21 januari 2009
BMW 7-Serie

BMW 7-Serie

Tijdsbeeld

Autotest | Er was een tijd waarin het topmodel van een automerk succes moest etaleren. Iedereen moest weten dat dit het beste van het beste was en dat werd duidelijk gemaakt met weelderig chroom, prominent geplaatste logo's en minimaal een kwartet uitlaatpijpen. Maar anno 2009 is een limousine niet langer een statussymbool. Het is een luxueuze, maar vooral functionele werkplek voor kopstukken van de industrie en politiek. Volgens BMW past de nieuwe 7-Serie helemaal in dat nieuwe tijdsbeeld.
 

Anno 2009 is chique niet langer synoniem met oude statige gebouwen, eikenhouten kamers vol sigarenrook of klassieke kunstwerken. Chique is het fijnste van het fijnste, maar dan zonder het uit te schreeuwen. Met name in het zilvergrijs is de nieuwe 7-Serie een statige, maar tegelijkertijd ingetogen limousine.

Interieur

Terwijl de vorige 7-Serie binnenin wist te imponeren met schoonheid en een arsenaal van knoppen en displays, legt deze nieuwe generatie de nadruk op ergonomie. Het aantal knoppen en hendels is drastisch verminderd, terwijl de uitrusting juist nog verder is uitgebreid.

De voorstoelen zitten voortreffelijk. Ook achterin is de 7-Serie een weldaad voor rug en nek. Zoals het hoort bij een limousine als deze heeft de hoogwaardigheidsbekleder achterin alle ruimte om te werken of juist uit te rusten van een zware dag. De testauto is relatief eenvoudig uitgevoerd, waardoor de echte verwennerij uitblijft. De achterpassagiers hebben een eigen airconditioning, 12 volt stopcontacten en zonweringen, maar daar blijft het bij.

BMW 7-Serie

Uitrusting

Voorin is het dashboard nadrukkelijk om de chauffeur heengebouwd. Het gecombineerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem "iDrive" staat nog steeds centraal, maar is geheel opnieuw ontworpen. De elegante eenvoud van weleer heeft helaas plaatsgemaakt voor een meer traditionele menustructuur. Door het enorme aantal opties overlappen de pagina's en dat maakt het systeem onoverzichtelijk. Terwijl het voorheen niet nodig was, kent "iDrive" nu een uitgebreide ingebouwde hulpfunctie compleet met animaties.

BMW 7-Serie

Het audiosysteem is ook herzien en is juist beter dan ooit. De klank is krachtig, helder en toch rustig. Met name met de optionele digitale tuner ("DAB") is het puur genieten voor de hifi-liefhebber.

BMW 7-Serie

Een andere aanbevelenswaardige optie is de "Side View"-camera in de neus van de auto. Daarmee is het niet langer nodig de neus van de auto een straat op te rijden om te kunnen zien of de weg vrij is. Dat lijkt misschien een gimmick die vooral leuk staat in de folder, maar in de praktijk is dit een nuttige extra. Wanneer een geparkeerd bestelbusje of SUV het zicht blokkeert, biedt "Side View" een praktische oplossing.

BMW 7-Serie

Inmiddels bijna gemeengoed is de camera achterop de auto, die dankzij hulplijntjes het inparkeren van deze ruim vijf meter lange en bijna twee meter brede sedan kinderlijk eenvoudig maakt. Een camera achter de voorruit "leest" verkeersborden en toont in een display de huidige maximumsnelheid. Dezelfde camera wordt ook gebruikt om de bestuurder te waarschuwen wanneer deze (zonder richting aan te geven) de belijning op de weg overschrijdt.

BMW 7-Serie

Belangrijk bij al deze hulpmiddelen is dat de bestuurder centraal blijft staan. Terwijl andere autofabrikanten er naar streven de computer het werk zo veel mogelijk over te laten nemen, maakt BMW het rijden alleen makkelijker en veiliger.

BMW 7-Serie

Motoren

De testauto is "slechts" voorzien van een 3.0 liter diesel. Omdat zelfs een alledaagse BMW 3-Serie leverbaar is met een 3.0 liter diesel, lijkt deze motor misschien wat onderbemeten voor een grote, zware 7-Serie. De praktijk leert dat dat absoluut niet het geval is. Dat begint al bij het geluid: BMW heeft het voor elkaar gekregen om deze zescilinder diesel (binnenin de auto) te laten klinken als een achtcilinder!

Daarbij zijn de prestaties zoals mag worden verwacht van een topmodel van BMW. Indien gewenst kan de 730D met een laag toerental statig voortschrijden. Tegelijkertijd is altijd een enorme reserve beschikbaar die met het geringste tikje op het gaspedaal is aan te spreken. Ongeacht de snelheid is de 7-Serie diesel altijd in staat de inzittenden in de stoelen te duwen met imposante tussenacceleraties. In de bocht is deze statige limousine zelfs met gemak tot driften te verleiden!

BMW 7-Serie

Toch is het sterkste punt van de nieuwe 7-Serie het lage verbruik. De auto is groter en sneller dan de voorganger, maar dankzij "Efficient Dynamics" (en een gereduceerd gewicht) toch beduidend zuiniger. Ook in vergelijking met de directe concurrentie is de 7-Serie significant zuiniger. Alhoewel BMW een gemiddeld verbruik van 1 op 13,9 belooft, bleef het testverbruik steken op 1 op 12,5.

Weggedrag

Auto's in het absolute topsegment geven alleen al door hun enorme omvang een zekere grandeur. De 7-Serie is in vergelijking met de concurrentie veel minder een rijdende kathedraal, maar geeft toch hetzelfde majestueuze gevoel. Bij de 7-Serie is dat echter veel meer te danken aan de rust en verfijning waarmee het mechaniek z'n werk doet.

Dankzij vierwielbesturing heeft de 7-Serie een minder grote draaicirkel dan andere auto's van deze omvang. Ook in de stad voelt de 7-Serie minder kolossaal dan vergelijkbare auto's. Wie (hoe ongepast ook) sportief met de "7" stuurt, wordt verrast met een dynamiek die normaal gesproken alleen is voorbehouden aan compactere auto's!

BMW 7-Serie

De meesturende achterwielen bieden nog een groot voordeel: in de bocht "wringen" de wielen minder waardoor de auto nog comfortabeler is. Op de snelweg sturen de achterwielen juist mee om de auto nog stabieler te maken. Hierdoor zijn stuurcorrecties minder vaak nodig en dat komt het comfort wederom ten goede.

Conclusie

Het lijkt bijna ongepast om in een tijd van financiële achteruitgang en een toenemend milieubewustzijn een topklasse limousine op de markt te brengen. Maar BMW laat zien dat zo'n reisauto uiterst luxueus, zeer snel en royaal bemeten kan zijn, maar tegelijkertijd zeer bescheiden. De 7-Serie is niet agressief of pompeus, maar juist elegant en beschaafd. De 3.0 liter dieselmotor is behalve sterk ook uitzonderlijk zuinig.

Zoals gebruikelijk is de 7-Serie een voorbode van de techniek die later ook in de andere modellen van BMW beschikbaar zal komen. Helaas is "iDrive" er niet op vooruit gegaan. De veiligheid en het comfort zijn juist nog verder toegenomen.

Zoals iedere andere BMW onderscheidt de 7-Serie zich van de concurrentie met sublieme rijeigenschappen. De 7-Serie is voor een auto van deze omvang ongekend dynamisch. Dit is een limousine die bij voorkeur wordt gereden met chauffeur, maar waar de eigenaar bijkans ook zelf graag mee stuurt.

plus
  • Razendsnel, maar zuinig
  • Luxueus, maar bescheiden
  • Vooruitstrevende techniek
min
  • Buitenspiegels te klein
  • Deurhendels onhandig hoog geplaatst
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!