25 januari 2009
Toyota iQ

Toyota iQ

iQ stijgt in Nederland

Rij-impressie | AMSTERDAM (Van onze verslaggever) - Sinds 25 januari 2009 is het iQ in Amsterdam met 130 eenheden gestegen. De langverwachte Toyota iQ maakte namelijk zijn debuut op de Nederlandse wegen, te beginnen in de hoofdstad. Dealers en journalisten zorgden voor een gezellige chaos in een parade van 130 exemplaren van dit geniale autootje.
 

"Geniale auto? Wel objectief blijven!", hoor ik u denken. Maar het is echt waar, de Toyota iQ is één van de meest revolutionaire en vooral slimme auto's van de laatste jaren.

Dat begint met het concept. Menig auto vervoert een of hoogstens twee personen. De achterbank wordt bij hoge uitzondering gebruikt, maar maakt de auto duurder in aanschaf en gebruik. Het is ongeveer even onlogisch als altijd een paar ski's meenemen, terwijl het maar eens per jaar sneeuwt.

Toyota iQ

Daarom draait Toyota de rollen om: de iQ is een tweepersoons auto met een flinke bagageruimte. Voor de enkele keer dat er meer dan twee personen moeten worden vervoerd, kan een achterbankje uit de laadvloer worden geklapt.

In plaats van een dashboardkastje, heeft een iQ een "inham" in het dashboard voor de passagier. Dankzij deze hap uit het dashboard, kan de rechtervoorstoel zo ver naar voren dat er precies een persoon op de achterbank past en ook de bijrijder nog voldoende beenruimte heeft. Dit blijft niet bij een concept: de iQ van Autozine vervoerde probleemloos en comfortabel drie mannen van ieder 1 meter 90!

Luxe auto

De route loopt door de P.C. Hooftstraat, want de iQ is veel meer dan zomaar een simpel stadsautootje. Juist in de stad geeft menigeen de voorkeur aan een kleine auto omdat die wendbaarder, praktischer en milieuvriendelijker is. Dat wil echter niet zeggen dat een kleine auto niet comfortabel of luxueus mag zijn.

Toyota iQ

De iQ is daarom minstens zo rijk uitgerust als de welbekende "P.C. Hoofttractor". Zo is de testauto in "Aspiration"-uitvoering voorzien van sleutelvrije toegang, een startknop, volautomatische airconditioning, een lichtsensor, regensensor en radio met ingang voor een MP3-speler. Helaas zijn de ontwerpers in hun enthousiasme een asbakje vergeten. Ook is het jammer dat de voorstoel niet in dezelfde stand terugkeert nadat deze naar voren is geschoven om een achterpassagier in te laten stappen.

Op het gebied van veiligheid laat de iQ weinig te wensen over: ESP (elektrisch stabiliteits programma), ABS en negen (!) airbags zijn allemaal standaard. De eerste voorziening is op vele kleintjes niet eens leverbaar, maar bij de iQ is het standaard.

Toyota iQ

Daarnaast is aan de vormgeving en afwerking van de iQ minstens zo veel aandacht besteed als bij grotere auto's. De geluidsisolatie is veel beter dan in andere compacte auto's, waardoor de iQ zo stil is als de gemiddelde zakenauto. In het interieur zijn materialen gebruikt die zelfs in een Lexus niet zouden misstaan.

Toyota iQ

Gezien de vele spontane reacties van het welgestelde, winkelende publiek is ook de vormgeving zeer geslaagd. De Toyota-dealers konden al in de parade de orderboeken tevoorschijn toveren! Wel moet worden opgemerkt dat de auto het in het wit veruit het beste doet. Bij de zwarte en paarse exemplaren komen de vormen minder goed tot uiting en lijkt de auto kleiner.

Rijeigenschappen

De iQ is welkom in de Amsterdamse milieuzone, want Toyota voorziet de iQ van een zeer efficiënte 1.0 liter driecilinder motor. Een driecilinder is in de regel zuiniger dan een viercilinder motor, maar loopt minder regelmatig. Toyota heeft dit laatste probleem vrijwel geheel weten op te lossen, want deze driecilinder loopt zeldzaam mooi rond. Ook die rust draagt bij aan het gevoel dat de iQ veel meer is dan zomaar een klein autootje.

Toyota iQ

Het onderstel is stevig (om overhellen in de bocht tegen te gaan), maar zeker niet te hard. Op de ringweg is de iQ daarom minstens zo stabiel en comfortabel als bijvoorbeeld een Toyota Auris. De iQ geeft wederom absoluut niet het gevoel van een kleine auto en voelt zich prima thuis op de buitenweg.

In de stad is de iQ ongekend wendbaar. De draaicirkel is zelfs zo klein dat de iQ in de meeste straten in één beweging kan keren. Wisselen van rijstrook is eenvoudig: als de bestuurder past, dan past de hele auto. De iQ past in elk gaatje, duikt overal tussen en laat zich watervlug door het hectische stadsverkeer sturen. Parkeren kan tot op de vierkante millimeter, een half vak is genoeg. Vooral in Amsterdam is dat een uitkomst.

Toyota iQ

Conclusie

De Toyota iQ is in Nederland gearriveerd en heel Amsterdam heeft het geweten! In een parade van niet minder dan 130 auto's heeft het publiek kennis gemaakt met "Toyota's next top model".

Die term "top model" is niet ten onrechte, want de iQ is een absolute topper onder de kleintjes. Het "3+1" concept is ingenieus: de iQ biedt ruimte aan twee personen plus een flinke hoeveelheid bagage. Wanneer nodig kan de rechtervoorstoel extra ver naar voren worden geschoven zodat er een (forse!) passagier achterin past. De 1.0 liter driecilinder motor presteert netjes en springt zuinig met brandstof om. Tenslotte biedt de iQ een mate van luxe, het comfort en de verfijning die normaal gesproken alleen is voorbehouden aan grotere auto's.

Dankzij dat slimme concept is de Nederlandse automarkt letterlijk en figuurlijk verrijkt met de komst van de Toyota iQ.

plus
  • Uiterst wendbaar
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Luxe en comfort van een grote auto
min
  • Geen asbak
  • Achterste hoofdsteunen blokkeren zicht in binnenspiegel
  • Rechter voorstoel keert niet in originele stand terug na opklappen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!