6 januari 2002
 

Jaguar X-TYPE

Karakterkwestie

Rij-impressie | Jaguar is een merk dat een deel van haar succes aan een goede naam te danken heeft. Dus toen het vorige test-exemplaar van de X-TYPE werd geretourneerd met als commentaar dat een sneller exemplaar nog leuker was geweest, werd onmiddellijk de 3-liter variant aangeboden. Bovendien is dit topmodel rijkelijk voorzien van extra's, zodat de beslissing snel was gemaakt om opnieuw op stap te gaan met de X-TYPE.
 
Jaguar X-TYPE

Het verschil tussen het 2,5-liter en 3,0-liter model bedraagt 37 pk en 40 Nm, waarmee dit meest gespierde model uit de X-TYPE serie in totaal 231 pk en een koppel van 284 Newtonmeter op de schaal brengt. Dat lijkt misschien een klein verschil op dergelijke grote getallen, maar het is wel een complete stadsauto meer of minder.

Dat verschil is direct merkbaar. De 3-liter variant toont zich in de stad goedmoediger. Het toerental kan schandalig laag worden gehouden zonder dat de motor op enige wijze protesteert. Bovendien is de kracht nu sneller voor handen. Terwijl de 2,5-liter motor op toeren moet worden gebracht om prestaties neer te zetten, is de 3-liter variant vrijwel direct bij de les. Dan zet de X-TYPE nog betere prestaties neer en combineert dat met een motorgeluid dat (vooral met raampje open!) zelfs de meest verwende automobilist even stil krijgt.

Extra's

Het interieur van de X-TYPE is om de bestuurder heen gebouwd. De diverse houtaccenten en smaakvol gebruik van chroom en leder, maken het interieur comfortabel en heel luxueus. Centraal in het dashboard is een beeldscherm te vinden dat de functies van het klimaatcontrolesysteem, het audiosysteem, de telefoon en het navigatiesysteem combineert. Op die manier kon een groot aantal knoppen in het dashboard worden bespaard.

Het (optionele) DVD-gebaseerde navigatiesysteem weet in heel Europa de weg zonder onderweg te hoeven stoppen om een disc te wisselen. Heel handig is de scroll functie, waarbij de gebruiker de vinger over het scherm beweegt en op die manier de kaart verschuift. Omdat het beeldscherm relatief laag in het dashboard is geplaatst, verschijnen de navigatie-instructies voor de veiligheid ook in een klein display onder de snelheidsmeter.

Een andere extra van de testauto is het Jaguar Premium Sound systeem, bestaande uit een cd-wisselaar, versterker (180 watt) en 10 luidsprekers inclusief een subwoofer. Het geluid van dit Premium Sound systeem is helder en detailrijk waarbij alle tonen van het laagste laag tot sprankelend hoog goed zijn vertegenwoordigd. De versterker is conservatief gekozen met als gevolg een bescheiden maximum volume, maar de zekerheid dat ook het meest veeleisende muziekstuk probleemloos zal worden weergegeven. Toch is het systeem niet perfect, want het klankbeeld ligt laag voorin de auto en concentreert zich op de linker hoek bij de bestuurder. Gezien de prijs die Jaguar voor dit systeem rekent is het echter wel de moeite waard.

Op gebied van vormgeving zijn het vooral de scherpe dubbele koplampen en de welvingen in de motorkap die de auto het sportieve karakter geven. De kleur emerald groen metallic geeft de X-TYPE een fascinerend tintje, want de auto lijkt afhankelijk van de invalshoek donkerblauw of juist donkergroen. Bovendien komen de gespierde en gestrekte lijnen dankzij deze kleur beter uit dan in het vorige testexemplaar.

Daarbij is deze Sport-uitvoering gemakkelijk te herkennen. Terwijl bij andere modellen veel chroom is verwerkt om het nobele karakter te onderstrepen, zijn bij de Sport-versie de bumpers, grille en andere details in de lakkleur gespoten. De extra brede, op het onderstel afgestemde, banden en de subtiele spoiler op de achterklep maken het geheel af.

Jaguar X-TYPE

Conclusie

Welke is de betere auto? De Jaguar X-TYPE met 2,5-liter of die met 3,0-liter motor? Er kan geen twijfel over bestaan dat de 3,0-liter variant soepeler, sterker en gretiger is dan de 2,5-liter. Daarmee is de auto rustiger in de stad terwijl de prestaties op de buitenweg duidelijk beter zijn. Daar staat tegenover dat de X-TYPE met 2,5-liter motor een levendiger karakter heeft. Beide uitvoeringen blijven dankzij de goede naam van Jaguar, de smaakvolle vormgeving, de uitstekende wegligging en het riante uitrustingsniveau absolute aanraders voor wie een exclusieve en comfortabele reisauto zoekt. Welke uitvoering daarbij beter is, is een karakterkwestie.

plus
  • Fijne motor
  • Uitstekende wegligging
  • Nobele afkomst/chique imago
min
  • Minder solide gevoel
  • Fors brandstofverbruik
  • Te lichte besturing op hoge snelheid
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!