16 augustus 2016
Porsche 718 Boxster

Porsche 718 Boxster

Het hart op de juiste plaats

Autotest | Groot nieuws bij Porsche! Of eigenlijk... vreemd nieuws. De Boxster is voortaan voorzien van viercilinder motoren in plaats van de gebruikelijk zescilinder motoren. Dat lijkt dus een achteruitgang en geen vooruitgang. En om de verwarring compleet te maken, is de naam veranderd van "Boxster" in "718 Boxster". Gelukkig zit het hart nog steeds op de juiste plaats...
 

Wees gerust, de technici bij Porsche hebben goede bedoelingen met de Boxster voor modeljaar 2017. Het betreft hier bovendien geen geheel nieuwe auto, maar een ingrijpende facelift.

Met de facelift wilde Porsche twee dingen bereiken. Het "instapmodel" moest bereikbaarder worden voor een grotere groep kopers en de Boxster moest moderner worden om beter te kunnen concurreren. Het moderniseren begint met het uiterlijk en dan vooral de achterzijde. Door te kiezen voor harde, rechte lijnen oogt de auto moderner en verfijnder.

Porsche 718 Boxster

Het interieur blijft als vanouds op-en-top Porsche. Ondanks het grote prijsverschil doet de 718 Boxster qua opzet, materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit absoluut niet onder voor de 911. Met andere woorden: de bestuurder krijgt op geen enkele manier de indruk met een "instapmodel" van Porsche te rijden.

Uitrusting

De uitrusting is helemaal bij de tijd, maar de ergonomie blijft die van de klassieke Porsches van enkele decennia geleden. Zo wordt ook de 718 Boxster gestart met een sleutel (geen knop!) aan de linkerkant van het stuurwiel als ode aan de Le Mans racers van weleer. Ook kiest Porsche waar mogelijk voor tuimelschakelaars.

Porsche 718 Boxster

Zelfs de layout van het inmiddels verplichte infotainment systeem is "retro". Porsche kiest voor uiterst eenvoudige menu's, maar daar blijkt de modernste techniek (DAB+ tuner, herkenning maximumsnelheid, Appe CarPlay, Android Auto) achter schuil te gaan. Het optionele Bose audiosysteem klinkt onveranderd bombastisch en vermoeiend; al na enkele seconden gaat de hand automatisch naar de volumeknop om de aanvalskracht te verminderen.

Ruimte

De motor staat letterlijk en figuurlijk centraal bij de 718 Boxster. Deze is namelijk in het midden van de auto geplaatst, voor een optimale gewichtsverdeling. De bestuurder zit met de rug tegen de motorruimte. In tegenstelling tot andere auto's met middenmotor is de beenruimte in de 718 Boxster echter uitstekend. Lange bestuurders kunnen daadwerkelijk de benen strekken in deze lage sportwagen!

Porsche 718 Boxster

Omdat de rugleuningen vrijwel tegen de motorruimte staan, was geen ruimte meer voor enige bergruimte achter de stoelen. Zelfs een lusje of een bagagenet kon er niet van af. Ook de rest van het interieur biedt weinig bergruimte. Zowel het dashboardkastje als de deurvakken zijn onbruikbaar klein. De bagageruimte (onder de voorklep) is juist voldoende groot voor een flinke koffer. En ook achter de motor vond Porsche nog voldoende bagageruimte voor bijvoorbeeld een aktetas.

Cabriolet

Dat laatste is bewonderenswaardig omdat de cabriokap ook achter de motor wordt "opgeborgen". Het dak is geheel elektrisch bediend (het handmatig openen of vastmaken van beugels is niet nodig) en doet zijn werk vlot, stil en soepel. Met geopend dak is het comfort gemiddeld voor een cabriolet van deze omvang.

Met gesloten dak is de 718 Boxster ronduit luidruchtig. "Wie een 718 Boxster rijdt, wil één zijn met de auto", moeten de ontwerpers hebben gedacht. Uiteraard is de motor duidelijk hoorbaar, hoe kan het ook anders als deze luttele centimeters van de oren van de inzittenden is verwijderd. Maar ook geluiden van de banden en het mechaniek zijn veel duidelijker hoorbaar (en voelbaar!) dan bij andere auto's. De één zal dit als een nadeel ervaren, voor de ander maakt het de ervaring juist intenser.

Porsche 718 Boxster

Viercilinder

De grootste wijziging voor modeljaar 2017 is dat de standaard zescilindermotoren zijn vervangen door viercilinder exemplaren. Daarmee is de Boxster betaalbaarder geworden (zowel in aanschaf als gebruik) terwijl het vermogen zelfs is toegenomen. Porsche houdt vast aan de boxer-techniek omwille van het lage zwaartepunt en de betrouwbaarheid.

Porsche 718 Boxster

De standaard 718 Boxster is voorzien van een 2.0 liter turbomotor die goed is voor 300 pk / 380 Nm. De hier gereden "718 Boxster S" haalt 350 pk / 420 Nm uit een 2.5 liter motor met een turbo met variabele geometrie. Deze laatste techniek is heel gebruikelijk bij dieselmotoren, maar Porsche gebruikt de variabele turbo nu ook bij een benzinemotor. In grote lijnen is de krachtbron van de Boxster S gelijk aan die van de machtige Porsche 911 Turbo, minus twee cilinders.

De 718 Boxster S start met een machtige brul die zeldzaam is voor viercilinder motoren. Bij koude motor stampt, klopt en schraapt de 718 Boxster om duidelijk te maken dat dit een sportwagen is, geen luie boulevard-cruiser. Zodra de motor op temperatuur is, moet er gas worden gegeven! En, er moet serieus gas worden gegeven. Wanneer kalm met de verkeersstroom mee wordt gereden, moppert en rochelt de viercilinder als een ouwe kerel dat het allemaal te langzaam gaat.

Porsche 718 Boxster

Prestaties

Uiteindelijk krijgt de 718 Boxster vrij baan! Nog voordat de bestuurder de beslissing heeft genomen, schakelt de (optionele) automaat met dubbele koppeling al in luttele milliseconden terug om maximaal te kunnen presteren. Zonder enige aarzeling (of turbogat!) schiet de 718 Boxster er vastberaden vandoor.

Is dat nog niet genoeg, dan is er een sportmodus waarin alle systemen op scherp staan. De motor huilt dan van genoegen en de reactie op het gaspedaal is meer dan agressief. Gierend en brullend drukt de Boxster de inzittenden zo stevig in de stoelen dat "slechts een viercilindertje" nooit door de gedachten schiet. Al was het maar omdat daar geen tijd voor is...

Porsche 718 Boxster

Nog steeds kunnen de achterwielen het vermogen uitstekend verwerken. De auto accelereert kaarsrecht en blijft dat doen tot het asfalt danwel het lef van de bestuurder eindigt.

Van dat lef wordt uiteindelijk wel wat gevraagd, vooral omdat de Boxster geen lichtgewicht is. Cabriolets zijn van nature al zwaarder dan coupés en ook een automaat brengt het nodige gewicht in de schaal. De remweg is daarom relatief lang en dat is iets om serieus rekening mee te houden.

Weggedrag

Minstens zo belangrijk als de nieuwe motor, is de nieuwe besturing van de 718 Boxster. Ook hier heeft Porsche dankbaar gebruik gemaakt van techniek van het topmodel, de 911 Turbo. De besturing is direct, maar vooral heel exact. De bestuurder kan de Boxster precies plaatsen (de "hobbels" boven de voorwielen maken de auto bovendien extra overzichtelijk!) om zo iedere bocht perfect aan te kunnen snijden.

Porsche 718 Boxster

De grip is in één woord fenomenaal; de tijd van staartlastige Porsches is echt al heel lang voorbij. Tegenwoordig zorgt de middenmotor voor de ideale balans. Dat betreft niet alleen de gewichtsverdeling over de voor en achterwielen, maar vooral het zwaartepunt in het midden. Dat maakt de auto beweeglijker en dynamischer; dat maakt het verschil tussen een sportieve auto en een echte sportwagen. Bij andere auto's met een vergelijkbaar motorvermogen (BMW Z4, Nissan 370Z) is de bestuurder altijd aan het zoeken naar de balans om die daarna vast te houden. Bij de Porsche 718 Boxster S is de balans er gewoon omdat het hart op de juiste plaats zit.

Conclusie

De Porsche Boxster heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2017. Die facelift betreft niet alleen het uiterlijk, maar ook de techniek. Daarom is de Boxster niet alleen bij de tijd wat betreft uiterlijk en uitrusting, maar ook wat betreft de rijeigenschappen.

Zo is de Boxster voortaan voorzien van dezelfde besturing als Porsche's topmodel: de 911 Turbo. Dat zorgt voor nog meer gevoel en een nog betere controle over de auto. Om Porsche's "instapmodel" voordeliger te maken in aanschaf en gebruik, zijn de zescilinder motoren vervangen door viercilinders. Vrees niet: de viercilinders zijn dankzij geavanceerde turbotechniek sterker dan de zescilinders die ze vervangen.

Tenslotte die naam. "718" verwijst naar succesvolle Porsche racewagens met viercilinder motoren uit de jaren '50 en '60. Ook wat dat betreft heeft de Boxster het hart nog steeds op de juiste plaats!

plus
  • Uitmuntende rijeigenschappen
  • Zelfde kwaliteitsgevoel als bij duurdere Porsches
  • Viercilindermotoren sterker, zuiniger en levendiger dan zescilinder
min
  • Relatief lange remweg
  • Minimale bergruimte in interieur
  • Bombastisch geluid Bose audiosysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!