch is het heerlijk bochtjes sturen met de A2. Van het hoge zwaartepunt is in de praktijk niet veel te merken en voor zover het al een beperking inhoudt, is deze prima in te schatten. De bestuurder voelt de auto als vanzelf aan en zet Audi's kleinste al vanaf de eerste kilometers vol vertrouwen vlot een bocht door. Dat is niet alleen leuk, het beperkt het brandstofverbruik ook nog eens omdat na de bocht niet opnieuw snelheid hoeft te worden opgebouwd!

Het interieur is typisch Audi: modern, degelijk en bijna steriel. Het interieur is nergens te betrappen op enige sporen van creativiteit, maar is altijd strak en functioneel. Op de ontgrendeling van de tankdop na, is alles gemakkelijk te vinden en voelt de bestuurder zich snel thuis. Een speciale vermelding gaat naar de stoelen die stevig zijn, een perfecte vorm hebben, prima zitten en dankzij een speciaal materiaalgebruik ook nog eens heel licht in gewicht zijn. De kofferruimte wordt helaas geplaagd door een gigantische tildrempel die voor velen echt een probleem kan betekenen. De afwerking van interieur en exterieur is smetteloos.

Conclusie

De Audi A2 lijkt in eerste instantie een wat vreemde auto: efficiënt ruimtegebruik door een hoge koets, een laag gewicht door bijzondere materialen, een zeer zuinige drie-cilinder dieselmotor en toch de welbekende gepeperde Audi-prijs. De Audi A2 is heel milieuvriendelijk dankzij doordachte techniek, maar dat wordt gecombineerd met heel veel rijplezier. Het geheel wordt afgemaakt met het Audi-imago dat de exclusiviteit nu niet uit de prijs haalt, maar uit het feit dat deze A2 diesel simpelweg slimmer is dan de rest. Dat moet zo z'n invloed hebben op de bestuurder!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!